OmTag. Johan Arthur Ekeberts starka utställning och konvertering till svartvitt.
För ganska precis 12 år sedan var vi och tittade på John Arthur Ekeberts starka utställning på Galleri Kontrast här i Stockholm. John Arthur har dokumenterat livet som missbrukare och hemlös från insidan till skillnad från alla dem som ”turistar i elände” och gör sina bilder från den utgångspunkten. En mycket stark utställning var det.
Jag har ju skrivit en del om hur jag föredrar att plåta i raw och göra mina bildbehandlingar och konverteringar i efterhand. Andra tycker att det funkar bra att välja en svartvit inställning i kameran och använda det som erbjuds av kameran för att få fram sina bilder.
Jag gjorde ett antal olika konverteringar i Silver Efex där jag valde olika filmer för att visa skillnaderna bara genom att använda olika filmval. Jag fick dock ljusa upp skuggorna i lite i alla utom Fuji acros och Agfa APX400 (den gamla modellen, nu är det en annan film som har det namnet) då dessa tecknade gråskalan så att Bengans ansikte blev lite mörkt. I den sista bilden har jag utgått från Ilford HP5+, dragit ned kornet lite och lagt en kontrollpunkt i Silver Efex över Bengans ansikte som jag ökat lite klarhet i och lättat upp skuggorna just där i kombination med lite ökad kontrast. Skillnaderna kan kanske uppfattas som subtila men för mig är ofta de små skillnaderna viktiga. Sedan kommer det som vanligt finnas dem som anser att bild X är bättre än bild Y osv. men min poäng här att jag väljer hur jag vill ha det oavsett om någon annan tycker annorlunda och just denna valfrihet är viktig för mig.
Jag vill inte säga att detta förfaringssätt är mer rätt än de som föredrar att göra sina bilder direkt i kameran. Det jag vill visa är att det finns en oändlig massa olika möjligheter att konvertera sina bilder till svartvitt och när det gäller mig så kan det också variera över tid hur jag vill ha dem. Dessutom vill jag ofta jobba betydligt mer med bilden än jag gjort här.
Bilden jag utgått ifrån justerad i Lightroom.
Vald profil Iford HP5+ justerad i Silver Efex.
Det mesta jag tycker mig se idag är bilder tagna på håll, utanför!
Vad jag kommer ihåg så va det Lars Epstein som skrev i DN om utställningen, och så gick vi dit och tittade! Efter att vi sett bilderna så tog jag kontakt med John och frågade om han ville visa sina bilder på Gnesta-Planket och sedan va John Arthur med oss flera gånger på planket! Stockholm stad köpte in flera bilder av John Arthur till sina samlingar!
/B
Ps. Och du kan det där med svartvitt Affe! Intressant att följa de olika sätten att visa en bild, trots motivet! ;)
En stark utställning från verkligheten var det!
Lite kul detta att laborera med olika konverteringar tycker jag.
/Affe
Ändå tycker jag att "profiler" i all ära - men allt detta kan åstadkommas i ett äldre bildbehandlingsprogram med JPEG som utgångspunkt - om man vet vad "spakar och knappar" betyder vill säga. Rent spontant verkar den metoden mer sensitiv... :-)
/Affe
Vänliga hälsningar. Erik.
Jag har varit där med Silveren. Det var med min Nikon D700 och sedan med min Sony a6000. Efter mitt köp av Fuji blev det något helt annat, vilket inte har med det ena eller andra arbetssättet att göra. För mig handlar det om att ta vara på de möjligheter som Fujis folk har gett sina kunder. Samtidigt som jpg-filerna har blivit betydligt bättre än vad de är med mina andra kameror och det finns även bättre processor i Fujien. Jag tycker att det vore dumt om man/jag inte försöker använda deras simuleringar som de har lagt ner mycket tid och tester på att ta fram. Det passar förresten min stil, vilket påminner mig om hur jag fotograferade diabilder. Diretkt i kameran :-) Idag har jag dock fördelen att jag kan justera highligt, skugga, kontrast och WB i kameran !
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Det finns jo också några medarbetare som har gjort simuleringarna i Silver Efex, som man kan fortsätta jobba med och det är bra. Men vel egentligen samma sak ?
/Affe
Man gör det som passar oss/dig/mig bäst på dagen.
Vänliga hälsningar. Erik.