Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försvara rätten att fotografera!

Produkter
(logga in för att koppla)
200cm skrev:
I vilket avseende menar du att väktares rätt att använda våld vid behov skiljer sig från den rätt som tillfaller envar, exempelvis damfrisörer?
Det är ett missförstånd. Väktare har samma rätt att använda våld som alla andra medborgare. Varken mer eller mindre.

Det tycks vara en ganska vanlig missuppfattning att väktare har mer rätt att använda våld än andra.
 
PMD skrev:
Det är ett missförstånd. Väktare har samma rätt att använda våld som alla andra medborgare. Varken mer eller mindre.
Det gäller för övrigt poliser också. Det finns *ingen* som får bruka mer våld än nöden kräver. Skillnaden är egentligen bara att poliser, och i viss mån väktare, skyddsvakt, etc, "per default" får beväpna sig med batong/skjutvapen/handfängsel/mm. En skillnad ligger också i att en enskild under extrema omständigheter har *rätten* att bruka t.o.m. dödligt våld, medan en polisman kan ha *skyldigheten* att göra detta.
 
Njae, poliser har större befogenheter att beordra folk att göra saker (t.ex. flytta på sig eller följa med till häktet). Inte godtyckligt, förstås. Av detta följer att en polis även har lite större rätt att använda våld än vad en vanlig medborgare har.
 
TTG skrev:
Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt här Monica. Du går in i tråden med en agresivitet som är totalt obefogad. Sen blir du mer och mer förbannad när du får svar på tal.



För det första var det ingen som idiotförklarat någon. Det var händelser som skildrats och kommenterats. Snarare var det så att alla nog var överens om att det handlade om ett "rötägg"
För det andra. Varför gå in i tråden och skriva att man inte ska skriva någonting?



Ingen här har ifrågasatt detta och återigen skriver du att du inte har lust att skriva??



Ett mycket märkligt inlägg och en otroligt dålig jämförelse. Fjärran från vad som diskuteras här



Jag vet inte om det ska kallas kåranda men tydligen trampades det på dina ömma tår när en väktare kritiseras



Som tidigare sagts detta inlägg förtjänar inte att ens kommenteras



Den som har varit otrevlig här är du i varje inlägg. Du har inte blivit påhoppad men när du gör sådana inlägg får du räkna med att folk reagerar. Vilken attityd? Man skulle alltså inte få diskutera vad som är rätt och fel? Och framförallt då tydligen inte med andra väktare heller för då blir det "tjafs"??



Jag förutsätter att detta var menat som ett dåligt skämt. Märkligt efter dina humorbefriade reaktioner på andra skämtsamma inlägg här.

Det som efterfrågades här tidigt var en väktares åsikt om det inträffade och det borde inte vara så märkligt. Du ser det som ett påhopp på hela din yrkeskår. Jag tycker det är tvärtom ett bevis på att frågeställaren vet att inte alla väktare beter sig så.

Varför tror att jag är aggressiv? Skriver jag med STORA BOKSTÄVER?

Är det något som är aggressivt så är det stämningen i denna tråd.

Dåligt skämt kanske, men lika dåligt som att väktare är anafalbeter. Jag försökte bara anpassa mig till den testosteronstinna stämningen i tråden. ;-)

Väktare verkar alltid bli anklagade för att vara våldsamma och korkade. Jag tror att folk helt enkelt har bestämt sig för att väktare är så. Bara för att det ibland står lite i kvällstidningarna om väktarvåld. I de fallen är det ju ordningsvakter som är inblandade. En vanlig väktare har inte mer rätt till våld än en vanlig svensson. Vi är bara lite mer skyddade i jobbet.
Däremot är det vi vanliga väktare som är utsatta för våld i jobbet. Och våldet ökar mer och mer. Många av mina kollegor som kör rondbil har börjat med skyddsväst och knivhandskar. Nästa gång jag går på en byggbevakning lär jag nog också vara beväpnad till tänderna. För självförsvar ska jag tillägga. Numera kan man ju inte avhysa obehöriga utan att riskera att få en kniv i magen eller bli överfallen. Eller gå en vanlig ytterrond utan att riskera ett våldtäktsförsök.
Den manliga delen av mänskligheten har verkligen skapat ett underbart samhälle att leva i...
 
mohei skrev:
Varför tror att jag är aggressiv? Skriver jag med STORA BOKSTÄVER?

Är det något som är aggressivt så är det stämningen i denna tråd.

