SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1564. Rallaren?? –han som visste hur man gjorde??

Det fanns en tid i ”Landet utom sig”?? –då det byggdes järnvägar?? –för transporter av gods och människor?? –från nästan alla kommuner?? –i det avlånga landet.

Till att börja med drogs tågen av koleldade ånglok?? –men i Norge och Sverige elektrifierades de mest trafikerade banorna?? –efter första världskriget.

För ungdomarna kan det vara intressant att se hur kartan såg ut i Norden 1904?? –med järnvägarna markerade?? –kolla här.

Bygga nya järnvägar genom vårt kuperade land var inget latmansgöra?? –hårt kroppsarbete krävdes. Vi glömmer lätt bort idag, att om man inte hade en högre utbildning på den tiden?? –så återstod för de flesta bara stenhårt jobb med muskler?? –för att försörja sig?? –ingen blev kändis?? –i någon TV-såpa??

Min farfar, Harvar Ferdinand Emilsson -92, var rallare i många år?? Han byggde järnvägar i norr och syd och Norge!! –var det än behövdes en stark arm?? –och en klurighet?? –om hur man bygger en järnväg??

Han var förman vid 22 års ålder?? –då stickspårtet till Bäckegruvan byggdes från Riddarhyttan station till gruvan år 1914?? Han står där med slokhatten, nära loket.

Man hittar den här bilden på samlingsportalen.se där Sveriges järnvägsmuseum har lagt ut sitt bildarkiv. En guldgruva?? –för fantasiska bilder från vår järnvägshistoria.

Min farfar pensionerads på 50-talet som överbanmästare. Han köpte, på auktion, ett SJ hus, byggt 1917, i Riddarhyttan. Här levde han sina år som pensionär. Så här såg han ut tillsammans med sin Maria, min farmor.

Halvar Ferdinand Emilsson med hustru Maria (född Bovin) anno 1968

Det är inte utan att jag beundrar den här kärva syndikalisten. På något sätt gjorde han samma klassresa som seniorplåtis?? Åtminstone åkte Halvar första klass gratis som banmästare.

Inlagt 2015-08-10 07:39 | Läst 5136 ggr. | Permalink

"Har man jobbat inom järnvägen i 32 år så kan man inte annat än tycka det här var mycket intressant text och fina bilder. Även om jag själv slitit ut mina knän och ben så förstår man att det var stor skillnad då och nu. Var i Jokkmokk nyligen och fick tag i en bok om uppbyggnaden av Porjus. Kraftstationen och järnvägen. Mycket intressant läsning, en arbetare fick mellan 42 - 96 öre i timmen. Det kom folk från hela sverige så tydligen var det bra betalt. Kul att det finns bilder kvar på din farfar även från hans ungdom. Sten"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Spännande och mycket intressant läsning Bob!
Och vilka bilder!!!
Tack för det!
/B
Svar från Bob Bovin 2015-08-10 09:25
Hej,
Den okända fotografen i Riddarhyttan visste vad han gjorde. Härlig komposition, vilket lok!
Farfars hatt skulle jag vilja ha. Hans skärmmössa har vi donerat till järnvägsmuseum i Köping.

Plåta på

Bob
Vi borde alla sända en tacksamhetens tanke till din farfar och alla andra rallare som en gång i tiden byggde landet. Trist att man i dag inte tycks förstå hur arvet ska förvaltas. Skönt att rallarna slipper se eländet.
Svar från Bob Bovin 2015-08-10 09:37
Hej,
Farfar fick aldrig se de första nedläggningar av verkstäder. Han såg en del nedläggningar av järnvägar han byggt. Han var en realist och förstod utveckling. Men han tyckte in om vanvård.
Ha det bra
Bob
Har man jobbat inom järnvägen i 32 år så kan man inte annat än tycka det här var mycket intressant text och fina bilder. Även om jag själv slitit ut mina knän och ben så förstår man att det var stor skillnad då och nu. Var i Jokkmokk nyligen och fick tag i en bok om uppbyggnaden av Porjus. Kraftstationen och järnvägen. Mycket intressant läsning, en arbetare fick mellan 42 - 96 öre i timmen. Det kom folk från hela sverige så tydligen var det bra betalt. Kul att det finns bilder kvar på din farfar även från hans ungdom.
Sten
Svar från Bob Bovin 2015-08-10 11:55
Hej,
Många har nog slitit ut sig i hårt arbete. Förr hade man ju få verktyg för att underlätta tunga lyft.
Farfar klagade aldrig över krämpor. Men det betyder inte att han inte hade besvär.
Lönen var nog ok på den tiden, men det viktigaste var att det fanns jobb.
Ha det bra
Bob
Trevlig läsning och extra kul med bilden på din farfar där han står vid loket. En reslig man, kanske i sina krafts dagar. Är den bilden från 1914, alltså 101 år gammal?, imponerande!
Svar från Bob Bovin 2015-08-10 14:55
Hej,
Han va en reslig grabb född 92.
Det finns mycket äldre bilder på samlingsportalen.
Ha det bra
Bob
Härlig läsning och några fina bilder som illustration. Det var några starka och hårt arbetande män på den tiden. Jag hjälpte min svärfar att köpa ett DSB hus -  också på auktion! (Danske Stats Baner).
Intressante kartan -  - vi var väl med här i Danmark! Vad gör de röda linjerna?
Hälsningar från Erik / DK
PS: Bara färja mellan Dragør och Malmö.
Svar från Bob Bovin 2015-08-10 20:51
Hej,
Kartan är från 1904. De röda linjerna var Statens järnvägar. De andra ägdes av bolag.
Troligen var det bara färja där 1904?
Ha det bra
Bob
Om du visste så många gånger jag har tänkt på dessa rallare som byggde vår järnväg
när jag åkt omkring där uppe i norr.
Helt klart var det lika tungt söderut men där var inte så brant som uppe i fjällen.
Ja alla de som lade räls till oss då borde fått tapperhetsmedalj.
Finns så mycket jag skulle vilja skriva men måste i säng
Glad jag fick läsa detta och se de fantastiska bilderna.
Sov gott både du och Ninni.
God natt
Gun-Inger
Svar från Bob Bovin 2015-08-11 11:46
Hej,
Rallarna gjorde verkligen en viktig insats för vårt lands framtid. Heders åt dessa gubbar.
Solen börjar titta fram nu
Ha en fin dag med Jonen
Bob och Ninni
Ja åka gratis första klass är en klassresa det gjorde inte ens du, trots din högre examina. Men tänker man längre så fick ju någon betala för dessa gratisresor också. Fina bilder från en svunnen tid.
Ha de gott
/H-Å
Svar från Bob Bovin 2015-08-11 11:47
Hej,
Ha, ha, så högt upp nådde jag inte.
Halvar hade nog betalt sin biljett i svett?
Ha en fin dag
Bob