OmTag. Henri Cartier-Bresson and the artless art
Har kört en första genombläddring av den nya Cartier-Bresson boken och kommer osökt att tänka på hur fotografin blivit mer och mer tillskruvad på senare år. Cartier-Bressons bilder är genomgående kopierade ganska mjukt, inga överdrivna kontraster och sällan någon knallskärpa.
Ändå är det den bästa fotografi som presterats under mediets relativt unga liv enligt mig. Just den mjuka kopieringen medger inga halvmesyrer, bilden måste hålla i sig själv annars faller den platt. Och det var nog mycket detta som skiljde gårdagens fotografer från många av dagens: det var den fångade bilden som var det intressanta i första hand, inte vad man eventuellt kunde göra om den till efteråt.
Cartier-Bresson var den störste fotografen världen sett, och detta är viktigt. Många ser inte skillnad på om en bild är tagen eller om den är gjord, alltså om man gjort om den i efterhand. För mig är det hela skillnaden mellan fotografi och andra former av bildskapande.
Nu är jag ingen motståndare till bildbehandling heller och det finns dem som är jäkligt vassa på detta och använder det som ett verktyg för att nå det de vill visa. Men det helt unika, och oändligt svåra, i att fånga sina bilder i steget och göra det så bra att efterbehandlingen blir i det närmaste överflödig som Cartier-Bresson handlar om något helt annat.
Tillbaka till extrem bildbehandling för en stund. Hur kommer det sig att det verkar vara lättare att ”komma undan” med tillskruvade bilder om man kör svartvitt eller om man gör sina bilder så att de ser ut som blekta polaroider?
Om man till exempel tittar på Sobol eller för den delen Petersens senare bilder, nära med blixt extrem svärta och maximal kontrast så är ju dessa lika långt från ”verkligheten” som vilken HDR som helst. Ändå tenderar många att köpa den typen av bilder samtidigt som det rynkas på näsan åt HDR-bilderna?
Men som sagt, med bara en liten flisa av Cartier-Bressons förmåga skulle det nog inte behöva skruvas så mycket. Ytterst handlar det ofta om att söka uppmärksamhet genom effekter när inte bilden i sig räcker till tror jag.
i färg, och rätt många är ganska genomsnittliga, men alla har naturligtvis ett historisk värde.
Det fanns många duktiga gatufotografer förutom HCB och Ansel Adams spelade i mina ögon i en högre liga, men han var ju en fotograf med en superb teknik och ett helt nytt sätt att fotografera landskap i "den nya sakligheten". Oskarpa bilder tillhörde ju picturalism.
Personligen har jag aldrig tyckt att AA varit speciellt intressant som fotograf, däremot var han en bländande tekniker. Då tycker jag att två av hans medskapare av f/64 är betydligt intressantare: Imogen Cunningham och Edward Weston.
Jag älskar Bresson, men allt behöver motsatser annars blir det inget liv inom fotografin. Att mycket av Bressons bilder är oskarpa är inte svårt att första, en trix som var på 200 asa, en massa i rörelse, framförallt han själv, en femtia som kräver att man hinner skruva in avståndet exakt osv...men, om jag återgår till att det har blivit tillskruvat de senaste åren så kom jag själv fram till varför då jag gjort ett stort jobb på gatan de senaste två veckorna. Om man plåtar digitalt, i hårt ljus som tex Bresson ofta gjorde, vidvinkel, så är det nästan omöjligt att inte få det hårt och tillskruvat för så fort du rör spakarna i photoshop så vill gråskalorna ge sig iväg. Det är alltså väldigt mycket en teknisk grej som är svår att rå på, det digitala driver helt enkelt åt det tillskruvade, medan gammal analog film med framkallning av bilder i bad, ger en helt annan valör och mjukhet, Ha det gott.
Detta med att göra om är intressant. I mitt eget fotografiska resonemang har jag kommit fram till något av det som du beskriver väldigt bra med orden - tagen eller gjord. Jag ser det så här - ett fotografi är ytterst en verklig avbildning. Om jag vill kreera i denna avbildning i efterhand blir det mer som konst tex måleri där jag kan lägga till eller dra ifrån allt efter min egen läggning. Oftast för mig, blir konsten oändligt mycket bättre än att kreera fotografi.