Dåligt skämt kanske, men lika dåligt som att väktare är anafalbeter. Jag försökte bara anpassa mig till den testosteronstinna stämningen i tråden. ;-)

Väktare verkar alltid bli anklagade för att vara våldsamma och korkade. Jag tror att folk helt enkelt har bestämt sig för att väktare är så. Bara för att det ibland står lite i kvällstidningarna om väktarvåld. I de fallen är det ju ordningsvakter som är inblandade. En vanlig väktare har inte mer rätt till våld än en vanlig svensson. Vi är bara lite mer skyddade i jobbet.
Däremot är det vi vanliga väktare som är utsatta för våld i jobbet. Och våldet ökar mer och mer. Många av mina kollegor som kör rondbil har börjat med skyddsväst och knivhandskar. Nästa gång jag går på en byggbevakning lär jag nog också vara beväpnad till tänderna. För självförsvar ska jag tillägga. Numera kan man ju inte avhysa obehöriga utan att riskera att få en kniv i magen eller bli överfallen. Eller gå en vanlig ytterrond utan att riskera ett våldtäktsförsök.
Den manliga delen av mänskligheten har verkligen skapat ett underbart samhälle att leva i...
Ingen behöver tvivla på din agresivitet i den här tråden. Det behövs inga STORA BOKSTÄVER.
Du har säkert rätt i det du skriver om er situation. Det betvivlas inte alls. Tyvärr blir det väl råare och råare "på gatan". Men att överföra det på stämningen i den här tråden är totalt obefogat. Ingen här har dragit en hel yrkeskår över en kam, men du drar alla som uttalat sig här i tråden över en kam. Det tråden handlar om är vår rätt att fotografera utan att NÅGON försöker sig på att hindra det. Och att kalla detta för testosteronstint är oxå en fruktansvärd överdrift. Och inlägget om den "manliga delen av mänskligheten" är lika befängt. men men...
 
mohei skrev:

Eller gå en vanlig ytterrond utan att riskera ett våldtäktsförsök.
Den manliga delen av mänskligheten har verkligen skapat ett underbart samhälle att leva i...

Monica, du får ursäkta en okunnig person som mig, men vad är en ytterrond?
 
Suck, vad tråkig stämning det var i den här tråden då.

Jag är väktare, kom och ge er på mig så får Monica vila lite.

Eller spänn av och avvakta hur det går för TTG. Kanske det blir anledning att rikta ilskan mot den väktare som förtjänar det, kanske det blir anledning att fira och gratulera att rättvisan haft sin gång.
 
Jag är skyddsvakt emellanåt så jag kan väl också ta en del skit istället för Monica.

Faktum är att någon i början ifrågasatte ifall väktare kunde läsa och på den vägen är det väl...

Jag har faktiskt liten förståelse för varför man avkräver någon som är väktare svar och synpunkter. Det enskilda fallet lär de flesta andra väktare inte ha någon annorlunda uppfattning än vi andra. I övrigt tror jag de flesta här skulle uppfatta det som obehagligt ifall nån uppkäftig människa fotograferade oss. Milt uttryckt väldigt provocerande även om jag förstår syftet, hur hade ni reagerat om väktaren fotograferat er istället?

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Jag är skyddsvakt emellanåt så jag kan väl också ta en del skit istället för Monica.

Faktum är att någon i början ifrågasatte ifall väktare kunde läsa och på den vägen är det väl...

Jag har faktiskt liten förståelse för varför man avkräver någon som är väktare svar och synpunkter. Det enskilda fallet lär de flesta andra väktare inte ha någon annorlunda uppfattning än vi andra. I övrigt tror jag de flesta här skulle uppfatta det som obehagligt ifall nån uppkäftig människa fotograferade oss. Milt uttryckt väldigt provocerande även om jag förstår syftet, hur hade ni reagerat om väktaren fotograferat er istället?

Mvh
Maverick

Det kan jag svara på. När jag först frågade efter hans namn så sa han att det lämnade han inte ut om han inte fick mitt. Jag gav honom då mitt namn och erbjöd honom också mitt kort vilket han vägrade ta. När jag sedan återigen frågade om hans namn sa han ordagrant "Det ska du ta och skita i" Då åkte kameramobilen fram. Och som jag sagt tidigare det var förmodligen onödigt provcerande men jag var förbenad
 
Maverick skrev:

Faktum är att någon i början ifrågasatte ifall väktare kunde läsa och på den vägen är det väl...


