Denna blogg handlar om mitt fotande (främst gatufoto) men också om funderingar kring foto i allmänhet. Jag skriver dessutom om fotoevents som jag lyckas ta mig till.

Mer Erwitt – Merwitt?

Det är lätt att känna sig bortskämd i London vad gäller utbudet av allt som har med fotografi att göra. Ett paradis för gatufotografen förstås vad gäller möjligheten att utöva sin hobby. Dessutom finns nästan jämt ett stort utbud av intressanta utställningar. I helgen som gick blev jag positivt överraskad av att konstatera att Leica-butiken med tillhörande galleri ställde ut en massa fint av Elliott Erwitt. Det var inte länge sedan han gick bort – i slutet av november förra året. Strax innan hade jag möjligheten att besöka ett tillfällig utställning och om det skrev jag i ett blogginlägg

Leicas utställning var utmärkt och kändes lite mer speciell än den jag hänvisar till ovan – trots att det rör sig om färre bilder. Kanske för att fotografen inte finns med oss längre? Nedan några bilder som visar hur det ser ut.

Jag vill också passa på att notera att herr Erwitt hade en rätt okomplicerad syn på fotografi. Tycker att det är skönt att känna till när man läser om hur teoretiskt och komplicerat vissa hävdar att det behöver vara, som i det här blogginlägget från igår. Nedan följer några sköna citat från Erwitt som jag fritt översatte till svenska med hjälp av ChatGPT.

"Att ta bilder är en mycket enkel handling. Det finns ingen stor hemlighet i fotografi...skolor är bara skräp. Du behöver bara öva och tillämpa det du har lärt dig."

"Bra fotografi handlar inte om zonsystem eller någon annat nonsens från Ansel Adams. Det handlar bara om att se. Antingen ser du eller så ser du inte. Resten är akademiskt. Fotografi är helt enkelt en funktion av att lägga märke till saker. Inget mer."

"Du studerar inte fotografi, du bara gör det."

"Fotografi är ganska enkelt. Du reagerar bara på det du ser och tar många, många bilder."

Bilderna nedan är alla tagna med min iPhone 13 Mini och helt obehandlade.

Just den här lustiga hundbilden har jag en så kallad Magnum Square Print av som jag köpt för runt £100 – den annonseras nu för mellan $500-$1,000 på eBay. Min är inte till försäljning utan ska snart upp på väggen, fint inramad som sig bör. 

Elliott älskade att fotografera hundar – ett citat kring det: "Jag gillar hundar... De är sympatiska. De är trevliga. De begär inte utskrifter."

Vad tyckte ni läsare om Erwitt? Och tycker ni att hans citat är galna? Kommentera gärna. 

Mvh

Fredrik

Inlagt 2024-03-21 20:26 | Läst 1225 ggr. | Permalink
Suveräna bilder! Och jag gillar herr Erwitts kommentar om foto. Kul blogg! Hälsningar/ Björn
Svar från Frekeman 2024-03-22 21:55
Javisst är bilderna suveräna! Tack, Björn
Ja, du är verkligen bortskämd som kunnat se två utställningar med denna fantastiska fotograf på så kort tid :)
Denna lilla utställning verkar innehålla många av mina favoritbilder av Elliott Erwitt.
Om jag förstått rätt så är den stora bilden, med den påklädda hunden och kvinnofötterna, de dragit upp stort och gett en egen vägg, egentligen en delförstoring från en mellanformats-bild? Till skillnad från de andra bilderna, som är vanliga småbildsformats-bilder (förmodligen m-lecia, antar jag).
Det finns nog både människor som kan ha nytta av fotoskolor med en massa bildteori, och såna som klarar sig bäst utan.
Svar från Frekeman 2024-03-22 22:05
Ja, jag skäms! 😉 Den stora bilden är mycket riktigt en delförstoring. Jag trodde att det var av en vanlig småbild men det är klart att det kan ha varit mellanformat. Hursomhelst, så stor som bilden var när den satt där på väggen så var kornen rätt stora och man kan inte snacka om nån speciell skärpa. Pixelpiparna skulle inte gilla vad de såg.

