DEFOKUSERAT
Tankar om en tulpanvas
Ibland är det kul att plåta stilleben. Att i lugn och ro få komponera bilden som man vill ha den. Ta några provskott, kolla i bildbehandlingen, justera, ta några bilder till - tills man är nöjd. Den här gången fick påsktulpanerna göra tjänst som modeller.
Idén till bilden har jag haft länge, men det var först nu som blomsteraffären hade långa, slanka tulpaner i sortimentet. Tanken var att göra en svartvit bild med enkel, dynamisk komposition, böljande linjer, mycket svärta och ett mjukt ljus. I sig inget unikt, men en kul övning en regnig eftermiddag.
Uppställningen blev en svart bakgrund, två softboxar och D800:an med 24-120 mm objektivet. Använde endast inställningsljuset från blixtarna och lång slutartid, eftersom det ena blixtaggregatet har säckat ihop. Med 80 mm och bländare 16 blir skärpedjupet ca 13 cm på en meters avstånd. För att vara säker på att få skärpa på alla delar tog jag två bilder, en med fokus på den främre tulpanen och en på den längst bort och stackade bilderna i programmet Helicon Focus.
Omvandlingen till svartvitt är gjord i Silver Efex Pro 2 plus ett lager med gaussisk oskärpa (40 pixlar, 10% opacitet) för att ytterligare mjuka upp bilden.
Ursprungsbilden i 2x3-format blev rätt tråkig. Målen för bildidén kanske uppfylls, men det känns konventionellt och sövande! Något måste göras.
Sådär ja! Nu blev det genast lite mer intressant. Mer dynamik och bildytan fylls ut bättre. Men fyra tulpaner... den övre spretar iväg och och stör lite.
Eftersom tulpanerna redan återgått till ordinarie tjänst så blev det till att klona bort den fjärde blomman. Nu blev det enklare och mer harmoniskt men lite för mycket tom yta i övre högra hörnet.
Jag har svårt att bestämma mig men känner ändå att bild 2 funkar bäst. Vilken bild skulle du välja?
Glad Påsk alla FS-bloggare!
Liljor i svartvitt
Med regn och rusk utanför fönstret så är det skönt att hålla sig inomhus med kameran. Jag behövde några bilder till årets upplaga av julkort och några magnifika röda liljor från Hötorget fick stå modell. Här kommer ett par bilder i svartvitt - färgen sparar jag till jul!
85 mm, f/16, 1/125s, ISO 100, blixt, focus stacking
Ljussättningen är enkel - en 60 cm softbox snett framifrån och en reflexskärm på motstående sida. Eftersom jag saknar svart plexiglas så fick underlaget bli en vanlig glasskiva monterad ett par decimeter över en svart sammetsyta. Glaset ger tyvärr lite dubbelreflexer om man tittar noga. Hör gärna av dig om du har tips på var man köper svart plexiglas!
85 mm, f/16, 1/125s, ISO 100, blixt, focus stacking
För att få skärpa på hela blomman så fick det bli tre fokusstackade exponeringar. Passade på att jämföra resultatet från Photoshops funktioner för att justera och blanda lager med programmet Helicon Focus. Jag upptäckte ganska snabbt att Helicon Focus har betydligt större följsamhet runt utstickande detaljer mot en bakgrund som ligger i ett annat plan. Photoshop lämnade ofokuserade partier runt ståndarna på blomman medan Helicon Focus gav ett nästan perfekt resultat.
Kul övning i höstmörkret!
Reflektioner i novembermörkret
När novemberdagarna blir allt kortare och ljuset försvinner gäller det att hänga i med kameran och hålla inspirationen uppe! För min del handlar det om att ha ett antal projekt rullande parallellt att välja emellan, beroende på väder och ljusförhållanden.
Just nu experimenterar jag med multiexponerade landskap där färg och form dominerar och de klassiska reglerna för landskapsfoto får stryka på foten. Målet är en färdig bildserie under nästa år. Samtidigt laddar jag upp för ett par stilleben att fokusera på när regnet och rusket pressar på utanför fönstret och man helst håller sig inomhus.
