Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Skärpa och långa exponeringstider

Ser att Bengan skriver en hel del om skärpa och menar att det finns någon sorts skärpejakt som står vägen för bra bilder (om jag förstått resonemanget rätt?). Företrädesvis då skillnaden mellan det digitala som medger att man plåtar på betydligt kortare tider eller kan blända ned mer under knappa ljusförhållanden och det analoga där man inte har samma möjligheter till höga känsligheter hos filmen.

Detta ger följaktligen skillnaden att det är lättare att få ”skarpa” bilder i svagt ljus från en digitalkamera. Skulle detta då vara en nackdel på så sätt att bilderna från digitalkameran blir ”själlösare” (i brist på bättre ord)? Jag har svårt att hänga med i det resonemanget faktiskt. Utgår jag från ett skarpt original så har jag ju alla möjligheter att softa detta i efterhand och om jag jag absolut vill ha skakningsoskärpa är det ju bara att låsa kameran på en lång tid, eller ställa in iso så att det motsvarar en film på låt säga 400 asa.

Eller handlar resonemanget egentligen om att många är mer fixerade vid prylars prestanda än vilka bilder de skall använda dem till? För egen del har jag plåtat mycket analogt handhållet i svagt ljus där tiderna hamnat på 1/15 - 1/30 sek eller längre och när man inte har någon spegel i kameran som skapar vibrationer så tycker jag att det går rätt bra att få skarpa bilder på ganska långa tider.

Jag har ju även plåtat en hel del digitalt i motsvarande situationer och tycker att det som regel rent fotomässigt är en fördel att kunna köra med kortare tider och mindre bländaröppningar om jag vill. Men framför allt tycker jag att skillnaden är mindre dramatisk än vad man kanske tror när man till exempel går runt på stan och fotograferar. Givetvis kan jag ta en massa bilder med de digitala kamerorna som jag inte ens kunde ta med de analoga men man anpassar ju automatiskt sitt fotande till de prylar man fotar med så för mig har detta sällan varit något problem.

När det gäller prylar och skärpa och annat tror jag det funkar som så att man tar bäst bilder med de prylar man finner funkar bäst för de bilder man vill ta. Ofta skaffar man sig så bra prylar som plånboken tillåter och sedan använder man dem, inte så mycket mer att snacka om egentligen. Om det är bilderna man är ute efter har jag svårt att se någon vits med att ”plåga mig själv” med att använda sämre prylar än vad jag behöver, mina bilder blir definitivt inte bättre av att prylarna inte håller måttet eller inte tillåter mig att ta de bilder jag vill ta.

Allt detta är ju dessutom subjektivt, vad som är ”tillräckligt bra” för någon kanske inte funkar alls för någon annan. Jag är ju själv tekniknörd så till vida att jag vill ha de för mig bästa prylarna för den typen av fotograferande jag håller på med liksom att jag anpassar min teknik i allt från filmval till framkallning eller hur jag hanterar mina digitala filer för att få ut så mycket som möjligt från mina negativ eller raw-filer.

Med detta sagt så innebär det inte att jag har någon åsikt om hur andra gör, men en sak tycker jag är viktig och det är att endast fotografen själv kan avgöra om hen är nöjd med resultatet från de använda prylarna och den egna tekniken. 

Bilderna i inlägget är analoga och plåtade med förhållandevis långa tider.

Inlagt 2019-04-01 00:55 | Läst 1718 ggr. | Permalink

"Kloka ord Affe Bilderna ska tala. Jag är inte säker på att Picasso skulle blivit bättre om han envist blandat sina färger på samma sätt som femton-sextonhundratalens mästare. Till något verk lär han ha använt vanlig billig utomhusfärg i stället för oljefärg.Alla sätt är bra som du så riktigt påpekar. Kul som sagt att du besökte sidan. Kul också att morsa på dig och Tobbe på stan. Fina bilder. Bengt H."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Precis så Alf!
Med vänlig hälsning/han på sista bilden
Svar från alf109 2019-04-01 14:24
Tack ska du ha per-Erik.
/Affe
Absolut. Ett par egna kommentarer: Höll på länge med film, gick över till digitalt för närmare 15 år sen, tog några år till för digitaltekniken att komma ifatt och passera film. Ingen längtan tillbaka här; tycker dock man skall låta det medium man använder behålla sin särart och inte t ex försöka efterlikna film med olika programvara (i kamera eller dator, same shit..). Fast VILL man, så OK, gör så då...

