DEFOKUSERAT
Life is beautiful
Besökte Oslo för ett par helger sedan. En vacker stad som jag missat genom alla år, förmodligen för att den ligger för nära. Norge och Oslo präglas naturligtvis av de fruktansvärda terrorattentaten den 22 juli förra året och det blir särskilt påtagligt när man passerar de ödsliga regeringskvarteren med urblåsta och förspikade fönster. Men det finns också en tro på framtiden och att livet är vackert.
Ett stilla liv som tomat
Kursen på Fotografiska rullar vidare och uppdraget den här veckan var att skapa ett stilleben på ett av tre teman - måltid, liten sak som betyder mycket eller objet trouve dvs. upphittade prylar utan värde.
Med köksfönstret fyllt av trädgårdens tomater i olika stadier av mognad - gröna, gula och röda var grunden given. Men hur kul är det att plåta tomater egentligen? Efter att ha provat en massa varianter med skålar, bestick och bakgrunder var det dags att vända sig till klassikerna. En travesti på Andy Warhols gamla soppburkar från Campbell´s fick agera lite draghjälp. Snabb sväng till den lokala handelsboden och det problemet löst. Den klassiska burken omgiven av en rejäl hög med läckra tomater fick bli den bärande idéen.
Fördelen med stilleben är att man ju har all tid i världen att fixa med objektet, ljuset, kompositionen tills man är helt nöjd. Bra, för jag upptäckte hur knepigt det är att plåta glansiga, intensivt färggranna tomater utan att bränna ur någon färgkanal. Eller för den delen råka underexponera så att bara den röda kanalen får värden medan den gröna och blå är nollade, vilket lätt skapar problem i efterbearbetningen. Nackdelen med stilleben är samtidigt att det lätt går åt en hel helg för allt pyssel med en enda bild.
Jag gillar som bekant low-key så det fick bli svart bakgrund och en glasskiva på svart sammet som reflekterande underlag. Glasskivor ger som bekant dubbelreflexer, men det fick gå för den här gången. Kanske inte så fantasifullt med helt svart bakgrund, men hittade inget annat passande. Måste nog utöka rekvisitan lite med tiden. Ljuset kommer från två 60 cm softboxar snett från vänster samt en vit reflexskärm till höger och bilden är tagen med 50 mm, f/16.
Efterbearbetningen består av skärpning, uppstädning av damm på glasskivan och tomaterna, nedtoning av färgmättnaden genom att ett svartvitt lager med 20% opacitet lagts på, softning (40 pixlar, 25% opacitet) samt nivåjustering.
Det saknas inte inspirationskällor på nätet om man söker på still life photography och jag hittade massor av fina bilder att dregla över. En av Sveriges duktigaste stillebenfotografer är Bengt O Pettersson, kolla gärna hans artikel i Kamera&Bild.
Skönhet i formen
I måndags började kursen Fotografering II: Bild, med Göran Segeholm på Fotografiska. Inriktningen är helt på bilden och bildspråket, det vill säga befriande lite teknik och kompositionsregler. Målet för min del är att nu på allvar börja hitta rätt spår att fokusera på. Att minska spretigheten i fotograferandet och försöka bli hyggligt bra på några få saker. Arbetet med Göran och de övriga i gruppen ser ut att bli spännande.
Uppgiften inför nästa gång är en liten uppmjukning och handlar om att avbilda skönhet som sitter i formen och inte i innehållet. Fotografera något som inte är särskilt vackert men ändå skapa en bild som förmedlar skönhet. Och det kan ju vara nästan vad som helst! Den här veckan är jag överlastad med arbete tills efter mörkret lagt sig så här fick det bli ett snabbt fotojobb på hemmaplan med vad som stod till buds.
Här är resultatet. Trots att innehållet är oviktigt - ser du vad det är?
Kanske sista chansen bland bokarna!
Spenderade nästan hela söndagen i vår lokala lilla bokskog intill Ekebyhov slott på Ekerö. För en vecka sedan var nästan alla löv fortfarande gröna, men nu stod hela skogen fullständigt i brand - rött, gult och brunt tävlade om att lysa som starkast.
Som före detta östgöte och numera stockholmare är jag inte bortskämd med bokskogar. Därför är det extra fascinerande att besöka Ekebyhov både på våren och hösten. Jag kan framför allt inte sluta att imponeras av den explosionsartade förändring som träden genomgår på bara några dagar. Som sagt nu är det de grannaste höstfärger som gäller men snart nog så är allt fallet till marken.
Bild 1. 14 mm, f/22, 5 s, ISO 100
Plåtade ett hundratal bilder. Mest med det nyköpta AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G objektivet och en del med Tokina 11-16/2.8. Söndagen var mörk och mulen men helt vindstilla så det var enkelt att köra exponeringstiden på flera sekunder.
Bild 2. 15 mm, f/22, 2 s, ISO 100
Fick pyssla en del med vitbalansen eftersom kamerans automatik fick fullständigt spel i det gulröda ljuset. Väl hemma landade jag på 4600 Kelvin för samtliga bilder i samband med RAW-konverteringen. Jag har svårt att avgöra om det blev för gult/rött men så här upplevde jag omgivningen när jag plåtade - berätta gärna vad du tycker!
Bild 3. 35 mm, f/16, 1 s, ISO 200
Jag märker att färgmättnaden är väl kraftig i bilderna. Jag har inte gjort några färgjusteringar utan bara satt svart- och vitpunkt, justerat ner mellantonerna en aning och vinjetterat med blandningsläge multiplicera. Lite softning också (40 pixel gaussisk oskärpa, 15 - 20% opacitet). Tacksam för dina synpunkter på efterbehandlingen.
Stairs and Spheres
Vissa saker kan man bara inte låta bli att plåta - spiraltrappor till exempel.