DEFOKUSERAT
Skakigt i Kolmårdsskogarna
Egentligen hade jag planerat en tredagars fotoresa till Söderåsen i Skåne över helgen. SMHI:s ihärdiga regnprognoser fick mig dock på andra tankar och jag bestämde mig för att hålla till på hemmaplan i de östra delarna av landet, där det ju som bekant alltid är ljust och vackert!
Fredagsmorgonen var kylig men hyfsat vacker när jag rullade mot Getåravinen i Kolmården. Jag var där för en vecka sedan och ville gärna fortsätta där jag slutade när mörkret föll. Väl framme möttes jag av olycksbådande varningsskyltar om pågående älgjakt. Hundar som skällede. PANG - ett skott längre in i skogen. Helt plötsligt dök en älgko upp på vägen femtio meter bort. Hmm... inte alls särskilt hälsosamt att stanna kvar just här! Snabbt drog jag mig tillbaka och styrde istället kosan mot Fjällmossens orörda myrmarker någon mil bort.
Men hösten har kommit lite väl långt nu. Löven har trillat av, färgerna har mattats och gråvädret som drog in över kolmårdsskogarna livade inte direkt upp landskapet. Trots idoga försök blev bildskörden skral denna gång. Väl hemkommen och efter en god middag roade jag mig med en av de få bilderna från dagens utflykt som fanns på minneskortet. Det blev en skakig skapelse i Photoshop som ändå fångar lite av höststämningen.
Ha en skön helg!
Dimmiga försök med Color Efex Pro
Förvisso blev jag bönhörd i mitt tidigare inlägg, där jag önskade lite mjukgörande dimma till förra helgen. Dimbankarna vältrade sig in över Färingsö och svepte in vårt lilla samhälle i bomull. Trots att jag masade mig upp ur sängen i tid och ägnade hela lördagsmorgonen åt att plåta så blev bildskörden skral den här gången.
Fastnade ändå för ett par bilder som jag i rent experimentsyfte gav mig på med Color Efex Pro. Jag har använt mig av filtren bi-color och classical soft focus samt lite vinjettering. Jag är normalt inte mycket för kraftig bildbehandling. Oftast brukar jag nöja mig med att justera kontrast, ljusnivåer och kanske lite färgmättnad, men här var det kul att släppa loss och prova sig fram bland filtren.
Avsikten var att försöka locka fram ljuset som uppstod när solen precis började leta sig igenom dimtäcket och samtidigt förstärka den ödsliga och overkliga känslan i det folktomma samhället.
Resultatet? Jag har svårt att själv avgöra, så skriv gärna och berätta vad du tycker.
NIK Collection by Google - Efex Pro för 149 USD
Google köpte programföretaget NIK Software i slutet av förra året. NIK ligger bakom de välkända Efex Pro mjukvarorna för bildbehandling som fått ganska mycket uppmärksamhet här på FS. Den 25 mars släppte Google hela programsuiten för 149 USD, att jämföras med det gamla priset på ca 500 USD.
Många nya kranar att skruva på - men med måtta!
I paketet ingår:
- Color Efex Pro 4
- HDR Efex Pro 2
- Silver Efex Pro 2
- Sharpener Pro 3
- Viveza 2
- Dfine 2
Jag har länge funderat på att köpa Silver Efex Pro 2 för svartvit bearbetning, men inte kommit till skott. Tur var väl det eftersom det gamla priset låg på 199 USD för bara detta enda program. Hittade informationen om den nya releasen från Google på den förträffliga sajten Photography Life. Eftersom det råkade vara 1 april och det lät lite för bra för att vara sant så fick det bli lite efterforskningar innan jag slutligen vågade slå till. Nu är allt installerat och fungerar utmärkt integrerat med Elements 11. HDR Efex Pro 2 är till skillnad från övriga program inte en plugin och kan inte startas inifrån Elements. Programmet körs istället fristående och startas med exe-filen som finns i katalogen \Program Files\Google\Nik Collection\HDR Efex Pro 2.
