Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Ett litet lusthus och lite om teknik


Småbild 50 mm f/8,0 Ilford HP5+ exponerad 4 min

Längst ute på udden på Reimersholme ligger ett litet ”lusthus”. Jag har ofta slagit mig ned där för en stunds kontemplation under mina nattpromenader med hundarna. Jag brukar sätta mig och titta in mot Färgfabriken vid Liljeholmen och lyssna på nattens brus från staden, ett sätt att finna ro och sortera tankar.

Att fotografera på natten har ju blivit mitt signum och ibland kommer det frågor om teknik, framför allt kanske val av svartvit film och framkallning. Jag brukar inte snacka så mycket om teknik utan tycker att detta är något som brukar ge sig själv av erfarenhet. Men några enkla råd kan jag ju dela med mig så att någon kanske slipper att göra samma misstag som jag själv gjort under resans gång.

En svartvit films känslighet sjunker vid långa exponeringstider, detta kallas reciprocitetsavvikelse. Filmer med traditionellt korn förlorar mer känslighet än tkorns filmer men effekten gör att man måste exponera längre än vad mätningen säger. Om ljusmätaren vid 100 asa ger 30 sek på f/5,6 till exempel brukar jag exponera 2-3 min för att få teckning i de mörkare delarna av bilden när jag kör med en tkorns 100 asa film. För att hålla igen kontrasten får jag sedan kompensera för denna vid framkallningen där jag regelmässigt underframkallar 1-2 steg.

Om jag fotograferar med en film med traditionellt korn som Ilford HP5+ till exempel exponerar jag den till att börja med efter 100 asa i stället för 400 asa som är det som gäller för den filmen under normala exponeringstider. Men jag förlänger även på samma sätt som jag angivit ovan, en 100 asa tkorns film blir ungefär lika snabb som en 400 asa film med traditionellt korn på natten.

När det gäller tkornsfilmer föredrar jag Ilford Delta 100 eller Fuji Acros 100. Kodaks tmax 100 blir ofta för hård i kontrasten tycker jag. När det gäller filmer med traditionellt korn funkar Ilford HP5+ bra liksom Fuji Neopan 400 (som är på väg att försvinna), men som sagt exponera dem efter 100 asa.

HP5+ ger en lite ruffare känsla som passar för vissa motiv, den har väldigt bra skuggteckning och svärtan dör aldrig samtidigt som det blir bra ”tryck” i mallanregistret. Men man måste nog testa själv för att komma fram till hur man vill att det skall se ut. Sedan är det bara ut och leta motiv och dölja starka ljuspunkter man inte vill ha med i bilden bakom träd och stolpar.  :)

Inlagt 2013-09-07 02:13 | Läst 2262 ggr. | Permalink

"Intressant Alf! Ja, nu börjar ju härliga höstmörkret komma smygande och är faktiskt lite sugen på att testa nattfoto, men har för dagen bara Tri-X i några kameror, så är det något speciellt att tänka på med den filmen? Ha en fin dag! Mvh. Johan"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Tack Alf.

Som du skriver "Men några enkla råd kan jag ju dela med mig så att någon kanske slipper att göra samma misstag som jag själv gjort under resans gång." Det var precis en sådan här grundläggande start jag kände att jag behövde, någonting som pekade åt rätt håll, att vandra vägen måste vi göra själva.

/Niklas
Svar från alf109 2013-09-07 16:53
Jo jag tyckte detta var ungefär lagom nivå.
-affe
Niklas Groop 2013-09-09 16:32
Nu har jag tagit en rulle med långa exponeringar och framkallat dem, det blev fp4 i rodinal 1:100 (stand development, trots att jag egentligen inte gillar denna framkallning då jag endast en gång fått det att fungera). Resultatet blev kontrastrikt men med välexponerade skuggor. Min ljusmätare kanske inte är opitmal för nattfotografering då den inte klarar lägre EV än 0, men jag hoppas att jag kan lära mig att nyttja den ändå...

De exponeringar som blev bäst var de som låg kring 16-35 sekunder medan de som kom över 4 minuter var på tok för kontrastrika. Men det var kul!

Lite stökig kommentar men jag är hemma med sjukt barn...

ps. Det var vansinnigt svårt att komponera och ställa skärpan på Rolleicordens mörka mattskiva.
Svar från alf109 2013-09-10 01:19
Jo olika nattmiljöer kan skilja ganska mycket i exponeringstider. bara om jag jämför här runt Hornstull med Gamla Stan till exempel är det stor skillnad. Jag har en Calcu-Light-XP som mäter ända ned till -7 EV vid 100 asa, och det är nästan vad som krävs om man skall kunna mäta lågdagrarna. Hur som helst, nu efter en massa övning så kan jag som regel höfta exponeringarna ganska bra.

Jag har testat detta med stand men tycker inte att det funkar som så många är lyriska över. Utbytet av framkallare blir ändå ganska stort i dagens filmer med tunnare emulsioner så effekten blir ganska lite kompenserande. Dessutom får man lätt bromidrinningar och halos runt skarpa övergångar mellan ljust och mörkt.

När jag kör rodinal 1+100 brukar jag köra 12-15 min med lätt agitering var annan minut, dessutom förblöter jag filmen. Det har funkat ganska bra på mina storformatsnegativ.

