Strövarkort 2.0
Jag älskar Äpplen
Inte nog med att jag kunde parkera precis utanför porten till inLife, dom kunde fixa min iMac också. På studs. Kloka, fina Apple har tänkt på allt. För om det blir ett strömavbrott en aldrig så kort stund, så återvänder strömmen sen med viss kraft. Det kallas elspik, fick jag lära mig av den trevlige tekniker som hjälpte mig. Och alla Macar har ett skydd mot sådana överslag och bryter strömmen om det händer för att inte hela härligheten ska paja.
Så vad göra? Jo, dra ur sladden, stick in den igen samtidigt som du trycker på ON. Och heureka, datorn tuffar snällt igång. Inte undra på att man bara måste älska sin Mac.
Inte dö' än
Nej, jag har inte mulat. Men min dator. Något hände plötsligt. Ett elöverslag, åskan, en dipp. Och så bara dog den, iMacen. Går inte att starta. Den tiger och sluter sig om alla mina bilder som ligger där på hårddisken. Jag når dom inte, kan inte lägga ut en enda på bloggen. Fast klockan 11 öppnar inLife på Sveavägen och då ska jag hänga på låset. Förhoppningsvis kan dom fixa den och jag kan blogga med bilder igen. Håll tummarna!
Ännu mer uppåt väggarna
Ser att gamle Henri Cartier Bresson ännu förmår riva upp stridsdammet på Fotosidan. Och det är väl trevligt att HCB fortfarande engagerar, antingen man nu faller på knä inför honom eller föraktfullt fnyser skräp.
Själv förhåller jag mig till honom som till andra konstnärer: somt är vin och annat vatten. Jag försöker avhålla mig från alltför mycket hukande och skrapande med foten och vill definitivt inte sticka min slev i några fundamentalistiska grytor. Men visst tillhör han förebilderna.
En bild är en bild är en bild, brukar jag upprepa. Förhoppningsvis finns det nån form av hjärnaktivitet bakom dess tillkomst. Ibland, i lyckliga stunder, sammanfaller skaparens med betraktarens och tycke uppstår.
Det är därför det är så tråkigt, på gränsen till komatuöst sövande, att prata inskränkningar som brännvidder, dogmer, beskärningar och kamerateknik. Man glömmer så lätt bort att det i alltsammans måste finnas nånting som berör betraktaren. Oavsett vilka tvångströjor fotografen satt på sig och jobbat i.
Inspiration kan vara så mycket. Jag har till exempel alltid ansett att HCB's bild nummer nio i unge Eric Kims upplistning är en av de bästa bilder jag sett. Men det finns många fler av kända och okända fotografer. Alla kan inspirera.
Summan av min kardemumma blir därför: varför välja bort när man kan välja till? Världen är oändligt rik på möjligheter. Vin utesluter inte vatten och päron inte äpplen. Eller som vi skanderade 1968: ALLT NU!
Dagens bilder är en fortsättning på gårdagens tema: väggbilder.
Lucca, Italien
New York City, USA
New York City, USA
Berlin, Tyskland
Paris, Frankrike
Uppåt väggarna
Bilder kommer till oss på en massa olika vägar. Ofta finns dom där redan färdiga och bara väntar på oss. På att bli plockade som mogna frukter eller färgfagra blommor, klart inom räckhåll för envar.
Jag fascineras av väggarnas bilder. Delar av gamla affischer, spruckna målningar, graffiti i upplösning, ovidkommande element mitt bland vidkommande. Bilder vars mening blir en annan när man avbildar dom på nytt. En bild blir en bild av en bild. Eller flera.
En del tycker kanske att det inte är på riktigt, att man bara stjäl rätt av. Men det sa dom om Andy Warhol också. Och om collagetekniken, Dada. Eller om sampling inom musiken.
Jag tycker som vanligt att det är bilden framför mig som är intressant. Eller ointressant. Hur den hamnat där, vilka irrvägar den tagit sig för att hitta fram, ja det ger jag blanka den.
Stockholm, Sverige
Viareggio, Italien
Berlin, Tyskland
Berlin, Tyskland
Stockholm, Sverige
Konst(igt) och en kväll med Banksy
På sjuttiotalet fördes det en debatt om huruvida fotografi kunde räknas som konst. Det känns som en konstig debatt i tider då hotet att hoppa ifrån en bro är ett konstprojekt. Allt kan vara - och är i rätt sammanhang - konst. Fotografi inbegripet.
Fast all fotografi är inte konst och inte hot om brohopp heller. Konst vilar i betraktarens öga och maggrop. Den måste beröra någon på något sätt. Konst som är instängd i sig själv och inte förmår kittla ett enda sinne är på sin höjd dålig konst.
Igår kväll tittade jag på filmen av och delvis om gatukonstnären Banksy, Exit through the gift shop. En totalt absorberande filmupplevelse var det där konstens roll och betydelse, sanning och konsekvens hängdes ut till betraktande lika mycket som dom olika verk av många konstnärer som visades. Se den en vecka framåt på SVT-Play.
Här kommer några kort som på olika vis handlar om konst. Alla är tagna i New York.