Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. ROT

Mitt plåtande spretar ganska kraftigt. Träd och rötter är ett kärt tema som återkommer vid sidan av eller i kombination med nattbilder och givetvis tar jag dessutom en massa bilder på hunden och annat jag ser.

De häftiga rötterna på detta träd på Reimersholme har jag tagit många av bilder av. Jag har haft de med i bloggen tidigare tror jag. Men det är ett sådant där motiv som jag alltid förväntar mig att hitta något nytt i varje gång jag ser det. Den perfekta bilden av motivet har jag inte hittat ännu, eller också kanske det finns ett otal ”perfekta” utsnitt av just detta motiv. Det är också ett sådant motiv som det är kul att experimentera en del med i bildbehandlingen.

I dag har vi haft ett underbart väder här i Stockholm med någon grad kallt och solsken. Jag kommer ihåg att man förr ofta menade att det inte var något bra fotoväder med solsken och hårda skuggor. Så mycket nonsens man tagit del av genom åren! Alla väder är bra fotoväder, det gäller bara att hitta sina motiv och använda det befintliga ljuset till sin fördel oavsett solsken, molnigt, regn eller dimma…. lite som de mossiga råd som där man försöker pådyvla oss en massa kompositionsregler. Om en bild känns rätt är den rätt oavsett om den bryter mot alla regler som finns, och det viktigaste: det är bara du som kan avgöra om den känns rätt, så ta bilder du själv gillar och strunta i alla förståsigpåare som har sina egna idéer om hur andra skall ta sina bilder. Nog för nu.

Inlagt 2024-11-29 14:18 | Läst 70 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Ha, ha... Du vart nog lite arger på slutet Affe.. :-)

Kompositionsregler är inte förhanden av en slump. Inte heller är dom till för att mästra andra.
Dom är faktiskt tillkomna för att hjälpa noviser på området. När man väl har förstått vad dom står för, och funderat lite på saken - är det fritt fram att bryta mot dem hur mycket som helst. Då står man på en fast grund som man själv har konstruerat.
Speciellt vill jag puffa för det gyllene snittet. Det är en slags proportionsförhållanden som verkar ligga i "våra gener" - och som blir än mer påtagligt om man jobbar med en bildbegränsad yta. Har man lite det gyllene snittet i huvudet, så blir det vilsamma bilder (för andra) att betrakta. Bilder beskrivs ju ofta som ett språk - men då vill det till att mottagaren begriper dialekten... :-)

Du har helt rätt i att allt ljus som man behärskar är ett bra ljus för fotografering.

Roten är rätt maffig. Man kan läsa in både ett och annat - om man tittar en stund på den.
Svar från alf109 2024-11-29 16:11
Det jag menar är att kompositionsregler är efterhandskonstruktioner. Alltså, du ser en bild som du tycker är harmonisk och vid analys visar det sig att vi ofta placerar objekt i till exempel gyllene snittet och att vi av någon anledning upplever detta som harmoniskt. Om vi komponerar våra bilder så att vi upplever bilderna som harmoniska kan vi i efterhand se att de stämmer överens med olika "kompositionsregler", vi utgår inte får reglerna utan de ges i efterhand vill jag påstå. Om vi däremot startar vårt fotograferande med sökande efter regler som skall följas blir det hela ofta stelt och sökt det är min övertygelse. Jag anser mig ganska hyfsad på att komponera och detta har jag nått genom att själv ta bilder som jag själv upplever att de bör komponeras efter mitt tycke och smak. Att man sedan kan härleda komponeringsregler från dem gör inte att jag utgått från några sådana regler när jag fotograferat. Jag tror att alla regler man matar folk med i bästa fall är meningslösa och i värsta fall hämmande. Det handlar om att se, inte om att kalkylera, det är min övertygelse. Sedan om det finns dem som finner nöje i att analysera fram regler som vi har inprogrammerade i vårt DNA och genom den kontext vi lever i så har jag inga problem med det. Men min poäng är att alla sådana regler är efterhandskonstruktioner där man vid analys kommit fram till att kompositioner som många av oss gillar följer ett visst mönster och, hävdar jag, mönstret finns där före analysen. Det går aldrig att tro att analysen skall resultera i bra bilder, skulle det vara så skulle vi alla gå runt och vara Cartier-Bresson (eller vem vi nu har som hjälte) och så är det inte. Dessutom är min erfarenhet att de som har mest att säga om sådant som kompositionsregler osv. sällan eller aldrig är desamma som tar bilderna som berör.
syntax 2024-11-29 16:32
Där är vi inte överens alls. Jag tycker att du har tokfel helt enkelt.
Att kompositionsregler skulle ha kommit till i efterhand? Vad har du för stöd för något sådant - annat än personligt subjektivt tyckande? Det enda "efterhand" som finns här, är att det handlar om folk med bred fotografisk erfarenhet, som har åstadkommit lämpliga formaliseringar till hjälp för andra (att komma igång).
Själv tillämpar jag två kompositionsregler, och jag tillämpar dem i förväg - det vill säga när jag ser bilden i sökaren, väl innan jag tar bilden. Den en är det gyllene snittet, och den andra är att jag alltid blir misstänksam och stannar upp, om jag försöker lägga motivets tyngdpunkt mitt i bild.

Min erfarenhet av fotografin är avsevärd efter att ha fotograferat sedan 1965, och under ett årtionde drivit en medelstor fotoateljé där jag åstadkom en sådan bildstandard att kunderna ville pröjsa.