Nu återstår det att lära sig använda alla de nya verktygen. Efter ett par års nästan daglig användning av Elements så sitter arbetsflödet i ryggmärgen och nu är det alltså dags att få in nya rutiner. Mycket kranar att vrida på - men med måtta! Ser särskilt fram emot svartvitbehandlingen som jag tyckt varit allt för begränsad och naturligtvis kurvverktyget som saknas helt i Elements. Det finns massor med videokurser på NIKs websajt, så det här blir en spännande resa!
Extra brus räddar bilden
Vad gör man med en minst sagt medioker bild på ett gammalt uthus? Tråkig och en aning oskarp slaskar den omkring på hårddisken. Släng i den digitala papperkorgen, skicka till DEV NULL, ut i den oändliga cyberrymden, dumpa i cylinderarkivet? Fimpa helt enkelt! Eller annars kan man ju ta det som en utmaning och en rolig övning att försöka göra nåt av den.
Att försöka hämta hem oskärpan och göra motivet intressantare än det faktiskt är kan man glömma. Men gå åt andra hållet då. Sunka till bilden lite mer och få lite "vintage-känsla" istället - låta formen bli viktigare än innehållet. Det finns en massa fiffiga, färdiga filter men det är mer sport att göra det själv. Då lär man sig kanske nåt också.
Hela jobbet är gjort i PS Elements 9 efter omvandling från RAW och en liten ökning av kontrasten. I var sitt lager har jag sedan gjort följande operationer:
- Skärpt med oskarp mask (1.5 pixel/100%).
- Omvandlat till svartvitt (standardinställng för landskap).
- Adderat gaussisk oskärpa i kanterna (radie 5 pixel) - skydda mittpartiet med lagermask.
- Ljusat upp kanterna med blandningsläge raster- skydda mittpartiet med lagermask.
- Adderat gaussiskt, monokromt brus (20%).
- Ljusterat nivåer (sätt vit- och svartpunkt samt mellantoner).
- Lagt på sepiatoning (5%, rödorange ton) med verktyget nyans/mättnad.
Lyckades det? Vet inte men det var iallafall en rolig pysselövning framför datorn. Alltid lär man sig något. Har du förslag på vad som går att göra annorlunda eller bättre så blir jag glad.
Originabilden då - här kommer den om du vill jämföra.
5 x körsbär
Bilder på körsbärsblom har man ju redan sett till leda. Så vad gör man med en högst ordinär körsbärsbild för att ändå hitta på nåt kul? Svartvitt, sepia, färgövertoning. Här är några varianter på samma bild och hur de kom till i Photoshop Elements 9.
Som sagt, grundbilden är högst ordinär och togs i morse. Den har kort skärpedjup och inte hundra procent skärpa någonstans i bilden, eftersom jag tog den handhållet. För att kamouflera oskärpan softar jag den redan från start genom att dra ner klarhet till -40 i raw-konverteringen.
Bild 1. Originalbilden efter softning
Börjar med att göra ett justeringslager med en färgövertoningskarta från mörkt rött (RGB: 95,0,0) till mörkt orange (RGB: 140, 90,0) och drar ner opaciteten till 30%. Här vet jag med mig att jag lätt drar på med för mycket färg så det gäller att vara lite försiktig. Justerar efter med vitpunkten i Nivåer för att plocka fram kronbladen som blev lite väl murriga. Såja, lite varmare och behagligare bild.
Bild 2. Lagt på röd/orange färgövertoningskarta
Nästa variant blir att plocka bort färgerna från originalbilden. Verktyget Konvertera till svartvitt är min favorit och jag väljer de förinställda värdena för landskap i det här fallet.
Bild 3. Konvertering till svartvitt
Dags att lägga på färgövertoningskartan igen, med 30% opacitet. Resultatet blir en ganska behaglig sepiatonad bild.
Bild 4. Konvertering till svartvitt med färgövertoningskarta
Jag gillar bilder som drar åt det mörka hållet och flyttar därför svartpunkten i Nivåer för att få en mustigare ton i bilden utan att förändra ljuset på de vita kronbladen.
Bild 5. Svartpunkten flyttad åt höger för en mustigare ton
Sådär, det blev iallafall en liten övning i bildbehandling. Har du några tips på vad som går att göra bättre eller annorlunda? Vad tycker du om resultaten?
Inspirationen till dagens lilla övning fick jag från Sanna Lunds bok Photoshop-recept - Moderna effekter för dina bilder.