UNDER FOCUS
#3949. Den moderna gräsanden kan delas i två arter??
I den akademiska bondbyn i syd finns det en grupp gräsänder som under sommarmånaderna verkar bo på torget?? De befinner sig ofta i närheten till den enkla kebabvagnen??
De har med andra ord bytt ut hälsosam vegetarisk diet med gräs och bottenväxter i dammarna?? –mot vad vi kan kalla halvfabrikat med kycklingförstärkning?? Denna nya art borde ju inte ha kvar gräs i namnet?? –utan ha ett namn som anger byte av normalfödan till kebab?? Ett lättfunnet namn blir Kebaband??
Kebaband har nu anlänt till Lund anno 2022-04-27
Ansökan om namnbyte på den nya arten är nu inskickad av styrelsen för ornitologiska akademien i Lund till ”The Working Group on Avian Nomenclature (WGAN)”. Ett snabbt namnbyte är att förvänta??
#3948. Vad menade Henri Cartier-Bresson med “Images a la Sauvette”??
De flesta fotointresserade är överens om att den fotoboken H C-B gav ut i Paris och New York 1952 var banbrytande och blev en ledstjärna för många fotografer vid reportage??
Titeln på boken har för många varit svår att tolka?? –i det att det blivit en definition av vad gatufotografi skall innehålla idag?? Det förvillas av att den engelska upplagan i New York fick en annan titel, ”The Decisive Moment”, än den franska upplagan??. De flesta översätter detta till det avgörande ögonblicket?? Det namnet föreslogs till den engelska upplagan av förlagschefen Simon?? –och enligt H C-B hade han ingenting att göra med det valet?? Detta framgår i en sista intervju i livet med Sheila Turner-Seed 1973.
Min källa till tolkningen av boktiteln kan man läsa i den bilaga som gavs ut till nytrycket av H C-B bok. Den boken har titeln ”A Bible for Photographers” av Clèment Chèroux. Författaren påpekar att H C-B gav en lista på 45 tänkbara titlar för boken utgiven i Paris.
De fyra första på listan är:
À pas de loup
Images à la Sauvette
L’instant donnè
L’instant dècisif
Deras översättningar idag:
I smyg, smygande
Bilder i smyg
Det givna ögonblicket
Det avgörande ögonblicket
Den slutliga titeln i Paris blev alltså den andra. H C-B förklarade i ett brev för sin förläggare Simon att den titeln relaterade till en gatuförsäljares beredskap att fly om tillstånd efterfrågades.
Den förklaringen gör tolkningen av boktiteln ändå svårare idag.
Nu skulle det kunna vara lägligt för seniorplåtis att visa en bild passande till ”À pas de loup”??
En blomma till vem, i Lund anno 2022-04-27
#3947. Det avgörande ögonblicket?? –alltid i smyg??
Enligt Henri Cartier-Bresson’s banbrytande bok från 1952 om det avgörande ögonblicket så skall det fångas i smyg?? Det finns många etablerade fotografer som motsäger detta??
De hävdar att man skall känna personen som skall vara med i bilden?? –det skall helst ingå i ett projekt med en medveten tanke och målsättningen?? För seniorplåtis låter detta som ett porträtt??
Om man försöker nå ett gatufoto av hög klass så får man följa H C-B och plåta i smyg så att personerna i bilden är opåverkade av att det finns en kamera??
Det är fotografens privilegium att bestämma när han tycker att bildens avgörande ögonblick uppstår. Ibland måste man vänta på det avgörande ögonblicket?? Här för att få den enkla inramningen:
Med den rätta inramningen in Lund anno 2022-04-21
#3946. Big foot
Diplodocus hade kanske så här stor fot?? –men den levde på den amerikanska kontinenten för mer hundra miljoner år sedan?? –här fanns säkert något liknande??
För här fanns gott om tropisk skog?? Ginko träd fanns i många av de geologiska lagerföljderna och även idag. Nu är det här trädet inte ett Ginko utan ett platanträd på Clemenstorget i den lilla akademiska bondbyn i syd. Även de här träden kan följas ned till tiden före krita perioden. Det här trädet ser verkligen ut som bakfoten på en stor Brachiosaurus??
Big foot i Lund anno 2022-04-21
Platan träden på Clementstorget är mycket vackra nä de har fått sina gröna blad?? –och skänker då en behaglig skugga. Idag kan ungdomarna njuta av vårsolen.
Platan träden på Clemenstorget i Lund anno 2022-04-21
#3945. Komposition i monokromt??
Vill man fånga betraktarens uppmärksamhet?? –med en monokrom bild?? --så måste kompositionen vara bra?? –såväl som berättelsen ?? –det har de gamla mästarna, som H C-B, visat??
Det är frågan om dagens mobil plåtare ens bryr sig i detta hänseende?? --när man har möjligheten att förstärka sin bilds story?? --med hjälp av dramatiska färgkombinationer??
Fördelen med användandet av monokroma bilder idag?? --blir den positiva förstärkningen av attraktionskraften genom en avvikelse av det alldagliga färgandet?? Speciellt kan det vara en fördel i en stilleben eller arkitektonisk bild. Där måste kompositionen sitta som en smeck??
Här är ett försök till komposition?? –helt utan överraskande ögonblick??
Gatukorsning i Lund anno 2022-04-23