OmTag. Den konstnärliga friheten
Rakt ut från kameran som det brukar heta
Den konstnärliga friheten innebär att vi kan göra i stort sett vad som helst i bildbehandlingen och så skall det givetvis vara. Men jag kan bli lite fundersam ibland när jag ser bilder, och ofta hänförs till en början, om inte effekterna i sig ibland blir viktigare än bilden?
Det är lätt att ta till olika manér för att göra bild av fotografier som egentligen inte riktigt håller i sin egen rätt som fotografier. Ofta kan vi skruva till bilderna så att själva skruvandet blir bilden på något sätt.
Inom den så kallade gestaltande fotografin finns det två olika typer av skruvade bilder som dominerar idag tycker jag och de är också varandras motsatser i stora delar. Dels har vi de som drar på med så mycket kontrast, struktur och svärta som möjligt, alltså de som skapar skräckkabinetten. Och dels har vi dess raka motsats bilder med milda tonskalor där gamla polaroider utgör förlagorna, och ofta en hel del överstrålning och vinjettering hämtat från de tidiga pictoralisterna eller dess efterföljare som kör med toykameror. Alltså de som skapar sagovärldarna.
Som sagt, det är upp till var och en att söka sina uttryck som den vill. Men jag tycker för egen del att det är viktigt att också bedöma bilder vi ser efter hur väl de står sig som rena fotografier. Alltså hur väl fotografen lyckas förmedla något med hjälp av innehåll och form utan att ta i så förskräckligt.
Ganska neutral konvertering till svartvitt i Silver Efex, ungefär som jag brukar göra
Eller som Kurt Bergengren uttryckte det: ”En bra bild är när väsentligt innehåll fått skärpt form och om en bild inte håller kan det bero på att formen inte räcker som innehåll.” Med andra ord, det fordras som regel ett innehåll som man kan bygga sin historia runt innan det är dags att börja jobba med formen. Om man överarbetar formen å andra sidan kan bilden falla trots att den har ett adekvat innehåll.
Lite att fundera på när vi tar våra bilder: Vill jag försöka få något sagt med mediet jag valt, alltså fotografi, eller använder jag det i kombination med efterbehandling som en sorts genväg till måleriet? Nu gör var och en som den vill efter eget tycke och smak givetvis, men jag tycker ibland att bilder och fotografer får oförtjänt mycket uppmärksamhet "bara" för att det applicerats några filter i photoshop, använts underexponerad film, knallhårt papper och blodlutsalt i mörkrummet eller för att man kommit över några paket utgången polaroidfilm.
En lite mer skruvad variant från Silver Efex
Viktigt! Det är alltså inte något gnäll på dem som håller på med efterbehandling, det finns stora konstnärer inom detta breda område också. Det jag är ute efter är "alla vi andra" som mest skruvar till bilderna utan att ha någon egentlig tanke mer än att det skall bli en häftig bild. Skillnaden mellan dessa grupper blir ganska uppenbar när man ser bilderna för det mesta. ;)
-affe
-affe
Som inom all konst tror jag att motivet behöver innehålla något intressant för att efterbehandlingen ska funka, helst ska de väl samverka och förstärka uttrycket.
Som med alla konstnärer är det vissa som lyckas och många som hamnar lite galet. Men man måste ju testa och kanske hamna fel för att kunna utvecklas!
-affe
-affe
Å andra sidan kan man göra bilder som blir så neutrala i sitt uttryck att de inte förmår föra fram bildens innehåll. Tycker dina två svartvita bilder visar detta rätt tydligt. I den nedre bilden framträder en mer skrämmande och hotfull byggnad.
-affe
Men vad är det ni säger på svenska: smaken smaken ar som baken - delad. (Är det rätt skrivet?)
m.v.h. Erik / DK