Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Svartvitt och Tunnelgatan.

Den 28e februari 1986 kl. 23:21 sköts statsminister Olof Palme i Korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Jag kommer fortfarande ihåg att vi hade en firmafest där jag jobbade vid Stadshagen den kvällen. Jag kommer också ihåg att jag i efterhand blev förvånad över att jag inte såg en enda polis på min promenad från Stadshagen till Odenplan för att ta bussen hem till Vallentuna, där jag då bodde, några timmar efter mordet.

Nu är det inte Palmemordet jag skall skriva om utan fotografi. Bilden på trapporna från Tunnelgatan upp till Malmskillnadsgatan tog jag dagen före julafton. Jag promenerar mycket på stadens gator tillsammans med min följeslagare colliehunden Tobbe. Ofta går vi sena promenader och kameran är förstås alltid med. Jag gick även runt på samma sätt tidigare, då med mina dåvarande hundar, så sena långpromenader i staden är något jag hållit på med ganska länge.


Tobbe min ständige följeslagare.

Det som skiljer är att jag numera, sedan många år, är i huvudsak digital när jag fotograferar. Förr gick jag runt med Leican och plåtade på svartvit film. Det digitala har gjort det hela mycket smidigare för mig, förr fick man hålla andan, köra på långsamma tider och hålla tummarna för att det skulle bli en användbar bild. Nu med de extrema egenskaperna på höga iso i kombination med bildstabilisering går det att mer eller mindre plåta som på dagen även när det är mörkt.

När jag konverterar till svartvitt vill jag dock att gråskalorna och kontrasten skall se ut som jag är van från det analoga. Detta handlar inte om nostalgi utan det är det uttryck jag gillar. Jag tycker sällan (eller nästan aldrig) att rakt konverterade bilder blir bra, framför allt blir gråskalorna och mellantonskontrasten ”fel” i förhållande till hur jag vill att det skall se ut.

Jag använder därför Silver EFEX när jag konverterar och utgår ofta från en preset och väljer en film. Detta är mycket mer än ”att lägga på korn” som en del brukar säga eller tror. När jag väljer en film i Silver EFEX anpassas bilden så att färger tecknas in på rätt sätt i gråskalan och dessutom fixar programmet så att kontrasten i mellantonerna blir som den aktuella filmen hanterar dem. Detta med kornet är inte heller något ”brus” som läggs på utan programmet räknar om pixelstrukturen i bilden för att sedan sätta ihop den med ett korn som efterliknar den valda filmen. Personligen brukar jag vara ganska sparsam med kornet, lägger på bara så mycket att det ger bilden lite struktur så att den inte ser platt och livlös ut.

Jag har också ett litet tips vid konverteringen som ni kan testa om ni vill: Innan jag konverterar bilden så brukar jag dra ned clarityreglaget till minussidan och kompensera med ökad kontrast. Detta gör att jag simulerar den överlödning som finns i en film, i en film sprider sig ljuset lite i emulsionen så att det aldrig blir lika skarpa övergångar mellan mörkt och ljust som det blir från det digitala. Ett tydligt exempel är om man fotograferar något hus på avstånd med upplysta fönster när det är mörkt ute. Ofta blir fönstren som små påklistrade vita ”papperslappar” mot fasaden med det digitala (på höga iso), däremot i det analoga får man en annan följsamhet i starka kontrastövergångar. Det är detta man kommer till rätta med genom att dra ned clarity innan konvertering. I bilden ovan så justerade jag den först i färg i Lightroom som jag ville ha den, sedan drog jag ned clarity till -30 och ökade kontrasten till +20 innan jag gick vidare till Silver EFEX.

När jag ställde ut 20 svartvita gatufoton i Gnesta för en del år sedan, där alla bilderna i och för sig var tagna i dagsljus, valde jag 19 analoga bilder och en digital som jag konverterat enligt beskrivna modell. Det roliga är att ingen lyckades peka ut vilka bild som var digital trots att de analoga både var plåtade med Leica-M och svartvit film, så kan det vara 😉.

Inlagt 2024-01-10 22:33 | Läst 588 ggr. | Permalink

"Ja, har man sett.... Det där med clarity/kontrast minns jag att du skrivit om tidigare, men nu provade jag det på en virtuell kopia av en Leica Monochromfil och jämförde. Det blev ju BRA! Måste göra fler försök framöver, den saken är klar. Silver Efex hade jag förr, men har inte brytt mig om att uppdatera det."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Tack för intressanta tips!

Jag använder Silver Efex men har inte fattat det du beskriver med filmsimuleringarna utan har oftast bara använt preset "Fine Art" där dom förinställt parametrarna.

Ska testa mig fram med clarity/kontrast också!

