Ännu en blogg: My two cents about Fine Art Nude

Jag gillar Fine Art Nude. I brist på modell och i överflöd av andra projekt fotar jag inte inom denna genre själv. Men jag tycker om att titta på den lite då och då av två anledningar: av rent estetiska skäl och (när det gäller de 99% av genren som framställer kvinnor) av en önskan att känna igen mig själv i min mänsklighet, min naturlighet och kärlek. Behovet av att bli upphetsad av dessa bilder slipper jag.

Jag vet inte om det har med min tillvaro som 40-plussare att göra. Men på sistone har jag lagt märke till att den övervägande delen av bilderna inte klarar sig utan någon av stereotyperna "ut med rumpan/höften/bröstet, bakåt med axlarna, upp med hakan, alternativt hakan ner med extremt vriden hals" eller någon form av övernaturlig gymnastik. Jaja, det kanske blir estetiskt tilltalande linjer som då en kvinna får producera fram med sin kropp. Men mänsklighet, naturlighet och kärlek? Jag orkar inte ens bli upprörd. Jag bara gäspar och suckar. Och letar efter de bilder som tilltalar mig.

Jag hittade exempelvis en på 1x.com:

"Les persiennes" av Michel Molinari. Glad och nyfiken gick jag in på hans profil för att hitta fler vettiga nude-bilder. Vad synd och vad skönt, det fanns inga! (Jo, en.)  Däremot fanns det en bild på en gammal gumma med tvättmaskin, en sovande mamma med barn... mycket mänskliga bilder. Och den nakna kvinnan var också främst människa.

Finns det någon aktiv fotograf som bara är genuint intresserad av den mänskliga aspekten när han eller hon (mest han väl) fotar Fine Art Nude? Den finns inte är jag rädd. Troligen kan ingen låta bli att göra det som alla gör: ut med rumpan/höften.... Ni vet.

Men jag tar tacksamt emot tips!

.

Denna bild fick aldrig någon kommentar. Men visst är hon vacker? Jag försökte lägga på en ganska mjuk svart-vit-konvertering. Är ganska nöjd med den.

Inlagt 2013-08-08 21:40 | Läst 3402 ggr. | Permalink
Kanske det är inom konsten som man studerar det nakna utan överdrivna poser av mera praktiska skäl, man är intresserad av att förstå sej på anatomi och hur kroppen förändras överfört till tvådimensionell gestaltning när modellen vrider sej.
Man ska ju vara trovärdig i teckningen och framföra sitt budskap utan att betraktaren hakar upp sej på rent tekniska missar.
Att folk som poserar framför kameror försöker ställa sej i tillkrånglade poser läser jag ofta själv som att modellen måste ha det attans besvärligt för att fotografen ska få till en bild. Kanske inte fotografens uppsåt med bilden?
Rekommenderar filmen Kalenderflickorna som möjligen handlar om det du eftersöker?
Och din bild, en vacker kvinna i fin gråskala, snyggt jobbat!!
Peter-L 2013-08-08 22:52
Anne-Sophie, Jag är säker på att både du, jag och Katja konstaterat att smak är subjektivt, oavsett om det gäller konst, eller foto! Beroende på stil och smak så kan ju vad som helst målas eller fotograferas. Dock så är Trovärdighet, ett ord och en stil jag gillar.... Kalenderflickorna är i mina ögon mer "pin-up" än art nude, och sedan som jag skrev till Katja, glamour. För min del regerar art nude. Inte de två övriga... Men det är min smak... "My two cent's".. :) //Peter
Svar från gatosi 2013-08-09 08:04
Jag känner inte till "Kalenderflickorna". Ska kolla upp det. Tack för tipset!
Hmmmm, det va ju kul och spännande med ett inlägg om art nude!! Du utmanar mig, lite! Så tillvida att jag blev tvungen att titta på mina art nude bilder. Och jag vet inte, men personligen står jag såklart upp för dem, till och med i ditt perspektiv. För jag känner inte riktigt igen det där med "ut med brösten och rumpan". Det låter mer som "glamour" i mina ögon. Men visst, det finns några sådana bilder även bland mina. Jag inte glamour men väl bröst och rumpa. Det handlar ju mycket om att skulpturera med kroppen. Det ger i mina ögon linjerna, samtidigt så finns det en gräns, en linje som ibland blir hårfin.

Det skulle ju som svar vara kul att få höra dina ärliga tankar om mina art nude bilder då. Är de helt off i din tanke och smak? Det skulle va lika spännande att få se din art nude studie av kvinnan på din bild! Den är fin, men ingen art nude.
Jag skulle kunna berätta om min första art nude session, men vill spara det i förhoppning om lite tankar från dig!