Jag håller inte Erwitts utsagor för att vara sanning, och inte heller en massa andra fotografers uttalanden. Har hört för många motsägelser från berömda fotografer och jag vågar ta vad de säger med en nypa salt numera. Men, när jag ser överdrivet teorisnack om foto så gillar jag att framgångsrika propsar på att det inte är så jäkla svårt att ta en schysst bild. Rätt plats, rätt tidpunkt och känsla för komp och innehåll räcker långt. Och även om kunskap väger lätt så tror jag inte så mycket på utbildning inom konst. Jag tror mer på en individs driv för att skapa.

Tack för kommentar, Johan!
Hej. Erwitt är av den slags mästare som idag är ganska sällsynta. Han hade en otrolig förmåga att se och antagligen vara i skarpt seendeläge en stund innan, alltså läsa av situationer och se möjligheter, en egenskap som gatufotografer hett eftertraktar. Vissa situationer behöver man lite extra för att fixa som bilden på Richard Nixon och Nikita Chrustjov, som en akreditering eller det att tillhöra en berömd bildbyrå. Kul och en tillgång att hans bilder finns. Inspiration om inte annat.
Erwitt har ju fått en hel del citat sig tillskrivet, något han för övrigt delar med Pablo Picasso. En del har nog putsats och förbättrats lite grann men inställningen att bildens konceptionsögonblick helst inte ska belastas med analys överhuvudtaget stämmer nog väl. Att sedan som betraktare, bildens mottagare ha instrument för att se och förstå bild ser jag inte som någon nackdel. Därmed inte sagt att jag eller en annan betraktare analyserar var och varannan bild i tid och otid.
"Att ta bilder är en mycket enkel handling. Det finns ingen stor hemlighet i fotografi...skolor är bara skräp. Du behöver bara öva och tillämpa det du har lärt dig." Men hur Elliott tänker där är jag tveksam över. Var och när lär man sig, får den första pusselbiten, vare sig det rör sig om seendet eller fototekniken. Det finns en omhuldad myt om det kreativa skapandet som något som sker i inspirerade ögonblick, nån slags andlighet som odlats sen 1800-talet. Erwitts citat (och Picassos) felanvänds ibland är min tro.
Några tankar blev det.
/Gunnar S
Svar från Frekeman 2024-03-22 22:22
Som jag skrev i svaret till Johan, så håller jag inte Erwitts citat för att vara total sanning. Men jag tror att det är rätt mycket som stämmer där. Och kul att ha som motpol till ett överdrivet teoritänk kring nåt som faktiskt är ganska enkelt, att ta en bild med en kamera. 3D-känslan överförs för det mesta utan problem till ett 2D-foto.

De bilder jag tog när jag var en total novis utan nån som helst förståelse och smak för fotografi var ändå lyckade i det sammanhang de togs. Det rörde sig t ex om bilder från julfirande med mormor och morfar livs levande. Som visar detaljer som får mitt minne att minnas. Att bilderna förmodligen suger vad gäller komposition etc. spelar mindre roll.

Men, jag inbillar mig inte att dessa bilder skulle vara av intresse för någon annan än min släkt (om ens det!). Numera ställer jag högre krav på min fotografi. Skulle gissa att mina privata foton tagna nuförtiden även skulle uppskattas av främlingar för att de är välkomponerade och tagna i ögonblick när något allmänmänskligt är skönjbart.

Det där med att lära sig vad beträffar fotografi. Jag känner till tillräckligt många självlärda fotografer för att inse att det inte är ett krav alls att ha gått nån formell utbildning för att bli en utmärkt fotograf. Förhoppningsvis så skadar det inte att ha en utbildning och kanske skyndar det på ens utveckling men överlag så tror jag att det är totalt överdrivet viktigt för att bli en duktig fotograf.

Tack för din kommentar, Gunnar.
Jag håller inte på med gatufoto med känner ändå väl till Erwitt och har sett en utställning med hans bilder för några år sedan. Jag älskar hans hundbilder och gillar den kommentaren. Hur länge pågår den här utställningen? Jag kommer att passera London strax före midsommar och vi har en heldag i fördriva.
Hälsningar Lena
Svar från Frekeman 2024-03-22 22:31
Du vet väl att Erwitt har givit ut en bok med bara hundfoton? Den heter rätt och slätt "Dogs" och är givetvis helt underbar för den som gillar bra fotografi och/eller hundar! Köp den bums!

