Jag plåtar framför allt till och från jobbet. Varje morgon går jag från Södermalm över Skeppsbron eller Gamla Stan in till City där jag jobbar. Ofta finns det fåglar, turister eller annat intressant att plåta.
Nikon Df
Hade förmånen att klämma på den igår. Några plus:
- Storleken. Det här är mer eller mindre den perfekta storleken på en kamera. Väldigt skön i handen.
- Slutarljudet. Tyst och dämpat. Klart bättre än på Nikons vanliga proffskamerors.
Några minus:
- Bökiga knappar. Retrostilen på knapparna funkar inte. Låsen på alla reglage gör dem opraktiska. Dock ögongodis.
- Autofokus: Kameran har Nikons 39-punkters system. Med punkterna i mitten.
- Manuell fokus: samma som på alla andra kameror.
- Priset. Förutom sensorn är kameran i stort samma som D600:an. Men dubbelt så dyr.
Slutintrycket är en D600:a i retroförpackning. Man måste gilla rattarna för det priset.
Inlagt 2013-11-14 23:07 |
Läst 3635 ggr. |
Permalink
Jag använder fortfarande en FM2 pga ergonomi. Tills fujikamerorna anlände fanns i stort sett inga kameror med analoga reglage vilket är absolut nödvändig ergonomi för mig (oavsett om kameran har gammal design i övrigt). "Retrodesign" är ett förminskande begrepp som man ser överallt. Jag tycker kameran är snygg men önskar nästan att dom gjort den ultrafuturistisk men med analoga reglage så att folk begriper att poängen inte är hur den ser ut. Samma med X100. Behållningen med den kameran är den fantastiska ergonomin och den fina sökaren. Dessa kvaliteter har ingenting med den ytliga formgivningen att göra. Kallar du blyertspennor för retropennor eftersom dom inte är en kulspetspenna? Borde vi kalla bilar med växelspak för retrobilar? Eftersom det finns akrylfärg borde vi kanske döpa om oljefärg till "retrofärg"?
Dominansen av masp-rattar och omärkta reglage är idag total. Det finns mycket få valmöjligheter. Kamerorna från Canon, Nikon, Sony och Pentax har mer eller mindre exakt samma typ av ergonomi. Alla inriktade på att vara så snabba och osynliga som möjligt i handhavandet. Inriktade mot en fotograf som tar mycket bilder snabbt.
Lås. Om jag minns rätt har väl Nikon alltid haft lås på reglagen?
Minns att min Nikon F3 låste sig i läge Auto. ISO och exponeringskompensation hade lås. Tycker aldrig att det var något problem och är tämligen säker på att det inte är ett problem nu heller. Så när hittade ni på att det var ett problem? Aldrig någon som anmärkte på det på Nikon F3 vars ergonomi tvärtom fortfarande hyllas.
Alternativet, inga lås, är sämre eftersom man då riskerar att få sina inställningar ändrade. Lås är alltså inte ett minus utan ett plus. Jag tar i regel tio minuter på mig att ta en bild. Tror många i tänkta kundgruppen faller i samma kategori. Att då anmärka på att reglagen har lås, som sagt, då vänder sig den här kameran helt enkelt inte till dig.
Autofocus tycker jag är en märklig kritik. Då har man ju inte alls begripit syftet med den här kameran. Det är en tråkig kompromiss att autofocus ens är inkluderat tycker jag. Jag använder inte autofocus. Men, för dom som har nytta av autofocus så Df i en helt annan klass än på Fuji Xpro1 eller Leica. Det är dom kamerorna den här modellen konkurrerar med. Den konkurrerar inte med D800, D610 eller Canons kameror. Vill du ha en konventionell dslr så finns det en uppsjö av modeller att välja mellan.
Märkligt att alla former av fotopublikationer tvunget måste utgå från perspektivet reporter/bröllopsfotograf eftersom hastighet tydligen är så otroligt viktigt. Jag minns att det var precis samma reaktion när FM3a kom. Steve Huff sammanfattar strålande: http://www.stevehuffphoto.com/2013/11/14/what-the-nikon-df-is-and-is-not/
Trist att inte sökaren är bättre? Är du säker? Bjørn Rørslett har ju jämfört den sida vid sida med dom andra Nikon-modellerna och säger att den är helt överlägsen (trots att det inte syns i specifikationerna).
Jag måste säga att jag tycker heller inte att den är särskilt dyr. Det är helt orimligt att förvänta sig pris i klass med Nikons "budget-fx" D610. Vet inte vad du kan om tillverkning men eftersom inga andra modeller har sådana rattar eller metalldelar betyder det att Nikon fått ta fram maskiner och tillverkningslinor specifikt till den här modellen. Sånt är mycket dyrt. Det är betydligt dyrare att tillverka mekaniska reglage i hög kvalitet än billiga plastreglagen. Vidare är den sannolikt tillverkad i små serier vilket ytterligare påverkar priset. Med tanke på den tänkta kunden är det helt rätt att Nikon satte den finaste sensorn dom har i kameran och "kompromissade" med autofocusen som ändå är den minst efterfrågade funktionen i en modell som konkurrerar med Xpro1 och Leica M9.
Jag önskar att fler begrep det. Istället för att kritisera Df för att den inte är som en Sony utan spegel eller en D800 kan ni väl ändå försöka ge den en chans som något nytt. Ni kan fortfarande köpa era kameror. Låt våra vara ifred.
Att kalla reglagen för "ögongodis" är samma nedsättande attityd man möts av överallt nuförtiden. Varför skrev du ens inlägget när du inte har något intresse för den här typen av kamera?
Jag har en ide: till nästa blogginlägg kan du låna en storformatskamera och gnälla över att den är svår att handhålla och inte har någon elektronisk sökare. Kanske borde Linhof göra lite mer som Sony? Autofocusen på en Mamiya 7 är dessutom sällsynt taskig har jag hört. Vore ungefär lika intelligenta reflektioner.
För min del hade jag önskat att dom tog bort både masp-ratt och dom vidriga tillhörande kontrollhjulen. Tack för mig.