Du har fått mängder med bra råd redan, jag tänkte bara bidra med några av mina erfarenheter efter att ha haft exakt samma behov och frågeställning som du.
I många år släpade jag med hela min Canon-utrustning med två hus, blixt, ett halvdussin objektiv och alla tillbehör på varje resa. För nåt år sedan tröttnade jag.
Vad jag *helst* hade velat göra var att byta system från Canon EOS till M43, inte så mycket för att få lättare kamerahus men för att optiken blir så mycket lättare och smidigare. Jag hade valt en Panasonic Lumix G9 med några lämpliga objektiv från vidvinkel till lång telezoom, och en GX80 som andrahus i kompakt "partystorlek".
Men budgeten tillät inte det, så jag valde en Lumix TZ100 istället. En kompaktkamera med 25-250 mm zoom (relativt stort brännviddsomfång är viktigt för mina behov), entumssensor och i stort sett alla övriga funktioner man hittar i en bra systemkamera. Viktigt var också att den ska vara snabb och lättarbetad, och med några få undantag är den det.
Jag ville också börja videoblogga, så att den kan filma i 4K och i slow motion (i lägre upplösning) var en bonus. Videokvaliteten är mycket hög, enda egentliga nackdelen är att man inte kan ansluta en extern mikrofon. Men man kan ju lätt köra med en extern ljudinspelare å andra sidan. En nackdel om man ska vlogga är att man inte kan vika ut skärmen, så man ser inte vad man gör om man mot förmodan skulle vilja ha sin egen nuna i bild, men det går att lösa t ex genom att använda wifi-kopplingen mot sin telefon eftersom man kan se sökarbilden i telefonen.
Kameran tar väldigt bra bilder för formatet, ingen tvekan om den saken. Den är också relativt lättjobbad med många programmerbara funktionsknappar, och det mesta sitter logiskt till. En liten men dock nackdel för mig är att den nästan är för liten för mina stora labbar. Framför allt är kamerahuset väldigt halt, så en remsa antihalk-tejp på greppet gör livet mycket enklare.
Ett kriterie för mig när jag bestämde mig var att jag ville ha en "riktig" sökare, men det har visat sig att jag nästan aldrig använder den utan i stort sett bara kör med bildskärmen, så den är lite onödig. Den fungerar dock väldigt bra när jag väl använder den. Den inbygga blixten är inget att skriva hem till mamma om, men den gör sitt jobb på nära håll i nödfall.
Överlag är det en riktigt bra kamera som nu går att få tag i till bra mycket bättre pris än jag köpte den för sedan storebror TZ200 (med 15x i st f 10x zoom) har kommit ut.
För mig räcker den som enda resekamera i de allra flesta fall, men jag har fortfarande planer på att byta ut min Canon-utrustning mot M43-grejer enligt ovan på sikt.