OmTag. Arkitekturens utveckling(?)
Staden bjuder på skiftande miljöer. Funderar lite över hur det kommer sig att trenderna för hur man bygger ändrats så mycket genom åren. Egentligen har nog den största förändringen skett på senare år. Det skall vara ”modernt” och gärna släta ytor och räta linjer på så väl gator som torg och byggnader. På en del ställen har man anlagt parker som ser ut som sterila stenöknar.
Alla vet att ingen, eller väldigt få, vill ha det så. Ändå är det så man gör, jag funderar på varför? Det är för oss vanliga människor inte svårt att förstå varför man hellre flanerar i Gamla Stan än på Sergels torg med omgivningar.
Det är tur att man inte hann med att riva allt gammalt, planerna fanns. Men vad beror det på att så mycket av dagens arkitektur är så steril och kantig? Även ”billigare” arbetarbostäder byggdes med variation och en hel del ”snickarglädje” och öppna platser som var till för möten till för inte så länge sedan. Skulle man inte kunna göra likadant idag om man ville?
Den övre bilden föreställer Bastugatan på Södermalm och den nedre är tagen på Västermalm som det nya området på västra Kungsholmen kallas.
Det är verkligen tur att man inte hann riva mer än vad som blev fallet. När jag var verksam som antikvarie vid Stockholms Stadsmuseum, studerade jag med skräckblandad fascination två mycket genomarbetade planer. Den ena från 1880-talet som avsåg att riva Gamla Stan och bygga hus a´ la´ Östermalm över hela holmen. Den andra från 1930-talet som tänkte sig funkishus i stället.
I båda planerna fick Slottet, Storkyrkan, och Riddarhuset vara kvar – man tackar... :-)
/Affe
Här finns en del läsning!
https://www.dagensarena.se/innehall/liljevalchs-plus-fran-gladjekalkyl-till-kostnadsbomb/
/B
Jag har också undrat! Innan jag började plugga till arkitekt trodde jag att man skulle bygga nåt som stod sig. Blev med tiden dock varse att arkitektur snarare är en del av modevärlden. Och att modevärlden präglas av att allt måste kännas förlegat efter en säsong.
Så har det varit även förr, men då gick det saktare och fram till ungefär 1920 eller 1930 byggdes det mesta på gammalt sätt kompletterat med betong i stommarna (och i något fall i form av dekorationer).
Modernismen (då kallad funkis) uppstod i Centraleuropa och slog igenom i Sverige 1930. Progressiva människor anammade den, konservativa stretade emot. Under kriget och några år till vart det en viss balans, men sen importerade vi modernismen från USA dit hade den kommit med flyktingar från Nazityskland och slagit igenom i progressiva kretsar. Sen dess sitter vi fast i en allt mer utarmad modernism som tar till vad som helst för att inte kännas ute.
På allra senaste åren kan man skönja en viss vilja även från en del arkitekters sida att ta till sig äldre kunskaper. Men grupptrycket att vara modernist är hårt!