En annan sak är drivet att skaffa nya prylar hela tiden (absolut inget nytt...), och det är väl det Bengan driver med på sitt eget sätt ;-). Trivs man med grejorna, får man ut mycket mer om man fortsätter använda dem och tillbringar tiden med att se på bilder i stället för att läsa tester. Ingen av mina nu använda kameror är mindre än fem år gamla (den mest använda är drygt nio). Valda för att jag trivs med dem, inga planer på att byta.
Svar från alf109 2019-04-01 14:29
Jag försöker väl för det mesta "efterlikna" film. Varför gör jag det? Inte av nostalgiska skäl utan därför att jag med filmen redan jobbat fram en process som gav mig det svartvita jag ville ha map gråskalor, mellantonskontrast osv.

En digitalbild där man bara plockar bort färgerna tycker jag ser hemsk ut, då färger och kontraster inte tecknas in i gråskalan som jag vill ha dem.

Sedan kan jag givetvis laborera vidare med mina digitala bilder, men utgångspunkten för mig blir det analoga svartvita av den enkla anledningen att det är så jag vill att det svartvita skall se ut.

/Affe
elgenper 2019-04-01 17:01
Jo, jag menar inte att man inte ska bearbeta den; vrider själv till kurvan till någon (anpassad) S-form för att (oftast) öka kontrasten i mellantonerna och mjuka ner skuggor och högdagrar. Kan tänka mig att dina nattbilder kräver andra åtgärder. Jag menar mest att man inte behöver använda "Arcos" eller "TriX" på burk, kompletta med lite pjuttinuttigt korn osv,
Svar från alf109 2019-04-01 20:31
Jag använder ju både Silver EFEX och Tonality och jag lägger även till korn ibland när jag tycker att det passar. Sedan får andra givetvis ha vilka åsikter de vill om detta, huvudsaken är att jag får mina bilder som jag vill ha dem. 😉
Anledningen till att jag använder dessa utmärkta pluggar är att det är mycket enklare att få till det som jag vill ha det än om jag skulle försöka göra samma sak i Photoshop. Vissa saker låter sig inte heller göras i Photoshop direkt.
/Affe
Hej Alf,
Kul att höra av dig. Du skriver väl och resonemangen kan jag helt hålla med om.
När man har en hobby som foto så skall man göra det som man trivs med. Det ger ger glädje och tillfredställelse. Sedan får man hoppas att några andra kan tycka det är kul att se bilderna.
Jag har alltid varit en fan av dina nattbilder och hoppas att få se fler.
Ha det väl
Bob
Svar från alf109 2019-04-01 14:30
Tack ska du ha Bob.
/Affe
Håller helt med dig Affe.
/Krister
Svar från alf109 2019-04-01 14:30
Tack för det Krister.
/Affe
Till och med jag håller med... :-D
Svar från alf109 2019-04-01 14:31
Tack Peter.
/Affe
Kloka ord Affe Bilderna ska tala.
Jag är inte säker på att Picasso skulle blivit bättre om han envist blandat sina färger på samma sätt som femton-sextonhundratalens mästare. Till något verk lär han ha använt vanlig billig utomhusfärg i stället för oljefärg.Alla sätt är bra som du så riktigt påpekar. Kul som sagt att du besökte sidan. Kul också att morsa på dig och Tobbe på stan. Fina bilder.
Bengt H.
Svar från alf109 2019-04-01 14:32
Tack för det Bengt och alltid kul att springa på varandra.
Affe
Instämmer, och trevligt att se dig här! Hälsningar/ Björn T
Svar från alf109 2019-04-01 14:32
Tack för det Björn.
/Affe