50 mm, f/16, 1/60 s, ISO 100
Jag botaniserar gärna på hårddisken bland gamla bilder så här års. Mycket kan städas bort för gott, men ibland dyker det upp bilder som jag tidigare dissat eller helt enkelt glömt bort. Dagens bild på reflektioner i dimman tog jag redan tidigt i våras, men sen har den blivit liggande.
Under hösten har jag lagt en del tid på att byta från Photoshop Elements till Lightroom 5 och Photoshop CC. Det blev ett klart lyft, men det kräver att jag lägger om det sedan länge invanda sättet att jobba på. Här finns en del att finslipa på under mörka vinterkvällar.
Vad skulle man göra utan internet?! Här finns massor med inspiration att hämta när de egna idéerna känns bleka och ospännande. Mina favoriter, som jag kollar på i stort sett varje dag är: Lens - New York Times, David Duchemin, Fadded + Blurred och COOPH. Just nu har COOPH en artikel om fotograf Bertil Nilsson, baserad i London.
Och skulle det knipa så kan man alltid köpa nya leksaker! Just nu står en ny porträttlins högt på listan. En Nikon AF-S 85/1.8G skulle sitta fint. Kanske går det att göra ett kap på Fotomässan om några veckor - något att reflektera över.
Ha en skön novemberhelg!
Lästips: PHOTOGRAPH nr 9 - med fokus på svartvitt
Den kanadensiska e-tidskriften PHOTOGRAPH har just kommit med sitt nionde nummer. Denna gång helt inriktad på svartvitt. På 230 fullspäckade sidor presenteras fantastiska portfolios, intressanta intervjuer och ett tiotal artiklar med mycket hög kvalitet.
Vitt skilda genres finns representerade i det nya numret. Här hittar vi undervattensfotografi, livfulla porträtt, dramatisk arkitektur och Satoki Nagatas nattbilder från gatorna i Chicago. Lite extra kul att den belgiske fotografen Piet Van den Eynde valt att visa en vinterbild från Stadsgårdskajen i Stockholm i sin artikel.
Jag tycker att PHOTOGRAPH är ett strålande och mycket seriöst fotomagasin med ett totalt fokus på bilder och bildskapande. Och inga störande annonser eller reklam så långt ögat når! Det gillar jag.
Köp och ladda ner som pdf från Craft&Vision.
När dimman rullar in
När dimman rullar in från havet över Sudret på södra Gotland så förändras landskapet. Kontrasterna löses upp och färgerna tunnas ut. Fåglarna tystnar och träden och buskarna förvandlas till suddiga figurer ute på strandängarna.
Årets vecka på Gotland präglades av flera dagar med tät dimma och svag vind. Det senare hör till ovanligheterna i det karga och utsatta landskapet, där vinden kommer åt från alla håll.
58 mm, f/13, 1/8s, ISO 400
Straxt norr om Bottarve står tre magnifika, gamla väderkvarnar ute på en äng. Jag har ofta passerat här och väntat på ett lämpligt tillfälle för att få lite bilder. En tidig morgon låg dimman som mjuk bomull över landskapet och solen började precis att bryta igenom. Styrde kosan norrut mot Bottarve och spenderade en timme bland vädervarnarna, med några nyfikna hästar som enda åskådare.
82 mm, f/16, 1/20 s, ISO 100
Dimman ger både djup i bilden och lagom isolation från bakgrunden. Här passade det utmärkt för att maskera skogsbrynet och ge intrycket av ett öppnare landskap än vad som egentligen är fallet.
50 mm, f/16, 0.4 s, ISO 100
Åter på Hoburgen. De blommande oxelträden och stengärdesgårdarna försvinner in i oändligheten. Allt blir fuktigt och man får ideligen putsa bort imman från linsen. Då är det skönt att krypa tillbaka ner i sängen efter ett lyckat morgonpass med kameran.
105 mm, f/13, 1/10 s, ISO 400