OmTag. Fotobokspris och genrer
Fotboll eller veckans brott, svårt val. Sally har i alla fall lagt sig tillrätta för en TV-kväll, hon har vänt rumpan mot TV:n. Kanske en indikation om hur matchen slutar? Eller ett ställningstagande mot TV tittande över huvud taget?
Funderat lite på detta med SFF fotobokspris. Jag har inte någon åsikt om pristagaren och boken, dels har jag inte sett den och dels håller fotografen, efter vad jag sett på hennes hemsida, på med en form av bilder som inte intresserar mig.
Men en fråga som dyker upp är om just SFF, som ju är fotografernas egna förbund, inte i första hand skulle rikta in sig på böcker där fotografen också är den som tagit bilderna?
Om det hade handlat om ett designpris eller ett konstbokspris mer generellt, men nu är det ju trots allt SFF:s pris för bästa fotobok. Jag har ju skrivit en del om den här problemställningen tidigare, just att man inom fotografi blandar genrer, syften och uttryckssätt hejvilt.
Det blir en smula rörigt ibland tycker jag, om man dessutom tar med sådant där fotografen inte själv är upphovsman till bilderna eller att man går in och målar i bilder eller ägnar sig åt mer eller mindre avancerade montage blir i alla fall min förvirring total.
Jag tror att fotografin skulle tjäna på att man började separera olika typer av bilder från varandra, om inte annat skulle det bli enklare för mig att förstå vad man menar, om man menar något.
/ Lena
-affe
Vad det gäller fotoböcker så är jag inte påläst och inte ens intresserad. Jag gissar att årets fotobok är helt enkelt bäst?
För mig är fotoboken ganska viktig, inte för att jag köper något jag inte vill ha, men det är ett sätt att se utvecklingen och ett sätt att ibland hitta intressanta nya namn. Nätet i all ära, men skall jag verkligen titta på bilder funkar det ganska dåligt.
-affe
-affe
-affe