DEFOKUSERAT

Lagom luddiga tankar om fotografi och bilder av omvärlden med Färingsö som utgångspunkt

Sista strålarna över Traneberg

Igår var första dagen på evigheter med riktigt dagsljus. De tjocka molnen skingrades för några timmars solljus och genast piggnar den slumrande inspirationen till liv. Mellan Traneberg och Fredhäll låg isen nyfruset blank och det blev en magisk eftermiddag i den vindstilla kylan. 

Bild 1. 35 mm, f/16, 10 s, ISO 100, panorama av tre exponeringar

Jag har upptäckt hur kul det är att ta panoramabilder med det fasta 35/1.8-objektivet som har en fantastisk skärpa och måttlig vidvinkel. Photomerge-funktionen i Photoshop fungerar förbluffande bra och genom att fixera vitbalans och exponeringstid för samtliga bilder i serien så undviker man variationer i bilden. Klistra ihop bilder på höjden och längden eller både och, så får du gott om pixlar att jobba med.

Bild 2. 35 mm, f/11, 1 s, ISO 100, panaorama av två exponeringar 

Bild 3. 35 mm, f/16, 25 s, ISO 100, en exponering

Så var det dags för ännu en arbetsvecka. Med lite tur håller ljuset i sig och man kanske kan hinna med att fånga några av de sista strålarna på väg hem från jobbet. Ha det gott!

Postat 2013-01-14 18:39 | Läst 4202 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Bildskärmskalibrering med Spyder 4 Pro

Jag har länge irriterat mig på att mina printar varit lite för röda i tonen och svartvita bilder blivit allt för mörka. Redan för ett år sedan insåg jag behovet av en bildskärmskalibrator. Efter att ha surfat bland tester och utvärderingar föll valet på en Spyder 4 Pro från Datacolor, som genomgående fått bra kritik.

Idag kom den efter några veckors väntan. Den visade sig vara slut på lagret hos Cyberphoto så det blev en något försenad men därför extra efterlängtad julklapp att packa upp efter morgonkaffet. Installationen gick galant på min Windows 7-maskin. Själva kalibreringsförfarandet var enkelt och tog mindre än fem minuter.

Fördelen med Pro-versionen är att den kontinuerligt mäter omgivningsljuset i rummet, vilket är viktigt att hålla koll på när man redigerar bilder. Jag har en tendens att dra ner ljuset när jag jobbar vid datorn och vips så blir bilderna för mörka utan att man märker det. Jag har med tiden lärt mig att brassa på med mycket omgivningsljus för att att ögonen inte ska uppleva någon skillnad när man tittar på skärmen och på annat i rummet. Förhoppningsvis kommer kalibratorn att hjälpa till så att man inte missar sånt i fortsättningen.

Så blev den någon skillnad efter kalibreringen? Ja, med den nya kalibreringstabellen installerad så blir färgerna på skärmen något varmare, vilket kan förklara att tidigare printar blivit för röda. Under kalibreringen uppmanade programmet mig dessutom att dra ner på ljusstyrkan på skärmen ca 20% som tillsammans med bättre omgivningsljus förhoppningsvis kommer att ge printar med rätt ljusnivå i mellantonerna. Nästa batch från Crimson får utvisa slutresultatet.

Postat 2013-01-12 22:48 | Läst 6686 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Vraket vid Hoburgen

Helt plötsligt låg det bara där. Vraket ev en gammal fiskebåt uppspolat på de flata kalkhällarna nedanför Hoburgen. Tänk vad man kan göra med två till synes värdelösa bilder, tålamod och lite pillande med ett montage i Photoshop.

Så här års, när flödet av nya bilder ur kameran är minst sagt begränsat får man leta bland gammal skåpmat som gömmer sig i arkiven. Hittade två högst mediokra bilder från sommarens besök på Gotland - en fiskebåt liggandes på land i Ronehamn och så en kvällsbild ut över havet tagen nedanför Hoburgen på Gotlands sydspets.  Här är ursprungsbilderna.

   

Jag har inte ägnat mig åt montage tidigare så det här var en nyttig och intressant övning. Använde en lagermask för att "måla" ihop de två bilderna. Har använt klonstämpeln på vissa partier på stranden och justerat ljus och skuggor i ett pjattlager. Slutligen ett fotofilter för att värma upp ljuset.

Hur tycker du jag lyckades? Tacksam för dina synpunkter och förslag på vad som kan göras bättre eller annorlunda.

Postat 2012-12-27 17:59 | Läst 6358 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Sergels torg exploderar i kitsch

I ett tidigare inlägg om LaChapelle-utställningen skrev jag att kitsch inte riktigt är min grej. Kollade för säkerhets skull Wikipedia vad man egentligen menar med ordet kitsch.

"Kitsch kan vara ett medvetet och ironiskt användande av ett överdådigt formspråk" 

"konstnärliga uttryck av olika slag som karaktäriseras av dålig smak och försök att med hjälp av olika grepp väcka sentimentala känslor".  

Tja vad ska man kalla det här då?

35 mm, f/22, 5 s, ISO 100, panorama av två exponeringar

Postat 2012-12-04 20:32 | Läst 4728 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

LaChapelle - ett första intryck

Så har Fotografiska slagit upp portarna till sin största utställning någonsin - Burning Beauty av David LaChapelle. Hela museet, alla tre våningarna, är fyllt av LaChapelles bilder i kolosalformat. Det är färgmättade, kitschiga och överdådigt detaljrika iscensättningar som är fotografens signum.  

Fotografen själv möter oss i trapphuset

Vi möts av bilder på Michael Jackson med änglavingar eller som död och framburen av Jesus. Handsken har ramlat av och de ljusa händerna blir tydliga blickfång. Kopplingen till det bibliska är uppenbar. Nattvarden med samhällets utstötta runt bordet får tankarna att gå till Elisabeth Ohlson Wallins serie Ecce Homo. Syndaflodsbilderna i serien After the Deluge spelar i en egen divison och har ett ljus, färger och detaljer som påminner om de stora målarna.

Skräpmaten och konsumtionssamhället får sig en känga i bilderna av en gigantisk hamburgare som krossar en kvinna och en bilkrock med en colaburk. Kanske även bilden av Archimedes som kraschlandat i ett hav av datorskrot ska ses som kritik av vår slit-och-släng-kultur.

Större delen av andra våningen fylls av mer eller mindre naket. Feta, vackra, fula och yppiga människokroppar om vartannat, som inte säger mig så mycket. Det här verkar var gjort mest för att chockera men det funkar iallafall inte på mig.

För min personliga del hör iscensättningar och kitsch inte till favorituttrycken. Därför fastnade jag särskilt för en avskalad bild i återhållen färgskala av Whtiney Houston i en kylig och kal loge. Råa betongväggar, ett litet elektriskt element är enda värmekällan, fimpar på golvet, en trasig sko. Den späda varelsen i vit klänning pressar samman sina händer och ber om kraft för att klara av trycket att möta publiken ännu en gång. Tveklöst den starkaste bilden i hela utställningen! 

Postat 2012-12-02 11:25 | Läst 2329 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
Föregående 1 ... 21 22 23 ... 43 Nästa