Gråfilter och långa slutartider vid Kapplasse
Skummande vågor och snabba moln som skyndade fram över Kapplasseklipporna fick mig att plocka fram gråfiltren och experimentera med långa slutartider härom veckan.
Jag har två gråfilter i fotoväskan. Ett ND103-filter som dämpar ljuset 3 exponeringssteg (EV), vilket motsvarar en förlängning av exponeringstiden med 2^3 = 8 gånger. Det är det mest användbara filtret och funkar bra för att smeta ut rinnande vatten lagom mycket. Exempel på bilder med ND103-filtret hittar du i förra blogginlägget från Kapplasse.
24 mm, f/13, 44 s, ISO 100, ND110-filter
Det finns tre olika notationer för att benämna gråfilter, vilket kan vara förvirrande. Exempelvis är ND103, ND0.9 och ND8 samma filter. En bra jämförelsetabell finns på Wikipedia.
Det andra filtret i väskan är ett ND110 som dämpar ljuset 10 EV och förlänger alltså exponeringstiden med 2^10 = 1024 gånger. Här blir exponeringarna lätt en eller flera minuter långa och det blir helt svart i sökaren när man skruvar på filtret. Man måste alltså komponera bilden, ställa in fokus och mäta in exponeringstiden utan filter och sen montera filtret och öka tiden tusen gånger. Jag kör med helt manuella inställningar och trådutlösare i det här läget.
25 mm, f/13, 35 s, ISO 100, ND110-filter
Det är viktigt att stänga till sökaren så att ströljus inte läcker in till sensorn den vägen under den långa exponeringen. Missar man det uppstår lätt färgade stråk över bilden med ett katastrofalt resultat som följd. Det har hänt att jag glömt skydda sökaröppningen och inte upptäckt misstaget förrän hemma vid datorn. Retsamt!
Om man inte vill ägna sig åt huvudräkning så finns det en uppsjö av appar för att beräkna exponeringstiden när man använder gråfilter. Själv använder jag NDCalc i min iPhone, som även innehåller en praktisk timer om man kör långa exponeringar med manuell trådutlösare.
Appen NDCalc för iPhone
Extremt långa exponeringstider med ND110 får vågskvalp att mest se ut som dimma och molnen att smetas ut över himlen. Definitivt mycket effektfullt, men resultatet blir långt ifrån hur scenen ser ut i verkligheten, vilket man kan ha synpunkter på som landskapsfotograf. Själv gillar jag den här effekten i vissa bilder eftersom det ger en lugn och lite magisk känsla.