Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Pictoralism, straight photography och Rosenlunderi

Två begrepp som används ganska flitigt är Pictoralism och Rosenlunderi. Ofta används de som synonyma, vilket inte stämmer riktigt. Snarare är de lite av varandras motsatser.


Rosenlunds sjukhus tidigare Rosenlunds ålderdomshem.

Pictoralismen handlar om att man på olika sätt ”manipulerar” sina bilder för att de inte skulle se ut som ren fotografi. Ofta försökte/försöker man på olika sätt efterlikna måleriet, Oscar Gustave Rejlander som exempel kan vara intressant att Googla på. Pictoralismen var populär i slutet av 1800 talet fram till början av 1900 talet. En av drivkrafterna var säkert den då aktuella kampen att få fotografin erkänd som konst.

Pictoralismen har fått ett visst uppsving med det digitala då konstnärer (med olika verkshöjd) använder tekniken för att skapa bilder där man utgår från fotografi.

Straight Photography var en motreaktion mot pictoralismen där man istället maximalt ville utnyttja fotografiets möjlighet till avbildning till skillnad från måleriet. Rosenlunderiet är mer en form av straight Photography där man är noga med gråskalor, komposition och kopiering.

När det gäller begreppet Rosenlunderiet så handlar det om ett antal ”unga” fotografer i slutet av 40 talet och början av 50 talet som revolterade mot vad de såg som en gammal och ”mossig” syn på fotografi och hur fotografi bedömdes, begreppet Rosenlunderi syftade på Rosenlunds ålderdomshem på Södermalm i Stockholm. De unga tyckte att fotografin, speciellt i tävlingar kanske, fastnat i naturromantik, vackra porträtt osv. Fina gråskalor, vackert ljus och perfekta kompositioner blev det som betydde något ansåg de.

Själva tyckte de att fotografins främsta uppgift var att reagera på och mot företeelser i samhället som exempel, man såg det som viktigare att använda fotografin som verktyg för att gestalta en åsikt, åskådliggöra någon livssituation och liknande än att producera ”ögongodis”. De kopierade gärna hårt och bröt mot det ”perfekta” och de då rådande normerna för såväl innehåll, komposition och kopiering.

Det mesta som de uppfattade som romantik, som till exempel naturbilder i vackert ljus, ”björkar i släpljus” osv. ratades. ”Unga fotografer”med sin utställning 1949 kan ses som en föraning till Christer Strömholms gren av fotografin som varit ganska tongivande sedan dess. Tor-Ivan Odulf som startade fotoskolan med Christer Strömholm var för övrigt med på utställningen 1949 och Strömholm var också en tongivande röst i tiden.

Personligen har jag inga problem vare sig med pictoralism eller Rosenlunderi, jag tycker till och med att det är lite trist med sådana som är så fastlåsta i ”sitt eget fack” att de inte kan ta till sig andra former av fotografi.

Inlagt 2024-03-05 04:15 | Läst 455 ggr. | Permalink

"Snygg Pictoralism Affe! Skulle kunna vara en Henry Goodwin. Problemet med "unga fotografer" är väl att dom blir gamla fotografer, och så småningom döda fotografer... :-)"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Snygg Pictoralism Affe! Skulle kunna vara en Henry Goodwin.
Problemet med "unga fotografer" är väl att dom blir gamla fotografer, och så småningom döda fotografer... :-)
Svar från alf109 2024-03-05 16:20
Jo, "de unga" är väl döda idag. Men de satte avtryck på den svenska utvecklingen. Tack för kommentaren Peter.
/Affe
Jättefin genomgång, jag som ganska länge varit intresserad av ämnet fick lära mig mer. Och så få se ålderdomshemmet ifråga avbildat!

Gillar sista bilden också, gav mig både behagliga och obehagliga vibbar.
Svar från alf109 2024-03-05 16:21
Tack ska du ha Måns.
/Affe
Ett fint blogginlägg, Alf! Intressanta spånerier.
Svar från alf109 2024-03-05 16:21
Tack Johan.
/Affe
Ja, vi människor gillar att kategorisera allt. Jag bryr mig inte särskilt mycket under vilken kategori mina bilder sorteras – och inte andras heller för den delen. Lugn och stämningsfull bild. Kategori?
/Torbjörn
syntax 2024-03-05 12:38
Jo´men - vi älskar att kategorisera för att vi måste, för att göra världen begriplig och hanterbar.
Redan för ett sekel sedan lät Hjalmar Bergman sin romanfigur "farmor" säga i "Farmor och vår Herre":
"Man skall ha förstånd för att förstå - och begrepp för att begripa."
Svar från alf109 2024-03-05 16:27
Just dessa begrepp är så pass breda så de handlar inte om kategorier tycker jag. Min tanke var att det kunde vara bra att reda ut begreppen då många använder dem. Men ibland kan det vara bra och nödvändigt att kategorisera för att hitta rätt tror jag. Däremot när det gäller olika genrer så kan man väl tycka att detta går till överdrift ibland.
/Affe
Bra och föredömlig genomgång av de här begreppen som dyker upp då och då i fotodiskussionen. Intressant är ändå att såväl pictorialism som "rosenlunderi" dyker upp i nya former. Det handlar kanske mer om ett förhållningssätt till bild och bildspråk än en fråga om teknik och form även om den moderna pictorialismen just gynnas av och utnyttjar den digitala tekniken rätt intensivt, inte minst genom tryckteknikens utveckling.
Mer sånt här på FS.
/Gunnar S
Svar från alf109 2024-03-05 16:29
Tack ska du ha Gunnar.
Jo jag tyckte att det kunde vara bra att försöka klargöra vad de olika begreppen står för. Jag ser att man ganska ofta använder dem fel.
/Affe
Alldeles utmärkt genomgång i mitt tycke, lärorik och bra. Sista meningen/stycket kopierar jag för att ha till hands! Många hälsningar/ Björn
Svar från alf109 2024-03-05 22:08
Tack ska du ha Björn.
/Affe