Ännu en blogg: Vilka tror fototjänster att deras kunder är?
Ibland får jag en känsla av att fototjänster inte anser att deras kunder behärskar ens den enklaste matematik, t.ex. det där med bildproportioner, dvs. förhållandet mellan kantlängderna. Stötte på det för första gången när jag ringde en fotoaffär i en småstad på Västkusten och frågade vilka olika utskriftsstorlekar de hade att bjuda på för bilder med proportionerna 4:3.
"Så jobbar inte vi.", svarade tjejen (ägarens dotter kanske som hjälpte till lite).
Mina förklaringar hjälpte inte.
"Vi jobbar bara i centimeter."
Ja, men hur många centimeter då per kant om bilden har proportionen 4:3?
"Så jobbar vi inte här."
Och nu står jag här några år senare framför min skärm, med ett tävlingspris i form av ett presentkort för en fotobok i handen, så jag frångår mina beprövade leverantörer. För att inte ladda ner något skitprogram på min dator som jag aldrig mer kommer att använda bestämde jag mig för att layouta online.
Och nu börjar det igen!
Kan fototjänster föreställa sig att folk vet vilka proportioner deras bilder har och att de inte vill få en 4:3-bild tillklippt till 2:3? Dessa färdiga bildboxar! Och inte går det att ändra på dem på ett matematiskt sätt!
Jag kan lägga till bildboxar. Formerna jag får välja mellan är "rektangulärt" och "ovalt". Inget annat. Ingen har tänkt på ett litet tillval med olika proportioner. (Men det tror man kanske inte ens kunder kan?) Sedan kan jag dra lite i kanterna. Men när exakt har det blivit 4:3 eller 2:3 eller vad det nu ska bli? Drar jag dit en bild och det inte stämmer helt, så blir den obarmhärtigt klippt. Och inget dragande i hörnen hit och dit gör det bättre. (Det gjorde det på en annan fotobokstjänst som jag testade på jobbet, även om det var pilligt. Men den här tjänsten tror sig vara alldeles för klok.)
Är det verkligen så att Svensson som man tjänar sina pengar på slänger sina bilder hejvilt i bildboxar som inte går att anpassa till bildernas proportioner? Man blir ju mörkrädd.
Nu skiter jag i värdechecken. Bra tillfälle att testa goda gamla Crimson i stället. Har jag velat göra länge när det gäller deras fotoböcker.
De här bilderna ska vara med.
Fina bilder! :-)
/Niklas
Jag har ju inget mot mallar egentligen om det går att enkelt och precist anpassa dem.
För mina privata fotoböcker använder jag den tyska tjänsten Saal Digital. Där drar jag bara in en bild till sidan och så ligger den där som den är, om inte jag väljer andra mått (på millimeternivå om jag så önskar) och riktar ut den. Så ska det vara.
Jag skulle gissa på att anledningen till varför det inte är rätta proportionen har med bokformaten att göra.
Storlekarna på böckerna är alltid utformade så att man ska kunna få maximal tryck för pengarna, både för kunderna och leverantörerna. Sen görs i vårt fall mallsidorna mest för konsument och att det ska se snyggt ut på sidan. Jag kan inte prata för alla men för fotoklok.se.
Men det finns så klart en lösning också. I vår programvara som man laddar ner kan man skapa egna mallsidor med bildboxar.
Här kan ni se en film på hur man spara egna sidmallar: https://www.youtube.com/watch?v=2DABAm741Mw
Det som inte visas i filmen är att man under den gula linjalen (längst upp till höger) kan skriva in i millimeter hur stor bildboxen ska vara.
På så vis kan ni göra egna mallsidor med exakta format/bildboxar. När du väl har sparat en mallsida så kommer den alltid att finnas till den bokstorleken, även när du gör en helt ny bok.
(Vår onlineprogramvara är helt riktad till konsument, där finns varken linjaler, stödlinjer eller möjlighet att skriva in mått.)
//Tomas - fotoklok.se
Förresten så får jag ta mig en funderare över min uppfattning av ordet "konsument". Betyder det så mycket som "tänkintesjälv:are"?
//Tomas