Att komponera på mattskivan i mörker kan vara ett äventyr, speciellt med storformataren där man ju får allt upp och ned som grädde på moset. ;) Själv brukar jag identifiera ljuspunkter för att se vart jag är i kompositionen. :)
Intressant Alf! Ja, nu börjar ju härliga höstmörkret komma smygande och är faktiskt lite sugen på att testa nattfoto, men har för dagen bara Tri-X i några kameror, så är det något speciellt att tänka på med den filmen? Ha en fin dag! Mvh. Johan
Svar från alf109 2013-09-07 16:54
Bara att testa, trix i dess nuvarande form är lite mitt emellan tkorn och tradtionellt korn så jag vet inte hur den beter sig.
-affe
Tack för alla dina underbara bilder, och tack för beskrivningen av tekniken bakom dem. Mycket intressant!
Använder du stativ eller utnyttjar du befintliga stöd?
Svar från alf109 2013-09-07 16:54
Jag kör med stativ.
-affe
Jag gillar top secret gatu till vänster :) Du är duktig på gråskala! Har du provat VSCO plugins till Lightroom / PS? Trevlig helg!
Svar från alf109 2013-09-07 16:55
Nej, när jag kör digitalt och konverterar så använder jag Silver Efex.
Men på natten kör jag nästan uteslutande med film.
-affe
imponerande proffsigt snyggt. Alltid roligt att se dina bilder Affe.
/ Bengt
Svar från alf109 2013-09-07 16:56
Tack ska du a Bengt.
-affe
Som vanligt, en fin nattbild. Jag tror att reciprocitetsavvilkelsen börjar redan omkring 1/2 sekund. Du hade kunnat ta samma motiv med en digital kamera, men känslan att behärska den analoga tekniken känns väl bättre i magen, inte sant?
Svar från alf109 2013-09-07 16:57
Visst går det att plåta samma motiv med digitalkamera. Jag har kört en del nattfoto med digitalkamera också, men det ger en annan känsla i bilderna tycker jag. Och ofta måste man köra HDR för att hantera kontrasten.
-affe
Efkes filmer (som ju är riktigt traditionella rundkornsfilmer) ska enligt tillverkaren ha lika bra eller bättre reciprocitétsegenskaper än T-kornsfilmer. Förhållandevis väldigt lite förlängning eller ingen alls krävs (har dock aldrig provat själv). Kanske beror det på att filmerna är orthopankromatiska och inte har riktigt samma spektrala känslighet som modernare filmer? Eller möjligtvis att de har tjockare emulsionsskikt med mera silver? De tillverkas dock inte längre, men Efke100 har återuppstått och tillverkas nu i maskiner i Tyskland. Förmodligen mindre silver i dessa nya Efke/Adox-filmer, men fortfarande ska den vara orthopankoromatisk vad jag förstått. Finns att köpa som bladfilm hos Fotoimpex i Tyskland. Kommer senare som 135 och 120. De ska också ha förbättrade egenskaper vad gäller repkänsliget, vilket var den gamla filmens enda svaghet som jag ser det. Kanske något för nattfotografer?
Svar från alf109 2013-09-07 20:06
Har inte testat efke filmerna på natten, men har svårt att tro det om de har traditionell kornteknik. Fotade en del med KB50 förr och den höll ju snarare 25 asa i normalt ljus än de angivna 50. Sedan såldes väl även en hel del film där man hade efke på asken utan att man visste riktigt vad det var för film? KB400 påstods ju vara ompacketerad ilford hp5+, vilket den inte var, ett tag.

Men som sagt, jag har inte testat dessa filmer på natten men det är ju lätt att testa för den som vill. bara att exponera ett motiv ett par minuter och lägga lågdagrarna 2 steg under och kolla teckningen. Däremot foma 200 som påstods ha liten reciprocitetsavvikelse har jag testat och det stämde inte.
Nils Bergqvist 2013-09-07 20:34
Ska testa Efkes reciprocitét vid något tillfälle då jag har en hel del kvar av de filmerna. Den enda Efke-film som inte varit tillverkad i Kroatien, och som varit olika filmer vid olika tidpunkter, är just Efke KB400 som du nämner. Den var länge tillverkad av Ilford och samma som HP5. Men när Ilford inte längre ville sälja HP5 till Fotokemika så köpte de Agfa APX 400 istället, från det lager som såldes ut när Agfa kom på obestånd. Det var den filmen som salufördes som Efke KB400 den sista tiden. Förmodligen var det den du provade. En annan Fotokemika-produkt som tillverkades av Ilford var Fotokemikas plastpapper Fineprint. Det var ompackad Multigrade warmetone RC. Detta enligt uppgift från Photax i Nybro, som beställde papperet av Fotokemika och som var den enda återförsäljaren. Annars har allt som haft namnet Efke, Emaks eller Fotokemika på sig varit tillverkat i de ursprungliga gamla Adoxmaskinerna som flyttades från Tyskland till Kroatien på 1970-talet.
Svar från alf109 2013-09-07 20:54
Nej jag tror att det kan ha varit "den gamla" HP5, alltså inte HP5+. Den gamla HP5 var gråare och kontrastlösare vilket var min uppfattning om KB400 också. Påminner en hel del om Kentmere 400 (om den inte är identisk?).
-affe
Nils Bergqvist 2013-09-08 00:29
Har läst på flera ställen att Kentmere 100 och 400 ska vara samma filmer som Rollei RPX 100/400. Vad jag kommer ihåg så länkade man också på macodirect.de, till att börja med, till samma datablad för de filmerna som för Kentmere 100/400 när de dök upp. Har dock inte provat någon av dom, så jag kan inte uttala mig personligen.
Mycket mycket vackert! De där bilderna är du bäst på!

Mvh
Per
Svar från alf109 2013-09-07 20:06
Tack ska du ha Per.
-affe