UNDER FOCUS
#1067. Konferens i flotta hotellet?? --men kaffe ute!!
Det moderna livet?? –med ständigt uppkopplad kontakt med omvärlden, har skapat ett underligt beteende?? Ledig stund?? –kräver isolering med ”smart phonen”??
En gång i tiden deltog seniorplåtis ofta i konferenser?? –runt det här klotet?? Det var före den tid ”telefonen” tog över nästan all mellanmänsklig kommunikation?? På den tiden, för länge sedan?? –säkert mer än 10 år?? --tog vi i kaffepausen kontakt med kollegor och pratade om allt möjligt?? –även jobb!! Vi lärde oss mycke på den tiden genom personliga samtal!!
Hur kom jag att tänka på detta?? –jo, när jag såg den här bilden!!
Lund anno 2014-03-27
#1066. Gillar du svart-vitt?? –LR konvertering av färg?? –eller Leica MM??
Monokroma bilder har en slagkraft?? –de störs inte av färgen?? –de är abstrakta?? –inte dokumentära?? –som färgbilder?? –i dagens flöde av bilder på nätet.
En svart-vit bild kan idag, med rätt innehåll?? –uppfattas som mer ”konstärlig”?? Det är en svår balansgång?? –skall bilden attrahera genom att vara avvikande?? –som i svart-vitt?? –eller skall den vara dokumentär?? –verklighetstrogen??
Den nya digitala bildskaparen?? –har fördelen av att kunna konvertera färg-filen till svart-vitt. Man behöver inte bestämma sig i fotograferingsögonblicket!! Seniorplåtis är uppfödd på Tri-X och tycker fortfarande om monokroma bilder!! Trots att omgivningen inte förordar det.
Därför är jag mycket förtjust i Leica MM?? På Mattsons lilla ”fotomässa” kunde jag testa en MM med mitt Summicron 35/2 monterat.
Det enda jag saknar på en Leica MM är autofokus?? –allt annat är perfekt. Bildsensorn ger bild-filer som helt enkelt är det bästa jag har hanterat i Lightroom?? --du har alla möjligheter att forma den kopia du vill ha?? Om du vill delförstora till 100% utsnitt för publicering på nätet??—så går det.
Leica MM+Summicron 35/2. ISO 400 @ bl 4
Ser man då någon skillnad på bilder från en färg-filer?? –nä, det är svårt?? Det är inte någon märkbar skillnad på bilder på nätet??
Jag satte samma objektiv på en Sony A6000?? –som har 24 MPIX. En omvandling av en jpg-fil i LR till monokromt?? –har i stort samma beteende?? Eller vad säger du om den här bilden från A6000.
Sony A6000+Summicron 35/2, ISO 100 @ 4
Här kommer några fler Leica MM bilder med Summicronen.
Om inte Leica MM vore så dyr i inköp, så skulle jag skaffa denna kamera, som påminner mig om tiden som juniorplåtis på femtiotalet!!
#1065. Bossen sa jag skulle ta en större spade?? –lite stor kanske??
Det är stressiga tider?? –mycke skall göras på nolltid. Underbemanning är legio!! –tjäna mycket pengar?? –är ledstjärnan?? Ta sig vatten över huvudet?? –här??
Ibland kan man få syn på absurda bilder, bara man har sinnet öppet?? Kanske är det mitt knäppa fotoflanerade?? –som gör det möjligt??
Du behöver inte se samma sak som jag ser??
Lund anno 2014-03-27
#1064. ”The snappers on the local paper”?? –dä va juniorplåtis dä!!
Kodak Tri-X?? –har det spelat någon roll i utvecklingen av modern reportage fotografi?? Generellt?? –nja, men i alla fall för juniorplåtis på Östgöten!!
Kan verkligen en svart-vit film som Tri-X ha spelat en avgörande roll i utvecklingen?? –av reportage fotografi?? Detta kan man ju alltid diskutera?? –och som fyr under brasan kan man använda den här artikeln.
Vad säger du om citatet: ” The urgency of its images made Tri-X the first choice of reportage photographers, from great artists like Cartier-Bresson and McCullin down to the snappers on the local paper.” Det är enda gången en juniorplåts har nämnts I samma mening som H C-B!!
Eftersom jag var “snapper” på Östgöten, en ”sosse” lokaltidning i Linköping, i slutet på femtiotalet så kan jag intyga att Tri-X var filmen som fyllde lådan med film på redaktionen?? Vi soppade i tank med D-76 och plåtade med Rolleiflex och Hasselblad 1000F. Juniorplåtis stod för framkallningen av ”bonnrullarna” från lokalredaktörerna?? –å de var inte alltid så exakt exponerade?? Lindrigt sagt var det för väl att toleransen för felexponering var så god hos Tri-X?? Likafullt var det i det närmaste omöjligt att kopiera filmerna. Nu kan det ha berott på att jag inte var någon väl utbildad kopist.
När man blev utkallad som ”snapper” var det alltid Tri-X man satte i kameran och man överframkallade vid dåligt väder till något man trodde var 800 ASA??
Så här kunde det se ut i tidningen??
Dagstidningar på den här tiden trycktes från plast klichéer?? Därav den hopplösa kvaliteten.
#1063. Skygg?? –javisst?? –det gäller att överleva??
Det gäller att hålla sig undan?? –man vet aldrig var faran är?? Djuren har i våra trakter instinkten att undvika den nakna apan?? –vi har ju ofta bössan till hans!!
Men den här apan han har en kamera i handen?? –och den är ju ganska lik en kanon?? Så det är bäst vi sticker!!
Skrylle anno 2014-03-22