Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Det hårda sommarljuset

Jag tycker om det hårda sommarljuset och dess kontraster till skillnad från många andra. Just i den sortens ljus tycker jag att den analoga svartvita filmen har en fördel mot det digitala. Det går att få en mjukhet i gråskalor och tonövergångar som jag tycker är svårare när jag plåtar digitalt och konverterar.

Jag tycker att kontrasten i högdagrar, som blänk i löv och liknande, blir mjukare med film. Kanske är det överblödningen i emulsionen som ger de mjukare övergångarna, jag vet inte men något är det. Jag tycker också att teckning i både låg och högdagrar i kontrastrika motiv är lättare att hantera när jag plåtar med film än digitalt.

Nu finns dem som hävdar att det går att hämta hem ett minst lika stort dynamiskt omfång från digitalfilerna, och det stämmer säkert. Men jag tycker att jag får en annan mjukhet från den svartvita filmen. Oavsett så är det viktiga att vi själva hittar våra vägar så att bilderna blir som vi vill ha dem. För mig är det som regel svartvit film, för andra digitalt.

Men som sagt, jag tycker att följsamheten och mjukheten och skärpan som inte blir hård blir bättre med det analoga, om det nu är detta man söker. Detta är givetvis inga allmängiltiga sanningar, men sanningar som gäller för mig efter de erfarenheter jag gjort i jämförelse med mina digitala systemkameror upp till FF-sensorer.

Inlagt 2014-05-27 02:07 | Läst 2254 ggr. | Permalink

"Trots allt så är det ju skillnader mellan analogt och digitalt. Det är naturligtvis inte helt säkert att algoritmerna som styr beräkningen av den digitala bilden är optimala i varje enskild situation. Dessutom varierar ju detta mellan kameramodellerna, sensorerna skiljer sig åt mm. Jag tror nog ändå att man kan finna ett digitalt alternativ, som vid hårt sommarljus, ligger väldigt nära film. De allra flesta nöjer sig med det. På samma sätt skiljer det sig mellan olika filmers förmåga att teckna ut vid hårt ljus."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Analogt kontra digitalt. För mig handlar det om ungefär samma svårdefinierade känsla som uppstår när man spelar på en elgitarr genom två olika förstärkare, den ena byggd på rörteknologi old school och en digital variant, dvs sampad, av samma rörförstärkartyp. I tekniska termer, uppmätta enligt konstens alla regler, borde de låta exakt likadant. Men örat, ett trimmat öra, hör ändå skillnad. Även vid ett blindtest.
Så uppfattar jag också ofta skillnaden mellan digital och analog bild. Det handlar om subtiliteter och nyanser.
Vad gäller hårt sommarljus så är analog film överlägset. Det kan bli hur nyanserat som helst om man vet vad man gör... och det händer som bekant ibland att man vet ;-)

Hörs/per-erik
Trots allt så är det ju skillnader mellan analogt och digitalt. Det är naturligtvis inte helt säkert att algoritmerna som styr beräkningen av den digitala bilden är optimala i varje enskild situation. Dessutom varierar ju detta mellan kameramodellerna, sensorerna skiljer sig åt mm. Jag tror nog ändå att man kan finna ett digitalt alternativ, som vid hårt sommarljus, ligger väldigt nära film. De allra flesta nöjer sig med det. På samma sätt skiljer det sig mellan olika filmers förmåga att teckna ut vid hårt ljus.