Ännu mer uppåt väggarna
Ser att gamle Henri Cartier Bresson ännu förmår riva upp stridsdammet på Fotosidan. Och det är väl trevligt att HCB fortfarande engagerar, antingen man nu faller på knä inför honom eller föraktfullt fnyser skräp.
Själv förhåller jag mig till honom som till andra konstnärer: somt är vin och annat vatten. Jag försöker avhålla mig från alltför mycket hukande och skrapande med foten och vill definitivt inte sticka min slev i några fundamentalistiska grytor. Men visst tillhör han förebilderna.
En bild är en bild är en bild, brukar jag upprepa. Förhoppningsvis finns det nån form av hjärnaktivitet bakom dess tillkomst. Ibland, i lyckliga stunder, sammanfaller skaparens med betraktarens och tycke uppstår.
Det är därför det är så tråkigt, på gränsen till komatuöst sövande, att prata inskränkningar som brännvidder, dogmer, beskärningar och kamerateknik. Man glömmer så lätt bort att det i alltsammans måste finnas nånting som berör betraktaren. Oavsett vilka tvångströjor fotografen satt på sig och jobbat i.
Inspiration kan vara så mycket. Jag har till exempel alltid ansett att HCB's bild nummer nio i unge Eric Kims upplistning är en av de bästa bilder jag sett. Men det finns många fler av kända och okända fotografer. Alla kan inspirera.
Summan av min kardemumma blir därför: varför välja bort när man kan välja till? Världen är oändligt rik på möjligheter. Vin utesluter inte vatten och päron inte äpplen. Eller som vi skanderade 1968: ALLT NU!
Dagens bilder är en fortsättning på gårdagens tema: väggbilder.
Lucca, Italien
New York City, USA
New York City, USA
Berlin, Tyskland
Paris, Frankrike
Och vilka bilder du har! Proffsigt.
h. Håkan
/G
Gott skit, less is more, ömsom vin ömsom vatten, det finns inget rätt eller fel...
Text och bilder som berör!! /Peter-L
/G
Tror det där med tvångströjorna kan vara bra i viss mån, så länge man själv kan krångla sig ur tvångströjan när man känner för det.
/G