UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3227. Nää det går inte, hahha?? –men det gör det?? –ganska bra??

När seniorplåtis köpte en Leica Super-Angulon 21mm/4 för 17 laxar på en LP Foto auktion så undrade många?? –vad skall du ha den gamla gluggen till?? –den går inte på digitala kameror.

Det var en välskött glugg från 1959 som hade tillhört Redaktör Fröderbergs far. Den hade M-bajonett, men många av dessa tidiga objektiv hade en adapter till M för de var tillverkade som skruvgängade objektiv. Vi visade i en blogg att man kan ta bort Leica adaptern, men det vill inte Leica kännas vid??

Den här gluggen är designad, med hjälp av de första dator simuleringarna, för analoga Leica kameror av Schneider –Kreuznach. Leica satte bara sitt namn på den??

Konstruktionen gör att det bakre linselementet kommer mycket nära filmplanet och det fungerar väl med film, men blir mer problematiskt på digitala M-kameror?? På M9 fungerar det mycket illa med starka färgstick till höger och vänster?? –eftersom mikroprismorna i sensorn är riktade fel?? --och filtret framför sensorytan är tjockt?? På min vän Bo’s Leica M 240 kan man ta bilder i svart-vitt ok, men man har samma färgstick vid sidorna.

Skulle man va så dumdristig att man försöker att sätta en Super-Angulon 21/4 på en Sony a7rII kamera med hjälp av en adapter?? –ja då får man tänka till?? För det ser ut så här:

Leica Super-Angulon 21/4 på väg att monteras på en Sony a7rII

Med avståndsinställningen på oändlighet så sticker objektivets bakre del ned 9,9 mm in i kamerans objektivfläns. Objektivets bakre kant har diametern 30 mm och den får inte plats i den 24x36 mm ramen som kameran har ungefär 8 mm över sensorn. Så det betyder att ramen ligger 10 mm nedanför objektivflänsen, så det monterade objektiver ”kysser” nästan kanten av ramen. MEN DET GÅR ATT MONTERA OBJEKTIVET MED EN ADAPTER!!

Men hur ser då bilden ut av en neutral grå vägg??

Sony a7rII +adapter+Super-Angulon @ bl. 4, direkt ur kameran

Den ser ganska ok ut?? –eller om du kollar riktigt noga?? –så finns det svaga färgstick , grönt och violett, till höger och vänster.

Men är det inte jäv---t mycke vinjettering?? Den här objektivkonstruktionen har vinjettering vid alla bländare??—lite mer på bländare 4!! Det går emellertid att eliminera vinjetteringen i LR. För övrigt säger experterna att det finns inga andra aberrationer.

Å du bilden är jä----t skarp!! –om du är ute efter det. Monokromt blir det superbt!!

Vi återkommer i kommande bloggar med riktiga bilder!!

Postat 2020-05-08 07:29 | Läst 3747 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

#3163. Cross-framkallning??

Proffs vet vad det här är?? –seniorplåtis hade ingen aning om detta i höstas?? Det visar sig att man kan framkalla dia-film med framkallare för negativ färgfilm, C-41??

Tyvärr skadar processen framkallaren?? –varför få firmor åtar sig att använda Cross-framkallning?? Tyvärr gör inte vår lokala firma Mattssons Foto denna framkalning. Men den stora proffsfirman Crimson gör upp till 20% per batch C-41 framkallare. Så skicka in din dia film i en påse till Crimson för Cross-framkallning.

Seniorplåtis köpte en Kodak Ektachrome E100 diafilm för över 200 spänn?? –och monterade den i en Leica II ser. Nr. 74174 från 1932. Tre olika gluggar användes, mer om detta senare. Efter cross-framkallning + 2 steg till ISO 400, för 95 spänn, så såg en av bilderna ut så här vid 3200 ppi positiv scanning med Epson V700:

Cross-framkallad diafilm scannad som diafilm

Den här TIF-filen ser ju ut som en vanlig negativ färgfilm?? –och tar man in denna i PhotoShop CS5 Extended?? –jo, jag har kvar min gamla PS?? –och gör en rakt av Invertering:

PS inverterat negativ visat ovan ger en positiv bild

Den här bilden är ganska mycket för blå och även om man använder Auto Color i PS så blir inte bilden så användbar:

Bilden behandlad med Auto Color i PS

Vi flyttar nu över filen till Lightroom 6 och sätter vitbalansen på den grå gatstenen:

Vitbalanserad bild, i LR 6, på de grå stenarna

Bilden ovan har också justerats mera i LR 6 till en nära perfekt bild?? –så som seniorplåtis såg den grå vardagen i Lund. Observera att vingetteringen hos Super-Angulon 21/4 gluggen. Den är delvis justerad i nästa bild, som nu återgott till PS 5:

PS justerad vingettering och viss skärpning med ”smart sharp”

Den 2 steg ökade känsligheten hos filmen gör också att kornigheten hos filmen ökat markant. Några kanske i stället skulle flytta över till en svart-vit bild?? Å då kan det se ut så här:

Silver Efex Pro 2 konverterad variant av bild ovanför

Cross framkallning är en dyr variant att analog fotografera –nästan 10 kr bilden?? Men å andra sidan så skulle nog den här varianten av analog fotografi kunna vara en källa till en personlig stil?? Det är väl därför som professionella fotografer använder metoden??

Postat 2020-03-05 07:32 | Läst 5967 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

#245. Dags att byta från ISO till DIN?? –eller nått annat??

