OmTag. Digital färg på natten
Som jag skrivit tidigare föredrar jag såväl svartvitt som analogt och större format när jag plåtar på nätterna. Detta har, som jag skrivit om, främst med känslan i det långsamma hanterandet att göra. För mig blir det mer avkopplande att plåta med film just för att det tar längre tid och att när man väl öppnat slutaren är det bara att invänta exponeringen, resultatet får man se först när man framkallat och skannat/kopierat negativen.
Detta innebär inte att den tekniska kvaliteten hamnar på efterkälken med digital kamera. Den överlägsenhet jag får i det avseendet från mina analoga kameror beror till stor del på att jag jobbar med betydligt större format, storformatsnegativen är ca 15 ggr större än en fullformatssensor.
Om jag plåtar i samma format med en finkornig svartvit film blir den tekniska kvaliteten ungefär likvärdig, dock kan jag behöva köra HDR med digitalkameran för att hantera kontrasterna så att inte högdagrarna klipper eller skuggorna sotar igen.
Om jag vill plåta färg tycker jag att det digitala är helt överlägset, i och för sig har jag inte plåtat så mycket analog färg på nätterna i de större formaten men det skulle dels bli ganska kostsamt och dels tappar jag kontrollen över framkallningen vilket kan vara ganska avgörande vid nattfotografering.
Dessa två bilder är plåtade med Canon 5D Mk2 och varje bild är en HDR sammanslagen från tre exponeringar -2, 0. +2 bländarsteg. Jag har här använt tekniken främst till det den ursprungligen var avsedd för, alltså att öka dynamiken. Programvarorna som jag använt är Lightroom, Hdr Efex och lite småjusteringar med Viveza, de två sista från Nik Software.
Torbjörn, den första bilden är tagen tidigare än vanligt och dessutom var det molnigt vilket dämpade kontrasten en del, den andra är tagen mitt i natten. När det gäller färg och ljushet så är det nog mest det att jag föredrar detta lite olika själv beroende av om det är färg eller svartvitt.
-affe
-affe
-affe