Den myckna svärtan och grova korn har aldrig riktigt tilltalat mig samtidigt som bilderna kan gripa tag. Daido är tex en sådan som man inte kommer runt så lätt.
Mvh/Jörgen
Den digitala tekniken ger stort spelutrymme för såväl överdriven skärpa som extrema färgjusteringar. Men jag tänker att det är en mycket ung telnik och att det därför ligger i sakens natur att vilja gå mot gränserna för vad som är möjligt. Jämfört med analog telnik, film och papper, där de tekniska möjligheterna var underställda en kemisk begränsning.
Vad gäller HCB och hans fantastiska livsverk så brukar jag tänka att han nog lika gärna kunnat vara musiker. Hans bilder har en oerhörd musikialitet i sig. Om han hade varit musiker hade han nog valt ett instrument med en oerhörd dynamik. Ungefär som Django Reinhard lirade på sin gitarr, fullständigt dynamiskt obegränsad, men med en bländande teknik som var helt underställd det personliga uttrycket i stunden. Trots att han bara hade tre fingrar att spela med.
Om HCB, likt Django, lirat med Franska Hotkvintetten kanske man kan säga att Anders Petersen mest och bäst lirar med Nirvana eller Stones, band som knappast är kända för sin bländande teknik men med ett jäkla tryck och grundsväng som man måste vara djupt omusikalisk för att inte bli berörd av.
Men viktigast av allt - de riktigt stora banden och musikerna lirar alltid sina egna låtar......
Sedan till Anders Petersen, han är den store teknikern i mörkrummet. Det var vad jag minns han som började med det Kenneth gjorde, det var sedan han som började med blodlutsaltet igen, det var han som började med blixten och det svartvita och stenhårda osv..kort sagt. Anders är troligtvis en av de absolut bästa kopisterna vi haft i det här landet. Ha det gott, micke.
Det trevligt att du tar upp tankar om bilder. Jag håller med dig i mycket av det du skriver. Jag har beundrat H C-B sedan slutet på femtiotalet. Jag har sett hans bilder på utställningar och gallerier sedan sextiotalet. Många av hans bilder varierar en del vad gäller kopieringen. De flesta skulle idag bedöma dem som mjukt kopierade, men en del kopior ligger åt det hårdare hållet.
Personligen sätter jag H C-B högt, men bara som en bland flera andra. Jag tycker inte om mytbildningen kring hans sätt att fotografera. Som det där med obeskurna bilder, bara normaloptik ... ty det var inte sant. Att han själv blåste under dessa myter, gör det inte bättre. En gissning är att det hade kommersiella grunder? Likafullt är han en "groundsbreaker" för modern reportagefotografi.
Det betyder ju lite, men jag tycker fotografer som Sebastiao Salgado, W. Eugene Smith, Walker Evans, ...är minst lika vassa, och deras kopierings-stil avviker ju mycket från H C-B. Jag sätter t o m Sune Jonsson i samma klass som H C-B. För att inte tala om Lars Tunbjörks bok "Landet utom sig", där ligger H C-B i lä. Men det är ju vad jag tycker.
Jag tycker också, som Wolfgang, att man inte kan bortse från Ansel Adams bilder som betydde mycket för Nationalparkernas bildande i USA. Hans bilder har stuns, långt från H C-B mjuka bilder.
Något jag saknar för det mesta hos H C-B, är humor. Här kommer mina tankar ofta till Elliot Erwitt.
Dagens lite hårdare och kontrastrikare bilder kan bero på de tekniska möjligheterna i PS och liknande program. I mörkrummet var det mycket svårt att nå dessa resultat, så glädjen att hantera bildfilen i datorn gör att bilderna idag blir mer varierande. Detta tycker jag inte gör så mycket, så länge det inte blir ett självändamål. Det är enligt min mening tolkningsinnehållet i bilden som är det viktiga.
Ha det bra
Bob
På tal om mörkrumsteknik 80-tal. Var inte Tuija Lindström också en av dem som började med de där mjuka, damstrumpe-softade kopiorna? Hon lade väl t o m fotopappret upp och ner när det belystes, så att det skulle bli riktigt "soft"? Men hon kanske ärvt stilen från A Petersen och K Gustavssons, vad vet jag?
-affe
Ps. Det är skillnad på mjuk kopiering och softade bilder. Med mjuk kopiering har man många nyanser mellan svart och vitt, alltså lägre kontrast. Softade bilder med damstrumpor och liknande är något helt annat.
Ps. damstrumpan användes nog i huvudsak för att få en överblödning mellan ljus och mörker i bilden, lite som effekten diffus glöd i photoshop.
Nu menar jag inte heller att HCB-bilderna är kopierade till teknisk fulländning, det jag säger är att en rak och förhållandevis mjuk kopiering inte ger mig något att gömma mig bakom, bilden måste hålla till form och innehåll utan hjälp sas.
Om jag går tillbaka i tiden ett tag, typ början av sjuttiotalet, då alla körde svartvitt, trix, färg fanns ju inte på kartan, så kunde man köra 1600 asa i High sensitive, typ Anders lemitz. Det gav en slag grå, mjuka, ganska korniga bilder. Den framkallaren försvann någon gång i slutet av 80-talet vad jag minns och då kunde man inte pressa filmen längre. Det såg skitfult ut och då började alla fläscha, sedan kom ju Tunis med färg, blixt rakt på och fyrkantigt, eller 6/7(Mamaya).
Den här estetiken med fläsch kom ju ur att vi inte kunde pressa filmerna längre, att det sedan kom en massa skitfilmer som det stod 1600 asa på är en annan sak. Det var helt enkelt odugliga i jämförelse med trixen och 1600 asa i High Sens.
Jag har sett säkert sju Bressonutställningar vid det här laget och i minst fem har hans printar varit urtrista, grå, döda, no vibbs och det beror på att han kommer från den gamla skolan där man gjorde väldigt grå printar för att de skulle kunna tryckas överallt, Ofta fungerade de grå printarna perfekt i tryck, se Bresson. Salgado gjorde också sådana där hopplösa, grå printar i början a sin karriär då det skulle lämnas till tryck i tidningar.
Jag kollade tex på Sune Jonssons printar till hans senaste bok i Umeå. Även en sådan fenomenal fotograf hade en massa printar som såg ganska ruggiga ut, behövdes en massa jobb, retuschering osv,,,för att kunna tryckas.
Det är helt klart att tex Sobol skaffat sig en estetik med blixt överallt, trots att han kör digitalt och enligt alla förståsigpåare behöver man ju inte det för man kan tydligen pressa digitalt hur långt som helst( som verkligen är en sanning med modifikation). Han jobbar på samma sätt som Tunis gjorde med färgen, blixt rakt på. I Tunis fall var det ju för att förstärka färgerna. Varför Sobol kör det i svartvitt fattar jag inte, ser lätt märkligt ut enligt mig.
Sedan undrar jag vad du Nils menar med att det är mer kontrast på natten/kvällen än i tex Bressons utomhusbilder? Han plåtar ju ofta i solsken, lägger exponeringen så att kopisten kan dra upp det ljusa(ligga länge i badet) medan han håller svärtan ganska grå och därför blir ju oftast hans printar skittrista på utställning men ofta väldigt bra i tryck, eller? Lev väl, vänner,
Ps, kollade den senaste Bressonboken, gå in där o kolla på en massa dåliga printar, men lika förbaskat underbar fotografi. Lev väl, M
En annan klassisk soppa för pressning var "Emofin", en tvåstegsframkallare som jag gillade skarpt på 60/70-talet.
Det går dock - hjälpligt, att få till samma "känsla" även i den digitala världen om man drar i spakarna i Lightroom/silver/Photoshop utan att det blir HDR-smet av alltihop.
Men lukten i ett sunkigt mörkrum får man leva utan….
Det var hans recept för gråtoner till max. Skarpt så det räckte och blev över blev det också. Två saker till; Cigarr i mungipan och att aldrig .tveka inför att våga ta bilden. Pang på bara!
Promicrol-receptet finns tillgängligt. Men nyckelingrediensen tillverkas vad jag förstått inte längre någonstans, så den går inte att få tag i. Framkallare med namnet Promicrol säljs fortfarande, men då är det en annan formula än originalet. Så denna fina press-framkallare har gått ur tiden som det ser ut.
N-(beta-hydroxietyl)-o-aminofenol sulfat 6 gram
Glycin ..................................... 1,3 gram
Natriumsulfit ............................. 100 gram
Natriumkarbonat ........................... 11,5 gram
Natriumhexametafosfat ................... 1,7 gram
Vatten till .............................. 1 liter
.
Hälsn, Nils/