Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. En bild från sena promenaden och lite hur jag tänker om att fota på gatan.

Som alltid blir det en sen promenad med hunden och som jag skrivit tidigare så tänkte jag köra lite svartvitt ett tag igen.

Bilden är tagen med Nikon Z6 II och Z 35/1,8 S på f/2,8 1/25 sek och iso 2200. Som vanligt har jag konverterat i Silver EFEX från Lightroom. Det finns en hel del intressanta presets som passar för olika bilder, så min normala gång är att hitta en sådan för att därifrån justera vidare och kanske lägga på något filmval.

Det känns lite inspirerande att gå tillbaks till det svartvita och dessutom begränsa mig till en brännvidd ett tag framöver. Jag har dock inte spikat om det skall bli 35:an eller 50:an ännu, men någon av dem lär det bli.

Tidigare när jag gick runt med Leican så satt 50:an på för det mesta, tror jag tagit ca 75% av alla mina Leicabilder med den brännvidden. Men då plåtade jag lite annorlunda, mer gatufoto och då är jag en person som inte vill behöva ”kliva upp på tårna” på dem som skall vara med i bild.

Detta med val av brännvidd tror jag stämmer ganska väl överens med hur man är som person. Jag har alltid velat vara mer av en åskådare, andra vill vara mer deltagande mitt i smeten och väljer gärna vidvinklar.

Att välja ett vidvinkligare objektiv kan också fungera om man vill jobba bort obehaget man kan känna för att fotografera främmande människor på gatan, med en 35:a till exempel kan man inte smygplåta folk. Detta är något jag tycker att alla som plåtar på gatan borde fundera över, vikten av att plåta öppet om man inte redan gör det och även att låta bli att ta en bild om man ser att personen inte vill det, eller att man själv känner att man inte skulle vilja bli plåtad i en motsvarande situation. Det skall vara en bild som på något sätt är viktigare än att bara ”hävda sin rätt att ta den” för att jag skall ta en bild av en person som före eller efter visar att han eller hon inte vill vara med på bild.

Däremot kan man givetvis aldrig fråga före, då blir inte många bra bilder tagna. Men om personen visar att han eller hon inte vill vara med eller har synpunkter i efterhand så finns sällan någon vettig anledning att bråka om detta. Man vet aldrig vad personen har för skäl att inte vilja vara med på bild. Detta innebär givetvis inte att jag frågar personer varesig före eller efter utan bara om personen visar eller talar om själv att han eller hon inte vill vara med. En del kan också vara misstänksamma för att de inte vet vad man håller på med och då kan det funka om man i en vänlig ton förklarar lite om detta med gatufoto och hur det funkar. Nog om detta, jag håller ju inte på med gatufoto på det sättet längre så egentligen kanske jag inte borde tycka så mycket om det. 

Inlagt 2024-02-12 03:02 | Läst 407 ggr. | Permalink

"Intressant det här om Gatufoto! Jag tror att mycket vad gäller dagens gatufoto handlar om att synas! Att fotografen skall synas alltså! Och då bör bilden direkt väcka uppmärksamhet! Så betraktaren stannar till i bildflödet och upptäcker fotografen! Annars så märks inte fotografen i den förbipaserade bildmassan vi bläddrar oss igenom varje dag! Så det e nog inte innehållet bilden som är så viktigt idag, utan att bilden gör så man stannar upp och då upptäcker fotografen som tar de häftiga och ofta närgångna och ovanliga bilderna! Så kan jag ofta se det i alla fall! Gatufotoblixt rakt i ansiktet! Wow va häftigt! Så tyvärr, den lågmälda och litet finstilta bilden har ingen chans idag! Det va förr så'nt funkade! Tror även det fanns en annan läskunnighet då! /B"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Intressant det här om Gatufoto! Jag tror att mycket vad gäller dagens gatufoto handlar om att synas! Att fotografen skall synas alltså! Och då bör bilden direkt väcka uppmärksamhet! Så betraktaren stannar till i bildflödet och upptäcker fotografen! Annars så märks inte fotografen i den förbipaserade bildmassan vi bläddrar oss igenom varje dag!
Så det e nog inte innehållet bilden som är så viktigt idag, utan att bilden gör så man stannar upp och då upptäcker fotografen som tar de häftiga och ofta närgångna och ovanliga bilderna!
Så kan jag ofta se det i alla fall!
Gatufotoblixt rakt i ansiktet! Wow va häftigt!
Så tyvärr, den lågmälda och litet finstilta bilden har ingen chans idag! Det va förr så'nt funkade!
Tror även det fanns en annan läskunnighet då!
/B
Svar från alf109 2024-02-12 13:30
Jo jag tror att nätet på något sätt är kontraproduktivt. I sin iver att ta del av så mycket som möjligt tar man inte till sig någonting för att hårdra det.
/Affe
Bra bild med fint korn i! Fint med spåren som leder diagonalt mellan båtarna och husen i bakgrunden. Ger ett bra djup i bilden. Jag sysslar sällan med gatufoto, men om jag gör det är jag för "feg" för att gå för nära. Tack för de intressanta tankarna!
Hälsningar, Bjarne
Svar från alf109 2024-02-12 13:31
Tack ska du ha Bjarne.
/Affe
Det är svåra frågor som man bör diskutera med ett öppet sinne. För mig är det svårast när jag ska välja vilka bilder jag ska publicera. Även om jag har rätt att publicera alla bilder jag tar så måste jag även väga in mitt moraliska kompass. Då har jag ofta två olika sidor hos mig som kämpar mot varandra, den konstnärliga som älskar bilder på människor och den andra som värderar personers integritet.
/Mikael
Svar från alf109 2024-02-12 13:32
Jo valet av vad vi publicerar och varför vi gör det är nog så viktiga frågor.
Tack ska du ha Mikael.
/Affe
Min erfarenhet skiljer sig från din vad gäller brännvidder inom gatufoto. I min gatufotoungdom så fotade jag ofta med motsvarande 46 mm på småbild, ungefärligt ett normalobjektiv. Tyckte att det var läskigt att rikta kameran mot människor om man vill få med ansikten, tillräckligt stora för att synas tydligt. Om man fotograferar så med en normal så befinner man sig i den avbildade personens blickfång och där de är uppmärksamma på saker som händer.

När jag inköpte en motsvarande 32 mm på småbild så tänkte jag att hur ska jag våga gå nära med en sån här vidvinkel. Sen insåg jag att det faktiskt är lättare att fota obemärkt med en vidvinkel eftersom man är så pass nära att folk inte förväntar sig att de blir avfotograferade. De tror man fotograferade något bakom dem. Vidvinkeln och lite avledande rörelser gör att man fångar dem ändå.

Om jag blir upptäckt innan man tar bilden så tar jag den aldrig i stort sett. Och definitivt inte om de protesterar. Jag vill vara osynlig när bilden tas, så långt det är möjligt.

Om bilden är tagen och nån protesterar och vill att jag ska ta bort bilden så gör jag det generellt inte. Det ska vara om det är nåt speciellt fall. För det mesta kan man nog räkna med att det är nån ogenomtänkt om rätten att bestämma om man skall behöva vara med på bild eller inte. Ger man efter för mycket och för ofta så värnar man helt enkelt inte rätten att fotografera fritt. Folk börjar tro på sin egen okunskap i ämnet. Tur som är så har det hänt färre än 10 gånger om jag minns rätt.

Mvh
Fredrik
Svar från alf109 2024-02-12 15:46
Man kan givetvis ha olika synpunkter om detta. Tack för kommentaren.
/Affe