Tyvärr lär Erwitts utställning vara över när du kommer till London i juni. Leica har sen några månader tillbaka börjat ha månadslånga utställningar. På gott och ont.

Men, en utställning jag kan rekommendera är den på Tate Modern med bilder av Joel Meyerowitz. Gratis och jag tror att man som bara fotointresserad i allmänhet kommer att tycka om den. Bland annat ser man hur han fotograferade samma scen med svartvitt och färg. Han började som många fotografer med svartvitt men blev sedan en övertygad färgfotograf. Tate Modern visar ju dessutom en massa annat också som är värt att se.

Om det dyker upp nåt intressant på nåt galleri som kan betraktas i juni så hojtar jag till.

Tack för kommentar, Lena.
Tjo! Tycker om hans bilder, och gillar själv hundar, och att ibland plåta dom. Så det har vi gemensamt ;)
Tycker hans kommentar angående fotografi är rätt bra också, och i stort sett håller med om. Jag analyserar en hel del själv dock och kan nog tycka om att det finns både ett djup och det enkla både i att betrakta bilder men också i att ta dom :)
Ha en grym helg Fredrik!
/Mvh Martin.
Svar från Frekeman 2024-03-22 23:15
Tjohej! Jag tycker inte att man ska krångla till fotografi i onödan. Det är inte svårt att ta foton. Men att ta riktigt bra foton är väldigt svårt. Och det är tjusningen. Du som amatörfotograf kan alltså ta ett pangfoto som skulle hyllas världen om. Men det är förmodligen osannolikt – eller? Låt dig inte stoppas i dina försök!

Jämför man med att spela gitarr så skulle jag som rätt sopig gitarrist aldrig kunna spela ett pangsolo som skulle hyllas.

Helgen kommer förmodligen att bli okej. Inte grym tror jag. På söndag har jag planer på att ta mig till norra London för att fotografera den judiska högtiden Purim då barn klär ut sig. Det skulle bli första gången jag gör det. Om det blir nåt bra så hamnar nog nån bild i gf-poolen.

Önskar dig en fin fotohelg, Martin.
Erwitt var en fantastisk fotograf på många sätt. Jag älskar det lite absurda och ironiska i hans bilder.

Citaten känns väldigt befriande, "gör det bara" mentaliteten är lite som en spark i baken i stället för att krångla till. Dessutom känner jag paralleller till Stenmark, "ju mer jag åker desto mer tur får jag", dvs ta många många bilder så träffar man rätt till slut. Så det är bara att ta sig ut och nöta med kameran.
Svar från Frekeman 2024-03-25 23:46
Ja, Erwitts fotografi hade ofta inslag av humor som säkert var absurd och ironisk många gånger som du påpekade. Han var en av de bästa när det gäller humoristiskt gatufoto. Apropå på humor – om du inte känner till Richard Kalvar så rekommenderar jag dig en titt. Han fotograferar också med mycken humor och absurditet. Och gör det väldigt bra. Lika bra som Erwitt. Minst!

Man ska inte krångla till fotografi i onödan. Det är svårt som det är. Lätt att trycka på slutarknappen men svårare att lyckas att skapa ett bra foto. För de flesta av oss så är det nog viktigt att hålla igång sitt fotograferande, att nöta (som du skrev) och få upp en rutin. Då blir det lite som Stenmark sa.

Såg ett citat från en annan Magnum-fotograf – Constantine Manos – som jag är ett stort fan av: "Att ta bra bilder är lätt. Att skapa väldigt bra bilder är svårt. Att skapa fantastiska bilder är nästan omöjligt." (min översättning). Jag tycker att det stämmer.

Tack för din kommentar, Conny. Hoppas förresten att kursen du går kring "bildprat" är bra. Ska bli intressant att höra om din upplevelse i nåt blogginlägg.