Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Att bevaka "sina" bilder

Såg på facebook att en fotograf var förbannad för att någon hade plankat hans bild. Visst kan det kännas lite trist när det plankas och den ursprungliga upphovspersonen inte får någon kred. Men det är ju också något som ligger i det fotografiska mediet, möjligheten att ta om ungefär samma bilder som någon annan.

Dessutom är en del bilder så självklara att alla ser dem om de väl råkar vara på samma plats, något man får stå ut med om man plåtar mer statiska saker som miljöer till exempel. Jag såg förresten att den plankande fotografen även tagit en kvällsbild av Västerbron som var snarlik en som jag själv plåtat, tagen från samma plats med samma utsnitt.

Men sådant är inte så mycket att hänga upp sig på, alla härmas åtminstone under en period då man lär sig. Dessutom kan man omedvetet planka eftersom bilder man sett tenderar att fastna i det undermedvetna. Exempelvis är de flesta bilderna av typen cityscapes tagna tidigare av lätt förståeliga skäl.

Då finns värre plankningar gjorda genom fotohistorien: jag kommer att tänka på Bill Brandts London at night som var en (blek) kopia av Brassaïs Paris by night som gjordes några år tidigare och som har följts av en massa "by night" böcker från olika städer. För övrigt ville Kertesz göra gällande att Brassaï i sin tur härmade honom med sina nattbilder. Så rullar det på genom fotohistorien, vem som var först och vad som är plagiat kommer alltid att stötas och blötas, härmas och influeras gör vi alla vare sig vi vill eller inte.

Jag gillar personligen det anarkistiska draget i fotografi just att ingen kan säga att detta är min idé som jag har ensamrätt på, även om detta ibland resulterar i plagiat och snodda idéer. Det enda som gäller är att försöka hålla en så hög kvalitet genomgående på sina bilder så att man inte står och faller med enskilda solitärer som andra kopierar.

För egen del spelar det ingen roll, jag lever inte av mina bilder och behöver inte bevaka dem. Plåtar gör jag helt enkelt för att jag tycker att det är kul och blir man kopierad ibland är det snarare ett kvitto på att även andra gillar det man gör :).

Inlagt 2014-03-10 00:45 | Läst 1632 ggr. | Permalink

"Jag har stött på det här många gånger. Ibland när en del beklagat sig har bilderna faktiskt inte varit särskilt unika, eller ens lika. Till redaktionen får vi även en del klagomål på när bildkritiken varit för hård från andra medlemmar, inte sällan består "den hårda kritiken" bara av att någon är ljumt inställd till bilden. Jag känner fotografer som blivit fullständiga ovänner på grund av motivstöld. En del är helt enkelt överkänsliga, eller övervärderar sina bilder. Min erfarenhet är att de mest utvecklade fotograferna oftast är de mest generösa. De känner sig trygga med att de har sin stil och håller en hög nivå, så kan då låta andra ta del av hur de jobbar utan att vara rädda för folk som försöker kopiera dem."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Intressant läsning det får mig att fundera på att om man som fotograf inte vill att fotografierna ska "plankas" så ska man nog inte visa upp dem överhuvudtaget, man får ladda upp dem på sin hårddisk och sitta där och kika på dem i smyg.

Det otroliga är nog även så att med så många fotografer världen över så finns nog "risken" att någon tar en exakt kopia av en bild, sen när man ser den så tror man att den är "snodd" rakt av men vid närmare granskning så finns där något som ändå skiljer dem åt.
På ett café i Vällingby hittade jag en av "mina" bilder. När jag kom hem och kollade var det precis samma utsnitt från en bilutställning som jag hade. Samma ekipage, samma bildvinkel. Det var mycket folk på det eventet så sannolikheten för att någon nästan tog samma bild är trots allt ganska hög.
Det är väl tur att ingen kan få copyright på bildidéer. Då skulle vi snart inte ha så mycket att fotografera....
På Dia tiden visade jag ett magasin bilder tagna vid Gysinge. Det var chefen som vill se bilder för att eventuellt göra vykort. Ett år senare hittade jag många av " mina " bilder som vykort. Så Idèer kan man stjäla.
Sten
Jag har stött på det här många gånger. Ibland när en del beklagat sig har bilderna faktiskt inte varit särskilt unika, eller ens lika.

Till redaktionen får vi även en del klagomål på när bildkritiken varit för hård från andra medlemmar, inte sällan består "den hårda kritiken" bara av att någon är ljumt inställd till bilden.

Jag känner fotografer som blivit fullständiga ovänner på grund av motivstöld.

En del är helt enkelt överkänsliga, eller övervärderar sina bilder.

Min erfarenhet är att de mest utvecklade fotograferna oftast är de mest generösa. De känner sig trygga med att de har sin stil och håller en hög nivå, så kan då låta andra ta del av hur de jobbar utan att vara rädda för folk som försöker kopiera dem.
Jag gillar att man kan "planka" andras bilder. Själv har jag mer eller mindre (medvetet eller omedvetet) stulit alla mina bilder från andra fotografer jag gillar. Hoppas jag inte blir stämd ;)
Hej Alf.
Fanns det verkligen en fråga om att planka/härma en bild, det var inte en fråga om att ha stulit bilden? Det måste vara en stora skillnaden?
Man bör nog förutse vissa risker när man sätter bilder på nätet. Om din bild visas plötsligt i ett affärssammanhang, är det något helt annat. Då måste man försöka att gå efter användaren med en räkning - Jag hörde en gång.
Hälsningar från Erik / DK
Tack ska ni ha.
Erik, bildstöld är ju en helt annan sak, men det detta handlade om var att någon tagit en nästan likadan bild som någon annan.
-affe