#1564. Rallaren?? –han som visste hur man gjorde??
Det fanns en tid i ”Landet utom sig”?? –då det byggdes järnvägar?? –för transporter av gods och människor?? –från nästan alla kommuner?? –i det avlånga landet.
Till att börja med drogs tågen av koleldade ånglok?? –men i Norge och Sverige elektrifierades de mest trafikerade banorna?? –efter första världskriget.
För ungdomarna kan det vara intressant att se hur kartan såg ut i Norden 1904?? –med järnvägarna markerade?? –kolla här.
Bygga nya järnvägar genom vårt kuperade land var inget latmansgöra?? –hårt kroppsarbete krävdes. Vi glömmer lätt bort idag, att om man inte hade en högre utbildning på den tiden?? –så återstod för de flesta bara stenhårt jobb med muskler?? –för att försörja sig?? –ingen blev kändis?? –i någon TV-såpa??
Min farfar, Harvar Ferdinand Emilsson -92, var rallare i många år?? Han byggde järnvägar i norr och syd och Norge!! –var det än behövdes en stark arm?? –och en klurighet?? –om hur man bygger en järnväg??
Han var förman vid 22 års ålder?? –då stickspårtet till Bäckegruvan byggdes från Riddarhyttan station till gruvan år 1914?? Han står där med slokhatten, nära loket.
Man hittar den här bilden på samlingsportalen.se där Sveriges järnvägsmuseum har lagt ut sitt bildarkiv. En guldgruva?? –för fantasiska bilder från vår järnvägshistoria.
Min farfar pensionerads på 50-talet som överbanmästare. Han köpte, på auktion, ett SJ hus, byggt 1917, i Riddarhyttan. Här levde han sina år som pensionär. Så här såg han ut tillsammans med sin Maria, min farmor.
Halvar Ferdinand Emilsson med hustru Maria (född Bovin) anno 1968
Det är inte utan att jag beundrar den här kärva syndikalisten. På något sätt gjorde han samma klassresa som seniorplåtis?? Åtminstone åkte Halvar första klass gratis som banmästare.
Och vilka bilder!!!
Tack för det!
/B
Den okända fotografen i Riddarhyttan visste vad han gjorde. Härlig komposition, vilket lok!
Farfars hatt skulle jag vilja ha. Hans skärmmössa har vi donerat till järnvägsmuseum i Köping.
Plåta på
Bob
Farfar fick aldrig se de första nedläggningar av verkstäder. Han såg en del nedläggningar av järnvägar han byggt. Han var en realist och förstod utveckling. Men han tyckte in om vanvård.
Ha det bra
Bob
Sten
Många har nog slitit ut sig i hårt arbete. Förr hade man ju få verktyg för att underlätta tunga lyft.
Farfar klagade aldrig över krämpor. Men det betyder inte att han inte hade besvär.
Lönen var nog ok på den tiden, men det viktigaste var att det fanns jobb.
Ha det bra
Bob
Han va en reslig grabb född 92.
Det finns mycket äldre bilder på samlingsportalen.
Ha det bra
Bob
Intressante kartan - - vi var väl med här i Danmark! Vad gör de röda linjerna?
Hälsningar från Erik / DK
PS: Bara färja mellan Dragør och Malmö.
Kartan är från 1904. De röda linjerna var Statens järnvägar. De andra ägdes av bolag.
Troligen var det bara färja där 1904?
Ha det bra
Bob
när jag åkt omkring där uppe i norr.
Helt klart var det lika tungt söderut men där var inte så brant som uppe i fjällen.
Ja alla de som lade räls till oss då borde fått tapperhetsmedalj.
Finns så mycket jag skulle vilja skriva men måste i säng
Glad jag fick läsa detta och se de fantastiska bilderna.
Sov gott både du och Ninni.
God natt
Gun-Inger
Rallarna gjorde verkligen en viktig insats för vårt lands framtid. Heders åt dessa gubbar.
Solen börjar titta fram nu
Ha en fin dag med Jonen
Bob och Ninni
Ha de gott
/H-Å
Ha, ha, så högt upp nådde jag inte.
Halvar hade nog betalt sin biljett i svett?
Ha en fin dag
Bob