Annons

Försvara rätten att fotografera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Men om du var förbannad så var säkert han det. Han lär dessutom ha en annan syn på saken om hur och varför saker blev som de blev. Poängen är att det är inte en godtagbar ursäkt från någon part.
I det aktuella fallet är det nog bara den ena parten som har anledning att leta efter en ursäkt.
 
Maverick skrev:
Det skulle förvåna mig mycket om företaget inte lämnade ut namnet till polisen. Om det inte är så att företaget tänker stå för de kostnader du har fått eller göra en förlikning.

Att regionschefen inte lämnade ut namnet är lika naturligt som han inte gjorde det direkt. Skulle chefen göra det så skulle ju säkerheten vara lika osäker som innan, om inte värre. Chefen har ju i regel inga som helst möjligheter att kontrollera att det du säger är sant och att lämna ut anställdas namn vore antagligen direkt tjänstefel.

Vet inte hur det ses rent juridiskt om man ser en sån här förseelse som någon som den enskilda väktaren ansvarar för eller om väktaren anses vara en reprensentant för bolaget och att det därmed är bolaget som är ansvarigt och således är din motpart i äreendet. Det kanske nån av de som jobbar som väktare kan svara på? Jag inbillar mig att det skiljer beroende på om det är matriel skada eller personskada. Hur som haver är det väl länsstyrelsen som utfärdar väktarförordnader och de kan väl dra in dessa vid upprepade incidenter.

Ibland är det ju inget olagligt som väktare och ordningsvakter gör. Men i statistik går det ju se att vissa hamnar i trubbel oftare än andra...

Mvh
Maverick

Faktum är att just ansvarsfrågan är någonting jag också har undrat över. Jag skrev oxå i min anmälan att jag förbehöll mig rätten att komma in med en andra anmälan mot bolaget om detta skulle visa sig nödvändigt.
 
elgenper skrev:
Tomas, nu börjar det väl ändå gå för långt (tänker inte ens citera Ditt senaste inlägg, men det var ett riktigt bottennapp). Tror Du på allvar att det bidrar till att lösa den typ av problem vi talar om?

Att Du tydligen råkat riktigt illa ut i en konfrontation med en väktare är sannerligen ingen ursäkt för sådant. Lugna ner Dig!

Nu tycks vi ha (minst) tre väktare här: utmärkt!

Ingen vettig människa dömer Er efter vad en av Era kollegor tycks ha gjort.

Ingen vettig människa begär att Ni skall vare sig försvara eller fördöma någon efter att bara ha hört ena sidan.

Ingen vettig människa tror att Er läskunnighet/intelligens m m skiljer sig från övriga gruppers bara för att Ni valt att bli väktare.

Om nu någon postar inlägg som står i strid mot de här tre punkterna, försök ignorera det! Det finns spam även i diskussioner.

Många av oss vill gärna att Ni deltar i den här diskussionen så att vi får lite olika synvinklar på ett gemensamt irritationsobjekt. Eftersom Ni läser Fotosidan antar jag att Ni också fotar själva, vilket borde ge ytterligare vikt åt vad Ni kan ha att säga.


Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"


Hemskt ledsen men jag har inte tid att bli påhoppad och förolämpad längre. Jag drar på fotoresa i helgen.
Nästa vecka har jag förhoppningsvis glömt att denna tråd existerar.
 
Skönt att vi till slut kunde få en väktares lite mer sansade syn på de frågor som uppkommit i tråden. Tack så mycket Fredrik; det uppskattas!
 
Huruvida Tomas ljuger eller inte låter jag vara osagt. Dock vet jag att det i stort sett i alla konfliktsituationer finns två sanningar. "Bara för att jag har rätt så behöver inte du ha fel" är ordspråk värt att fundera över.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Huruvida Tomas ljuger eller inte låter jag vara osagt. Dock vet jag att det i stort sett i alla konfliktsituationer finns två sanningar. "Bara för att jag har rätt så behöver inte du ha fel" är ordspråk värt att fundera över.

Mvh
Maverick

Nej det kan du ju inte veta. Men den motiveringen kan ju tillämpas överallt. Det är ju lite svårt att här lägga fram bergfasta bevis. Så du får väl göra hur du vill i det här fallet. Vet inte om jag tycker att ett antagande att jag skulle sitta och ge utryck för någon fiction-ådra här för diskussionen framåt heller. Men om vi nu för enkelhetens skull antar att jag inte ljuger så är ju det intressanta att det har begåtts lagbrott bl.a. genom att med våld begränsa rätten att fotografera och det var just den rätten vi skulle ta upp i den här tråden. Och talar vi om rätt eller fel ur laglig synpunkt så anser jag inte att något ordspråk förändrar den bilden
 
I praktiken, utav den lilla erfarenhet jag har, så kommer det bli så. Att om du har gjort nått dumt så kommer dina dumheter att kvitteras mot väktarens dumheter och var och en får stå för sina kostnader.

På din beskrivning så är det ju uppenbart att han har gjort ett fel. När det blir rättssak så kommer rätten vilja veta varför han gjort så som han gjorde. Om han har haft anledning att uppfatta dig som provocerande eller kanske mycket provocerande. Eller kanske till och med hotfull, vilket skulle förklara hans agerande. Du har själv medgett att du var förbannad och det uppfattas ofta som hotfullt, även för väktare.

Jag har som sagt bara hört din version och bara den delen som rör väktarens felaktiga handlande. Väktaren har garanterat en annan syn på orsak och verkan.

Så egentligen oavsett om du pratar helt sant eller inte. Så beror utgången på huruvida väktaren haft uppsåt, vilket egentligen inte är så troligt, eller bara handlat utefter andra orsaker och t ex rädsla.

Min gissning är att såvida du inte var/är helt oskyldig till att ni hamnade i konflikt så får du vara glad om du får ersättning för det som gått sönder. Men det är bara spekulationer från min sida.

När det gäller rätten att fotografera så har ingen här avvikande åsikter tror jag. Det är tillåtet från allmän plats. Dock så är det inte säkert att en parkering räknas som allmän plats. Han får iofs inte ta bort dina bilder för det. Men som jag sa tidigare så tror jag att det är en stor chans att era dumheter kvitteras mot varandra. Varför hamna ni i konflikt till att börja med?

/Maverick
 
Motiveringen med att man inte kan utgå från att folk talar sant tycker jag personligen är en ganska sund inställning till trådar i allmänhet på nätet där man inte känner folk. Men det är ju jag det...

/Maverick
 
Maverick skrev:
I praktiken, utav den lilla erfarenhet jag har, så kommer det bli så. Att om du har gjort nått dumt så kommer dina dumheter att kvitteras mot väktarens dumheter och var och en får stå för sina kostnader.

På din beskrivning så är det ju uppenbart att han har gjort ett fel. När det blir rättssak så kommer rätten vilja veta varför han gjort så som han gjorde. Om han har haft anledning att uppfatta dig som provocerande eller kanske mycket provocerande. Eller kanske till och med hotfull, vilket skulle förklara hans agerande. Du har själv medgett att du var förbannad och det uppfattas ofta som hotfullt, även för väktare.

Jag har som sagt bara hört din version och bara den delen som rör väktarens felaktiga handlande. Väktaren har garanterat en annan syn på orsak och verkan.

Så egentligen oavsett om du pratar helt sant eller inte. Så beror utgången på huruvida väktaren haft uppsåt, vilket egentligen inte är så troligt, eller bara handlat utefter andra orsaker och t ex rädsla.

Min gissning är att såvida du inte var/är helt oskyldig till att ni hamnade i konflikt så får du vara glad om du får ersättning för det som gått sönder. Men det är bara spekulationer från min sida.

När det gäller rätten att fotografera så har ingen här avvikande åsikter tror jag. Det är tillåtet från allmän plats. Dock så är det inte säkert att en parkering räknas som allmän plats. Han får iofs inte ta bort dina bilder för det. Men som jag sa tidigare så tror jag att det är en stor chans att era dumheter kvitteras mot varandra. Varför hamna ni i konflikt till att börja med?

/Maverick

Jag kan dra det hela ganska kort. Jag hade mina hundar i bilen och han hade fått gnäll om det från någon förbipasserande. Han stod vid min bil när jag kom ut. Han började med att berätta varför han var där. Jag sa att det inte var någon fara med hundarna eftersom jag bara varit inne i butiken i 20 minuter. Att dom hade vatten och att jag kylt ur bilen innan. Han höll med men tyckte samtidigt att jag hade haft tur som inte blivit anmäld. Det var när jag då sa att om någon var dum nog att anmäla detta så fick dom väl det. Sen låste jag upp bilen och kollade innertempen (22 gr). Jag berättade det och sa att hundarna alltså inte for illa. Återigen höll han med men kom ändå med kommentaren att hundarna borde lämnas hemma. Jag menade att det var min sak och återigen kom det att jag kunde bli anmäld. Jag sa ja ja låt dom göra det då. Då frågade han om jag inte hade annat för mig än att ställa till trubbel. Efter det kom tonerna att gå högre och högre från båda håll... Resten vet du. Tilläggas bör kanske att bör att jag hade min dotter (13 år) med mig och hon blev rejält skrämd när han tvingar sig in i bilen där hon då oxå satt. Min boxer var på väg fram när han tog telefonen. Han är inte glad åt att någon tar sig in i hans bil. Jag fick kommendera bak honom igen. Trots allt så ville jag inte att hunden skulle ta honom.
 
Maverick skrev:
Motiveringen med att man inte kan utgå från att folk talar sant tycker jag personligen är en ganska sund inställning till trådar i allmänhet på nätet där man inte känner folk. Men det är ju jag det...

/Maverick

Det är alldeles rätt men samtidigt faller ju då varje diskussion. Då blir den ju reducerad till sandlådegnabb "du ljuger" "Jag tror inte på dig"
 
Maverick skrev:
I praktiken, utav den lilla erfarenhet jag har, så kommer det bli så. Att om du har gjort nått dumt så kommer dina dumheter att kvitteras mot väktarens dumheter och var och en får stå för sina kostnader.
Nej, det blir inte ett civilmål. En polisanmälan leder till att en åklagare väcker åtal i ett brottmål, om polisens utredning visar att ett brott har begåtts.
 
Boxer? Att han vågade ta telefonen när det fanns en hund i bilen! ja menar, boxrar är ju väldigt trevliga djur, men åckså ganska kraftiga, högljudda och allmänt slemmiga, skulle aldrig våga reta nån annans boxer.
 
TTG skrev:
Min boxer var på väg fram när han tog telefonen. Han är inte glad åt att någon tar sig in i hans bil. Jag fick kommendera bak honom igen. Trots allt så ville jag inte att hunden skulle ta honom.
Det var ju synd. Väktaren hade kanske lärt sig något om hunden hade fått ingripa.

Hade det varit min hund i det läget så hade varken väktaren eller jag hunnit reagera innan hunden ingripit. Tyvärr (?) sitter min hund i en bur längst bak, så hon kommer aldrig att få chansen att försvara bilen mot någon som tränger sig in ...
 
Det var f.ö. sanslöst korkat av väktaren att tränga sig in i en bil där han visste att en hund fanns.
 
Ja han var på väg över ryggen till baksätet (kombi) när jag fick tillbaka honom. Mja det var nog tur att han inte fick komma enda fram. Speciellt som dottern var rejält skrämd och grät. Det hade blivit korv av väktaren.
Slemmig föresten??? *S*
 
Det handlar ju om bilder så tar mig friheten att visa vakthunde :)
 

Bilagor

  • tjavo3.jpg
    tjavo3.jpg
    54 KB · Visningar: 223
Tomas,

Efter att ha läst upprinnelsen till incidenten måste jag säga att jag är än gladare att du polisanmäler väktaren. Att anledningen till att han över huvud taget fann det nödvändigt att tilltala dig inte hade det minsta att göra med hans arbetsuppgift som väktare på OBS är ju minst sagt förbluffande. Jag undrar om han utfärdar hotelser om polisanmälan till de kunder som anländer utan att använda blinkers när de svänger in på OBS-parkeringen också.

Du ska ha en eloge för att du hanterade det så bra som du gjorde, om det hade varit jag hade jag antingen totalt ignorerat honom eller bett honom sköta sig själv, eventuellt också att fara och flyga, sen hade jag hoppat in i bilen och kört därifrån.

Som det har påpekats tidigare har en väktare inga befogenheter utöver allmänheten i övrigt, och det finns således ingen anledning för honom att leka polis på det där sättet. Vilken fjant.
 
BME skrev:
Tomas,

Efter att ha läst upprinnelsen till incidenten måste jag säga att jag är än gladare att du polisanmäler väktaren. Att anledningen till att han över huvud taget fann det nödvändigt att tilltala dig inte hade det minsta att göra med hans arbetsuppgift som väktare på OBS är ju minst sagt förbluffande. Jag undrar om han utfärdar hotelser om polisanmälan till de kunder som anländer utan att använda blinkers när de svänger in på OBS-parkeringen också.

Du ska ha en eloge för att du hanterade det så bra som du gjorde, om det hade varit jag hade jag antingen totalt ignorerat honom eller bett honom sköta sig själv, eventuellt också att fara och flyga, sen hade jag hoppat in i bilen och kört därifrån.

Som det har påpekats tidigare har en väktare inga befogenheter utöver allmänheten i övrigt, och det finns således ingen anledning för honom att leka polis på det där sättet. Vilken fjant.
Tack!!
För att vara helt ärlig blev det nog lite far och flyg också i ordväxlingen som kom föra det att jag tog bilden men jag vill poängtera att det var han som satte tonen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.