Maverick skrev:
I praktiken, utav den lilla erfarenhet jag har, så kommer det bli så. Att om du har gjort nått dumt så kommer dina dumheter att kvitteras mot väktarens dumheter och var och en får stå för sina kostnader.
På din beskrivning så är det ju uppenbart att han har gjort ett fel. När det blir rättssak så kommer rätten vilja veta varför han gjort så som han gjorde. Om han har haft anledning att uppfatta dig som provocerande eller kanske mycket provocerande. Eller kanske till och med hotfull, vilket skulle förklara hans agerande. Du har själv medgett att du var förbannad och det uppfattas ofta som hotfullt, även för väktare.
Jag har som sagt bara hört din version och bara den delen som rör väktarens felaktiga handlande. Väktaren har garanterat en annan syn på orsak och verkan.
Så egentligen oavsett om du pratar helt sant eller inte. Så beror utgången på huruvida väktaren haft uppsåt, vilket egentligen inte är så troligt, eller bara handlat utefter andra orsaker och t ex rädsla.
Min gissning är att såvida du inte var/är helt oskyldig till att ni hamnade i konflikt så får du vara glad om du får ersättning för det som gått sönder. Men det är bara spekulationer från min sida.
När det gäller rätten att fotografera så har ingen här avvikande åsikter tror jag. Det är tillåtet från allmän plats. Dock så är det inte säkert att en parkering räknas som allmän plats. Han får iofs inte ta bort dina bilder för det. Men som jag sa tidigare så tror jag att det är en stor chans att era dumheter kvitteras mot varandra. Varför hamna ni i konflikt till att börja med?
/Maverick