Det var jag! Det var ett försök till skämt, det var därför jag använde smileys i inlägget. Och jag bad om ursäkt. Kan alla väktare godta den ursäkten?

Undrar Anders, med skammens rodnad på kinden
 
carpelux skrev:
Monica, du får ursäkta en okunnig person som mig, men vad är en ytterrond?

En ytterrond gör man när man går utomhus runt ett företag eller t ex på ett byggområde. Man går utomhus helt enkelt och kollar fönster, fasader och dörrar.

Överfallen i somras har orsakat att jag och mina kvinnliga kollegor känner stort obehag när vi ronderar utomhus. Man får vara på helspänn hela tiden och ha superkoll på omgivningen. Tidigare har det räckt med att man visar upp sig så sticker de/den obehöriga från området men numera får man räkna med att bli överfallen om man ska avhysa någon ekller bara gå en rond.
 
Senast ändrad:
TTG skrev:
Ingen behöver tvivla på din agresivitet i den här tråden. Det behövs inga STORA BOKSTÄVER.
Du har säkert rätt i det du skriver om er situation. Det betvivlas inte alls. Tyvärr blir det väl råare och råare "på gatan". Men att överföra det på stämningen i den här tråden är totalt obefogat. Ingen här har dragit en hel yrkeskår över en kam, men du drar alla som uttalat sig här i tråden över en kam. Det tråden handlar om är vår rätt att fotografera utan att NÅGON försöker sig på att hindra det. Och att kalla detta för testosteronstint är oxå en fruktansvärd överdrift. Och inlägget om den "manliga delen av mänskligheten" är lika befängt. men men...

Du verkar ha bestämt dig för att jag är en aggressiv typ så du kan väl få tro det då. Jag bryr mig inte helt enkelt.
 
mohei skrev:
Du verkar ha bestämt dig för att jag är en aggressiv typ så du kan väl få tro det då. Jag bryr mig inte helt enkelt.
Jag tolkar det du skriver. men skulle jag tolka dina inlägg här som du gör skulle jag väl ta dom som utslag av PMS. Nu har jag försökt resonera med dig och bemöta dina inlägg men nu bryr jag mig inte heller längre.
 
TTG skrev:
Jag tolkar det du skriver. men skulle jag tolka dina inlägg här som du gör skulle jag väl ta dom som utslag av PMS. Nu har jag försökt resonera med dig och bemöta dina inlägg men nu bryr jag mig inte heller längre.

Så lite du vet om kvinnor. ;-)
 
Tomas, nu börjar det väl ändå gå för långt (tänker inte ens citera Ditt senaste inlägg, men det var ett riktigt bottennapp). Tror Du på allvar att det bidrar till att lösa den typ av problem vi talar om?

Att Du tydligen råkat riktigt illa ut i en konfrontation med en väktare är sannerligen ingen ursäkt för sådant. Lugna ner Dig!

Nu tycks vi ha (minst) tre väktare här: utmärkt!

Ingen vettig människa dömer Er efter vad en av Era kollegor tycks ha gjort.

Ingen vettig människa begär att Ni skall vare sig försvara eller fördöma någon efter att bara ha hört ena sidan.

Ingen vettig människa tror att Er läskunnighet/intelligens m m skiljer sig från övriga gruppers bara för att Ni valt att bli väktare.

Om nu någon postar inlägg som står i strid mot de här tre punkterna, försök ignorera det! Det finns spam även i diskussioner.

Många av oss vill gärna att Ni deltar i den här diskussionen så att vi får lite olika synvinklar på ett gemensamt irritationsobjekt. Eftersom Ni läser Fotosidan antar jag att Ni också fotar själva, vilket borde ge ytterligare vikt åt vad Ni kan ha att säga.


Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
elgenper skrev:
Tomas, nu börjar det väl ändå gå för långt (tänker inte ens citera Ditt senaste inlägg, men det var ett riktigt bottennapp). Tror Du på allvar att det bidrar till att lösa den typ av problem vi talar om?

Ja det var det. Ungefär på samma nivå som resten av oss tidigare blev kallade testosteronstinna m.m.
 
TTG skrev:
Det kan jag svara på. När jag först frågade efter hans namn så sa han att det lämnade han inte ut om han inte fick mitt. Jag gav honom då mitt namn och erbjöd honom också mitt kort vilket han vägrade ta. När jag sedan återigen frågade om hans namn sa han ordagrant "Det ska du ta och skita i" Då åkte kameramobilen fram. Och som jag sagt tidigare det var förmodligen onödigt provcerande men jag var förbenad

Jag skulle inte heller lämna ut mitt namn till någon i sådan situation. Skulle väl iofs inte uttryckt det så som du beskriver det heller. Hade jag haft ett telefonnummer till kontoret så hade du fått det och inget annat. Bolaget har garanterat koll på vilka som jobbar var och kan reda ut saken utan att du har ett namn.