Ljuskänsligheten, uttryckt i ISO, hos digitala sensorer börjar bli löjligt stora tal!! –eller vad sägs om ISO 204800?? –som anges för EOS 1D X!! Skalan är gjord för gammaldax film!! –stenålder??

Ljuskänsligheten för film uttrycktes i den gamla goda analoga tiden i mätetalen DIN eller ASA. DIN-skalan (DIN = Deutsche Industrie-Normen) publicerades först för svartvit film 1934 och är baserad på densitometermätningar av film exponerad med standardiserad ljusmängd och framkallningsmetod. Den har en 10-baserad logaritmisk skala så att en dubbling av ljuskänsligheten (= ett bländarsteg) motsvarar 3 steg.  ASA skalan utarbetades av Kodak CO för svartvit film 1943 och den är en aritmetisk skala baserad på exponering och bedömning av negativets bildegenskaper för ett standardiserat förfarande. En film med 100 ASA var dubbelt så snabb som en film med ljuskänsligheten 200 ASA. ASA-skalan omdefinierades 1960 så att filmer med 200 ASA ändrades till 400 ASA i stället, dvs man dubblade värdet i skalan.

Sammanställer man de båda skalorna så gällde efter 1960 att 400 ASA vara lika med 27° DIN. Före 1960 kan man på exponeringsmätare hitta markeringar för båda skalorna och det är inte säkert att 27° DIN motsvaras av 200 ASA!!

Här är det i stället 160 ASA!!

ISO systemet sammanförde de båda systemen 1974 så att man angav både det aritmetiska ASA som logaritmiska DIN i formen av ISO 400/27°. Detta framgår av den här filmasken från 80-talet!!

Det blev allt vanligare att man inte satte ut det logaritmiska värdet så att det blev ISO 400 kvar. Skalan var definierad upp till 3200 ASA. Det fanns en negativ färgfilm SR-G 3200 från Konica med den här känsligheten. Jag har själv använt den. Det fanns också en svartvit film Kodak T-MAX P3200.

Så kom den digitala tiden och tillverkarna av sensorer fortsatte att använda ISO skalan och nu rakade den snabbt i höjden ovanför den definierade ISO-skalan för film. Rekordet är snart ISO 204800 i EOS 1D X och det lär inte vara taket. Men om man nu använder så här stora mätetal så anger siffran 204800 att man kan bestämma ljuskänsligheten på 1/200000 när!! Vilket är nonsens!! Även om man anser 8 vara signifikant i 204800 så skulle man mena att den är uppmätt med en noggrannhet av 1/2000!! Vilket även det är osannolikt!! Kom ihåg att de gamla densitometermätningarna av film hade mycket stora mätfel, och man fastlade mätskalorna erfarenhetsmässigt i närmaste fasta mätetal!!

Vad skall man använda i stället?? Det finns faktiskt en skala, APEX, definierad så att 0 är ISO 3/6°, det vill säga ISO 400 är 7 och ISO 204800 är 16. Den skalan skulle funka bra med sina små mätetal. Men om man vill hålla på de gamla fina skalorna som DIN så går det också bra ty ISO 204800 blir så litet som 54.

Mitt förslag är att gå tillbaka till DIN-skalan för digitala sensorers ljuskänslighet.

Här kommer slutligen en bild som är tagen med en kinatillverkad svartvit film köpt i Peking 1986 och den hade ljuskänsligheten uttryckt i DIN som 27. Den var ganska grovkornig om man framkallade den i D-76, som framgår här.

Peking 1986. Olympus OM-4 med Zuiko 180/2,8.

Postat 2011-12-31 07:10 | Läst 16541 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

#63. Färgfilm försvinner!! –håll hårt i den svarvita!! –plåta mer!!

Stoppar du film i kameran?? –hur länge till tror du att du kan göra det?? Sedan 1999 har antalet sålda filmer gått ned med 98%. Alltså bara 2 % kvar på hyllorna!! Skall DU börja hamstra?? Ja det är kanske en bra ide!!

Jag har hamstrat färgfilm i kylskåpet!! –problemet är bara att bäst föredatum har gått ut!!

Det gick tyvärr ut redan 07/1991. Sannolikt är det bättre att hamstra svartvit film, den står sig mycket bättre?? Om du undrar hur allvarlig situationen är så skall du kolla artikeln: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=136795151

Det sannolika är dock att färgfilmen kommer att försvinna först?? Den dagen det inte lönar sig att göra färgfilm längre!! –som alltid styr pengarna!!  --så kommer Kodak och Fuji att dra in färgen.

Ärligt talat så bryr jag mig inte!! --för digitalfärgbilder från bläckstråleskrivare är bättre?? Du vet väl?? --att bläckstråleskrivaren är en svensk uppfinning!! Professor Helmuth Herz vid Lunds Tekniska Högskola gjorde det möjligt för oss mikroskopister att skriva ut beräknade mikroskopibilder redan i mitten på 1970-talet!!

Eftersom existensen av svartvit fotgrafisk film är beroende av hur mycke som säljes!! –pengar talar!! –så är det varje analog  gatufotografs plikt och skyldighet!! --att  plåta så mycket som möjligt!! Men lämna kemikalierna till kommunens miljöstation!!? Du betalar i alla fall en avgift till den stationen!!

Ut å plåta!! Annars är det kört??

Här är mitt bidrag:

Paris 1987. Leica M6, Summicron 35/2. Alltså kameran ovan!

Postat 2011-06-03 07:01 | Läst 12362 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera