Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Går det att placera sig mellan flamset och gravallvaret?

Nu har jag tittat på två bra filmer om fotografi, i går blev det Everybody street som någon lagt ut på youtube för gratis beskådande några timmar innan den togs bort och nyss tittade jag på Anton Corbijn på svt-play. Två filmer som gick på djupet och berättade något om fotografin och fotografers inställning till sitt fotograferande.

För mig blir det lite av ett mysterium varför ”Alla är fotografer” och deras själporträttutsvävningar fått sådant genomslag på fotosidan? Jag förstår att den breda målgruppen av instagramknäppande plojplåtare tycker att det är kul med självporträtt i formen ”gör kul grimas i fotoautomat stuket”. Men jag trodde i min enfald att detta knappast skulle attrahera så många på fotosidan?

När man dessutom vänder sig till två fotografer där antingen leksakstrumpeter och partyhattar eller slumpen i en snurrfåtölj gäller för att närma sig porträttets innersta kärna tycker åtminstone jag att man är ute och cyklar. Att det tillskruvade görs till norm och ytan till det eftersträvansvärda kanske inte är så konstigt om man hävdar att det inte finns någon djupare sanning och att man därför gör bäst i att slänga alla sådana ansatser på skräphögen.

Men jag tycker att det är konstigt att man får uppmärksamhet för en massa larv idag, någon sorts dockskåpsfotografi är det som finns som motpol till den svarta hopplöshetens fotografi verkar det som. Nu menar jag inte att såga programserien, den funkar säkert jättebra för alla som har en kamera som tillbehör i sin mobiltelefon och vars intresse i huvudsak handlar om att dela med sig och ta del av vänners frukostar och shoppingrundor via mobilen. Men för de med ett lite djupare fotointresse krävs nog en ganska kraftig tyngdpunktsförskjutning mot det allvarliga om det skall ge något mer än en halvtimmas förströelse.

Bara för att motsäga mig själv blir det ett självporträtt i en snurrstol, dock utan snurr och dessutom med en seriös film om Corbijn i datorn.

Inlagt 2013-11-17 01:36 | Läst 2061 ggr. | Permalink

"Det finns gott om allvar här i livet så för egen del är jag inte ett dugg förvånad över att programmet i fråga har fått genomslag på FS (-bloggosfären). Vi är många som överhuvudtaget knappt ser på TV, vet inget om alla pågående humorprogram, och så dyker det upp något som anknyter till foto! Kul! Har tidigare idag nämnt att Dilsa Demirbag-Sten skriver i dagens DN om hur humor tar oss igenom livet. Hon skriver också om konsten att skämta på egen bekostnad - hon skriver i och för sig om det i ett helt annat sammanhang (utsatta folkgrupper) - men ändå blir det ganska träffande på en mer generell nivå. Många bland FS-bloggare har visat att de behärskar konsten att avslöja sig själva (trots egen fotofobi) / skratta åt sig själva - uppskattat uppenbarligen av många. Man får stå ut med att bloggarna översvämmas av selfies.... och med bidrag även från dig, min Brutus...!"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag håller med dig Affe. Som jag tidigare skrev, visst var programmet lite väl fnittrit och aningens flamsigt.. Men kanske visar det på, mitt i lekfullheten ett sätt att komma ifrån det väl inlärda ,typ det här blir bra. Hur många gånger här på Fs sidan presenterar sig inte trots år av erfarenhet, hyllmetrar av fotoböcker fotograferna sig själva i en spegel med sin kamera. Detta fenomen tycks ske år efter år.. Rheborg och Schyffert är komiker. Kanske var det ett sätt för dem att visa på, och försöka nå vilka dom är, på samma sätt som ditt nytagna självporträtt vid datorn är oerhört mycket bättre en din tidigare kameraidé, spegelbilden med kameran som år efter år kan ses i tusentals lika tråkiga varianter. Här kanske dom ändå lyckades lura dig att ta ett riktigt bra porträtt som visar DIN personlighet, på ett betydligt bättre sätt en dessa i uppsjö av spegelbilder på fotografer med sina kameror. Jag tror du håller med mig..) i det här fallet
Ha det bra Bengt.
Tillägg.
När jag ser din bild ,där du sitter vid din dator,ser jag natten utanför.Samtidigt har du som vanligt förmågan att förmedla det tysta som du är så bra på. Kanske ändå hade jag nog minskat ner på sepiatonen, för att ännu mer få en koppling,och därmed få mina tankar mot dina nattbilder. Jag tycker du ska byta ut din tidigare profilbild. Det här känns Affe.
/ Bengt
Svar från alf109 2013-11-17 07:52
Profilbilden ser jag nog mer som en körkortsbild egentligen, inte speciellt inspirerande utan bara en bild som visar hur man ser ut. Jag brukar annars inte ta speciellt många spegelbilder av mig själv. Dessutom sätter ju de 150 x 150 pixlarna sina klara begränsningar.
bassa 2013-11-17 08:13
Jo visst .Tycker bara att det känns lite fantasilöst med spegelbiderna. Bara i dag är det din spegelbild,Danske bloggen Nudie som har tänkt snarlikt.
/ Bengt
Svar från alf109 2013-11-17 08:15
Du har ju själv en liknande bild som profilbild?
bassa 2013-11-17 08:25
Nu är ju inte det vad jag menar med spegelbild Jag tänkte mer på att kameran alltid finns med.. När det gäller den här bilden minns jag inte ens om jag har tagit bilden själv..
/ Bengt
Svar från alf109 2013-11-17 08:29
Själv har jag haft en radda med profilbilder genom åren och endast en som kameran var med i, och detta inte för att visa kameran utan för att beskärningen inte funkade i kvadratiskt format på något annat sätt. Nu har jag tagit bort bilden, man vill ju inte uppröra folk.
bassa 2013-11-17 08:37
Snälla Affe det var inte riktat särskilt mot dig. Jag bara konstaterar att det är en vanlig företeelse att massor av fotografer plåtar sig själv i spegeln med sin kamera.. Och det kan du väl ändå hålla med om att det kan kännas lite fantasilöst, När man år efter år ser samma sak. Jag mår väl inte bättre av att du tog bort din bild. Jag tycker bara att ditt porträtt som du själv visar upp i dag är betydligt intressantare. Utan programmet Alla är... Kanske jag inte hade fått sett det porträttet. Ett porträtt som verkligen tilltalar mig.
/ Bengt
>För mig blir det lite av ett mysterium varför ”Alla är fotografer” och deras själporträttutsvävningar fått sådant genomslag på fotosidan?

Kanke för att FS valde att satsa på en så tjatig reklam som jag inte kommer ihåg att ha sett här på FS tidigare. Jag antar att det lönar sig för ekonomin. Det vore ju egentligen anledning att ignorera programmet om inte åtminstone Rheborg tidigrae har haft så mycket bra att komma med.
Så mysteriöst är det alltså kanske inte.
Själv har jag inte blivit mer intresserad av att ta självporträtt än tidigare. Varför fotar folk sig själv egentligen? Det är ett mycket större mysterium för mig.
Svar från alf109 2013-11-17 08:55
Jo vi har nog samma uppfattning om detta, jag brukar inte heller fota mig själv även om detta är ett undantag. Det finns dock en del som är bra på det som Bernt Carlzon till exempel, men det har inte så mycket med programmet att göra. Det hade i så fall varit roligare om de tagit kontakt med en bra porträttfotograf, som Hans Gedda till exempel, och frågat hur denne tänkte runt porträtt. Men programmet har nog en målgrupp där lite lagom lättsam underhållning går hem bättre skulle jag tro.
Inom bildskapande med måleri lär man numera ut på konstskolorna att tanken och idén är viktigare än utförandet och tekniken. Flams verkar vara viktigt nuförtiden.
t 2013-11-17 19:34
Kan bara hålla med.
Jag håller fullständigt med Dig! Det är ett lekprogram (som så mycket på TV) som passar bäst för Barnkanalen och för 10-åriga pojkar och tjejer som har fått sin första digitala kompaktkameran eller Iphone.
Programmet har samma stuk som andra likadana där amatörer skall visa upp sina bristande färdigheter för att få beröm av folk som inte begriper något.
Trevlig söndag :-)
Tycker att "Alla är fotografer" var lite småkul som lite enkel allmän underhållning men inte mer. Antagligen gjort för dom som står på helt på noll vad gällande bildkunskaper. Men vad skulle man annars kunnat vänta sig av dessa herrar. Deras bilder blev till slut rena skiten. Men kanske ändå att dom inspirerar någon. Eller retar upp någon annan som gör något bra i ren ilska. Dom kunde åtminstone ha kostat på sig att presentera fotograferna som hjälpte dom lite bättre, som en ren artighet.

I programmet om Anton Corbijn fanns allt det man saknade i det ovan nämnda.

Giller ditt självporträtt till max.

Mats L
http://matslindfors.blogspot.se/
Det finns gott om allvar här i livet så för egen del är jag inte ett dugg förvånad över att programmet i fråga har fått genomslag på FS (-bloggosfären). Vi är många som överhuvudtaget knappt ser på TV, vet inget om alla pågående humorprogram, och så dyker det upp något som anknyter till foto! Kul!

Har tidigare idag nämnt att Dilsa Demirbag-Sten skriver i dagens DN om hur humor tar oss igenom livet. Hon skriver också om konsten att skämta på egen bekostnad - hon skriver i och för sig om det i ett helt annat sammanhang (utsatta folkgrupper) - men ändå blir det ganska träffande på en mer generell nivå.
Många bland FS-bloggare har visat att de behärskar konsten att avslöja sig själva (trots egen fotofobi) / skratta åt sig själva - uppskattat uppenbarligen av många. Man får stå ut med att bloggarna översvämmas av selfies.... och med bidrag även från dig, min Brutus...!
t 2013-11-17 20:05
Blev lite besviken på första avsnitet, på gränsen till trams än humor. Men varför dömma serien efter ett avnitt.
Och är vi inte alla lite selfies.
RHelena 2013-11-17 22:04
Finns det någon här som aldrig har tagit ett självporträtt...? Om inte annat så för att öva på genren...
Men alla är i gott sällskap, från Picasso till Lena Cronqvist till.. ja, till alla mindre kända konstnärer. Hemma hos mig har jag ett par självporträtt som min syster har målat. Är så glad för att hon har gjort dem!
Tack ska ni ha för kommentarerna, tydligen finns olika åsikter om detta.
-affe
I ett av mina inlägg från igår är det meningen att det ska se ut som att bilderna är tagna i en spegel med iPhone, fast det är de inte ;)
Tur att du har gjort ett ”omtag” och lagt in en bild igen!
Komiker är komiker och man får vad de levererar.
Göran