Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Staden växer.

Några bilder från en promenad med hunden här om dagen. Jag har bott vid Hornstull ganska länge, närmare bestämt sedan 1987. En hel del har förändrats i närområdet, speciellt i området på andra sidan Liljeholmsbron vid Marievik i Liljeholmen. En del av kontorshusen finns kvar men där bostadshusen nu står var det ett industriområde som dominerades av Vin & Sprit AB. En ny stadsdel har vuxit fram och den växer fortfarande. På udden närmast Södermalm har man nyss rivit den tidigare kontorsbebyggelsen för att lämna plats för nya bostadshus. Det skall bland annat bli ett par nya höghus varav det högsta på 33 våningar. Staden växer.


Järnvägsbroarna mellan Årsta och Södermalm med Marievik i bakgrunden.


Marievik mot Liljeholmsbron och Hornstull till höger.


Sjövikskajen som tidigare var ett industriområde som dominerades av Vin & Sprit AB. Den förra bilden togs längst bort vid brohuset som det heter.


Bygget på udden. Tantogatan, Flintbacken, Sockerbruksgrän och Södersjukhuset till vänster om broarna och Globen syns till höger i fjärran.


Bygget på udden mot Sjövikskajen, Järnvägsbroarna och bakom dessa Årstaskogen.

Inlagt 2024-05-28 17:51 | Läst 523 ggr. | Permalink

"Ännu längre tillbaka hade SJ sina verkstäder där man nu har rivit kontorsbyggnaden och järnvägen gick inte vid Årstabroarna, utan på en bank över vattnet in i det "dike" som fortfarande finns på delar av Södermalm. https://digitaltmuseum.se/021018134647/statens-jarnvagar-sj-huvudverkstaden-liljeholmen-1929 Orienteringsmässigt är Affes två nedre bilder tagna i riktning från bron uppe till vänster i och ungefär i riktning åt höger i flygbilden. Den som har sett Affes bilder på vägbron kanske noterar att den har två delar idag, men på bilden är det bara en. Det är samma bro, fast man byggde lite senare till en till som matchade den äldre den. Tittar man noga så kan man se lite konstruktionsmässiga skillnader på dem. Den gamla är nitad medan den nya är svetsad t ex."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Hej Alf.
Det här är bara bilder efter mitt huvud - som dokumenterar utvecklingen av din stad.
Jag gillar nummer 1 bäst - väldigt stämningsfullt.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag gillar att bildtexterna finns under bilderna, men det vet du :-)
Svar från alf109 2024-05-28 18:25
Tack ska du ha Erik.
När det gäller bilder och texters placering tycker jag att det helt beror på kontexten och vad som ger bäst "flöde". Med andra ord som jag skrev i tidigare inlägg tycker jag att det ibland är bättre att ha bilderna som en del av flödet. Här har jag istället skrivit direkta bildtexter och då lägger jag dem alltid under bilderna. Men man kan givetvis tycka olika om detta.
/Affe
PS. Jag ser att jag hade missat att lägga in texten som hör samman med inlägget, den är tillagd nu. ;)
Erik Madsen 2024-05-28 18:39
He he Alf vi har det verkligen roligt om textplaceringarna :-)
Om ditt PS - jag har lärt mig att det "rätta" sättet att blogga på är att börja inlägget med fotografiet och sedan kommer bloggtexten. Men det är bara ett fåtal som gör det här på FS – Bengan är en av de få.
Nåväl, strunt i det, vi gör som vi vill och låter oss inte tyranniseras av regler eller något annat :-)
Vänliga hälsningar. från Erik.
Fina bilder, och fint berättat, Alf! Precis som Erik, så gillar jag nummer 1 bäst.
Trevligt med bildtexter till alla bilderna.
Ännu längre tillbaka hade SJ sina verkstäder där man nu har rivit kontorsbyggnaden och järnvägen gick inte vid Årstabroarna, utan på en bank över vattnet in i det "dike" som fortfarande finns på delar av Södermalm.

https://digitaltmuseum.se/021018134647/statens-jarnvagar-sj-huvudverkstaden-liljeholmen-1929

Orienteringsmässigt är Affes två nedre bilder tagna i riktning från bron uppe till vänster i och ungefär i riktning åt höger i flygbilden. Den som har sett Affes bilder på vägbron kanske noterar att den har två delar idag, men på bilden är det bara en. Det är samma bro, fast man byggde lite senare till en till som matchade den äldre den. Tittar man noga så kan man se lite konstruktionsmässiga skillnader på dem. Den gamla är nitad medan den nya är svetsad t ex.
Svar från alf109 2024-05-29 17:47
Tack ska du ha Martin.
Kul med översiktsbilden hur det såg ut när järnvägen var igång där. Det finns ju rester av järnvägsbanken som man ser bredvid bron på Liljeholmssidan, men ännu mer på Södermalmssidan fast man inte tänker på det, såväl båtklubben som "piren" ut till Loopen ligger på delar av den gamla järnvägsbanken.
/Affe