Med den ökade hotbild som råder i samhället mot väktare och ordningsvakter så är det direkt ohälsosamt att lämna ut namn. Hur vet han/hon att du ringer kontoret istället för att leta rätt på hemaddressen? Och det skulle kvitta ifall du så lämnade ifrån dig körkortet. Jag gissar att rätt många väktare är lite oroliga för sin egen och sin familjs säkerhet så som saker och ting har utvecklats i samhället.

Men om du var förbannad så var säkert han det. Han lär dessutom ha en annan syn på saken om hur och varför saker blev som de blev. Poängen är att det är inte en godtagbar ursäkt från någon part. Om du har ditt på det torra vad det gäller orsaken till det hela så lär det lösa sig för dig så småningom eftersom du skulle polisanmäla i måndags. Vad sa polisen föresten?

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Jag skulle inte heller lämna ut mitt namn till någon i sådan situation. Skulle väl iofs inte uttryckt det så som du beskriver det heller. Hade jag haft ett telefonnummer till kontoret så hade du fått det och inget annat. Bolaget har garanterat koll på vilka som jobbar var och kan reda ut saken utan att du har ett namn.

Med den ökade hotbild som råder i samhället mot väktare och ordningsvakter så är det direkt ohälsosamt att lämna ut namn. Hur vet han/hon att du ringer kontoret istället för att leta rätt på hemaddressen? Och det skulle kvitta ifall du så lämnade ifrån dig körkortet. Jag gissar att rätt många väktare är lite oroliga för sin egen och sin familjs säkerhet så som saker och ting har utvecklats i samhället.

Men om du var förbannad så var säkert han det. Han lär dessutom ha en annan syn på saken om hur och varför saker blev som de blev. Poängen är att det är inte en godtagbar ursäkt från någon part. Om du har ditt på det torra vad det gäller orsaken till det hela så lär det lösa sig för dig så småningom eftersom du skulle polisanmäla i måndags. Vad sa polisen föresten?

Mvh
Maverick

Du har säkert rätt i vad du säger angående att lämna ut namn men då kunde han precis som du säger lämnat ut ett telefonnummer. Nåja, Hans regionchef lämnade inte heller ut det. Men det blir ju polisens sak nu. Jag anmälde skriftligen och väntar på att bli kallad till förhör. Nu blir det väl så att om företaget inte lämnar ut hans uppgifter lär det inte bli någon förundersökning men det är inget jag vet än
 
TTG skrev:
Du har säkert rätt i vad du säger angående att lämna ut namn men då kunde han precis som du säger lämnat ut ett telefonnummer. Nåja, Hans regionchef lämnade inte heller ut det. Men det blir ju polisens sak nu. Jag anmälde skriftligen och väntar på att bli kallad till förhör. Nu blir det väl så att om företaget inte lämnar ut hans uppgifter lär det inte bli någon förundersökning men det är inget jag vet än

Det skulle förvåna mig mycket om företaget inte lämnade ut namnet till polisen. Om det inte är så att företaget tänker stå för de kostnader du har fått eller göra en förlikning.

Att regionschefen inte lämnade ut namnet är lika naturligt som han inte gjorde det direkt. Skulle chefen göra det så skulle ju säkerheten vara lika osäker som innan, om inte värre. Chefen har ju i regel inga som helst möjligheter att kontrollera att det du säger är sant och att lämna ut anställdas namn vore antagligen direkt tjänstefel.

Vet inte hur det ses rent juridiskt om man ser en sån här förseelse som någon som den enskilda väktaren ansvarar för eller om väktaren anses vara en reprensentant för bolaget och att det därmed är bolaget som är ansvarigt och således är din motpart i äreendet. Det kanske nån av de som jobbar som väktare kan svara på? Jag inbillar mig att det skiljer beroende på om det är matriel skada eller personskada. Hur som haver är det väl länsstyrelsen som utfärdar väktarförordnader och de kan väl dra in dessa vid upprepade incidenter.

Ibland är det ju inget olagligt som väktare och ordningsvakter gör. Men i statistik går det ju se att vissa hamnar i trubbel oftare än andra...

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.