Och till sist... Art nude är i mina ögon vackert. Ni kvinnor är vackra!! För ett tag sedan skrev en fotograf om "antal visningar" på sina toppbilder... Jag har ibland tänkt att nä, nu ska jag skriva... Hans toppbild låg på ca 1000 visningar... Jag blev såklart nyfiken och kollade mina "top 5", som ligger på mellan 20000-12000 visningar. Och nota bene, nu tävlar eller skryter jag inte. Utan vill koppla det till det både du och jag tycker. Art nude är vackert. Många tittar.. få säger...

Mvh, //PeterL
Svar från gatosi 2013-08-09 08:17
Ja, naket lockar alltid tittare. T.o.m. detta blogginlägg. Det är den mestlästa av alla jag hittills har skrivit. ;)
Klart att du har bilder jag gillar! De cloudy-day-fotona exempelvis. Jag tror jag kommenterade en av dem för längesen.

Det är inte så att det inte går att hitta bilder av den stil jag efterlyser. Men enligt mitt subjektiva intrycket utgör de en minoritet bland fotona, vilken fotograf man än tar.

Om du nu frågar direkt om min åsikt om dina bilder: Svårast har jag för dina stone-bilder eller också för "against the floor". Kroppshållningen är inte så "glamour". Det har du rätt i. Men f'' vad kallt och obehagligt det måste ha känts för henne! Jag kan inte titta på bilden utan att tänka det. Jag är väl realoman, jag erkänner. :)

Nej, kvinnan på min bild är utan tvekan påklädd. Men vacker! Då är vi överens att det ska visas.
Peter-L 2013-08-09 09:45
Hej igen Katja,
Du tvingar mig att gå tillbaka till mina bilder.... och ja, "stone" va kanske lite kallt, men absolut inte ogörligt. De är tagna i slutet på augusti för något år sedan.
Jag kikade på din bildlänk till art nude bilden du gillar, och det gör även jag. En utmaning i art nude, är att hitta modellerna samt platserna. Sedan gillar jag och plåtar enbart i naturligt ljus och då är man även begränsad av fototiden.
Men jag förstår hur du menar och håller med. Fast, art nude är svårt, svårare än man tror. Första gången jag skulle plåta så såg jag ju framför mig det mina ögon njuter av. Men när man sedan väl står där, och det är kameran som ska fånga. Det, är i mina ögon en helt annan sak... Jag hoppas att du får möjligheten att prova att plåta detta... Jag har ibland tänkt att jag som en "stänkare" skulle skriva ett blogginlägg om mina "Top 5" bilder... men det känns känsligt. Lite som ditt goda blogginlägg. Många läser, få kommenterar. Lite fegt dubbelmoraliskt, tycker jag men.... Hoppas du hittar din modell! //Peter
Ja, du kanske vill ha en åsikt i ämnet från en kille, nja, halvt gubbe då.. Jo, jag kanske är ovanlig, eller konstig men jag håller med dig!! Dom där "vanliga" Fine Art Nude bilderna av nyare snitt är oftast lika spännande som en bild på en traktor, visst finns det undantag, men när man ser dessa smala, men upp-pumpade modeller i konstiga ställningar ser det så onaturligt och konstlat ut och långt ifrån den "sensuella vardagen" eller hur man ska uttrycka sig... Nä, skulle tro att den fotograf som på allvar skulle börja fota "F.A.N" med vanliga och naturliga kvinnor i olika åldrar skulle komma långt och även få kvinnliga betraktare som för en gång skull skulle känna igen sig....

Din bild är fin och rak och passar utmärkt i S/V!

Ha en fin kväll! Mvh. Johan
Svar från gatosi 2013-08-09 08:21
Ja, det skulle ju verkligen vara en nisch på Fine Art Nude-marknaden, eller hur? Hur länge ska man vänta tills någon upptäcker det?
Peter-L 2013-08-09 11:22
Problemet med "vanliga och naturliga kvinnor i olika åldrar" är att de inte vågar inte ställa upp, pga att De Själva, är så självkritiska till sin kropp. Så är det.... :)
Tips, emottages tacksamt... :)
FotoLindell 2013-08-09 12:25
Är nog som du skriver, tyvärr! Jo, många tjejer/kvinnor har nog allt en felaktig syn på detta med kroppen och det är nog modevärlden som är största boven i dramat!? Ser bara på mina äldsta döttrar och deras halv maniska grej att vara så smal som möjligt, så när åren går o kilona kommer klamrar väl sig smaldrömmen kvar på något sätt vilket gör att dom blir självkritiska som du skriver... Och samtidigt föredrar majoriteten av män naturliga kvinnor med hellre har några kg förmycket än för lite...
Svar från gatosi 2013-08-09 13:09
Det finns en bok av en kvinnlig tysk fotograf:
http://www.amazon.de/Starke-Frauen-Herlinde-Koelbl/dp/3896600052

Jag har den hemma. Var en present till min f.d. Men när han flyttade fick jag behålla den.
Men några märkliga poseringar även där. Fast det fattas inte kilon direkt.