1. Fin bild.
2. Jättefin vovve!

(Bodde på Gotland. Grannens får hade tagit sig in genom ett hål i staketet till den stora parkliknande tomt där vi hyrde en flygelbyggnad. Svärsonen på gården var på besök och hade en collie som han släppte ut. Hunden hade aldrig sett något får men satte igång direkt! Höll helt tyst. Sprang lovar och samlade ihop fåren. Då dom var en liten flock visade husse vart dom skulle. Hunden fick ut dom genom hålet i staketet. En märkvärdig föreställning!)
Svar från alf109 2024-01-10 22:50
Tack ska du ha!
Jo de har detta i generna, fantastisk egentligen.
/Affe
Hej Affe! på min utställning var det likadant. Jag fick förfrågan om det var digitala eller analoga bilder. Jag berättade att det var 3 stycken analoga bilder, men betraktarna kunde inte se vilka utom en bild som dom gissade att den var analog.,och där hade dom rätt. Jag tror att ibland vetskapen om att bilderna är analoga också hjälper till att uppfatta dom som analoga. Det digitala har kommit så nära att det kan vara svårt att avgöra om det är digitala bilder eller analoga. Varför skulle dom annars fråga medan dom knallar runt och kollar bilderna?
/Bengt.
Svar från alf109 2024-01-11 01:17
Jo, detta med analogt eller digitalt är en ickefråga tycker jag. Däremot om jag gör en analog kopia vilket ju är ett hantverk i sig så kan jag tycka att det blir lite annorlunda, om det inte är helt raka kopior utan sådana där en hel del jobb är nedlagt så blir ju varje kopia unik. Men detta är väl egentligen mest intressant för dem som köper bilder som konst. Men nu går det ju att komma runt det också, jag känner till åtminstone en namnkunnig fotograf vars kopior kostar en hel del som först plåta analogt, sedan skannar negativen och jobbar fram bilden som hen vill ha dem för att efter detta skriva ut kontaktkopieringsnegativ. Gör man så så kan man ju även göra en mängd "analoga" kopior som blir likadana.
Hej Alf,
Tack för tipsen att konvertera till monokroma bilder. Jag gör sällan det numera och det är lätt att falla i slentrian teknik.
Dina bilder från natten är lärorika.
Ha det gott
Bob
Svar från alf109 2024-01-11 16:48
Tack själv Bob.
/Affe
Intressant läsning och fina bilder, Alf!
Svar från alf109 2024-01-11 16:48
Tack Johan.
/Affe
Tack för tipsen vill jag säga först, konverterade mer ett tag och använde då silver EFEX. Första bilden har djup svärta och en för mig intressant text rörande fakta. Sen Tobbe, när jag var litet barn och tultade runt på gården var min barnvakt en collie som räddade mig mer än en gång.
Svar från alf109 2024-01-11 16:49
Tack för kommentaren Stefan.
/Affe
Intressanta tips! Att använda klarhet som ett erktyg för att få fram lite bättre skärpa i mellanregistret är väl allom bekant men att använda din procedur känns som ett vettigt spår i arbetet med svartvitt.
/Gunnar S
Svar från alf109 2024-01-11 16:49
Tack Gunnar.
/Affe
Ja, har man sett.... Det där med clarity/kontrast minns jag att du skrivit om tidigare, men nu provade jag det på en virtuell kopia av en Leica Monochromfil och jämförde. Det blev ju BRA! Måste göra fler försök framöver, den saken är klar. Silver Efex hade jag förr, men har inte brytt mig om att uppdatera det.
Svar från alf109 2024-01-11 19:17
Jo jag har nog skrivit om detta tidigare. Det fanns en annan bra konverterar till svartvitt tidigare som hette/heter Macphun Tonality de hade även en suverän HDR plug/programvara sedan när Macphun blev Skylum så har de gått över till att enbart satsa på Luminar.

Men om man har en monokrom fil från början blir det lite mindre vits att använda Silver EFEX då den programvaran använder färginformationen för att skapa "rätt" gråskalor.
/Affe
elgenper 2024-01-11 19:25
Rätt, Affe; det hade fallit mig ur minnet. 2014, när jag köpte Monochromen (första modellen, med CCD-sensor), fick man en kupong för SE på köpet, men det var som du säger inte särskilt bra att använda med en "färglös" fil. Och det var nog därför jag aldrig uppdaterade den.
Intressant det där sista ska kolla när jag konverterar till svv. Jag kör då också med Silver Efex som jag lärt mig tycka om. Däremot har jag inte kollat detta med clarity och kontrast, ska testa, tack för tipset. Härliga bilder, både den svartvita och färgbilden på din vackra hund. Hälsningar/ Björn
Svar från alf109 2024-01-11 23:05
Tack ska du ha Björn.
/Affe
Tack för inspirerande text om konvertering, att testa Silver EFEX finns nu på min TODO-lista.
Tack!
Mikael
Svar från alf109 2024-01-12 20:37
Tack själv Mikael.
/Affe