OmTag. Att använda extremare bildbehandling för att nå sitt uttryck
Ibland kan man mer söka en känsla i bilden än en ren avbildning. Dagens tekniker erbjuder ju mängder av möjligheter att försöka finna denna känsla. Inget nytt egentligen, tidigare höll man på med en mängd kopieringstekniker som till exempel smörpapper, nylonstrumpor, solarisation, sandwich osv. Det nya är nog mesta att verktygen förfinats och att handhavandet blivit enklare. Det kommer dock alltid att bli en balansgång mellan effektsökeri och uttryck, inget nytt i det heller.
Hur som helst, så länge man inte håller på med journalistiska arbeten behöver man inte alltid hymla med bildbehandlingen tycker jag. Och så länge som man inte pysslar med montage, som kan vara bra i sig, så handlar det ju om att förstärka det man vill säga med sina bilder.
Den här bilden till exempel är ju ganska, i mina mått, extremt bildbehandlad. Ändå förmedlar den känslan jag hade inför motivet på ett sannare sätt än en rak bild. Som sagt, det är och har alltid varit en balansgång likaväl som tycke och smak, vi gör som vi vill med våra bilder så länge vi inte hymlar med det.
mvh Tommy
-affe
Att bilden är förstärkt med hjälp av olika substitut hade jag inte en tanke på. Kanske att du rentav har komponerat ihop denna plats? Huvudsaken är väl att du får till det så att det passar din egen smak.
ps: hoppas du kan berätta mer om smörpapper, nylonstrumpor, solarisation, sandwich o d
hälsningar, Marie
Platsen ligger vid stranden under Liljeholmsbron vid Hornstull.
-affe
Typ Janne Lööf. Som i sig är en mästare, och dessutom bra saxofonist. Men här passar det inte tycker jag. Jag föredrar din vanliga sparsmakade försiktighet i dina fina bilder.
/ Bengt
Bilden är faktiskt mycket mindre dragen i än vad den förefaller, texten ser ut precis så i verkligheten som den gör i bilden och hela miljön ser lite surrealistisk ut med sina bambustaket, text och banderoller. I stort sett har jag bara jobbat med kontrasterna och vinjetterat en del.
-affe
Ha det bra
/ Bengt
-affe
-affe
affe
-affe
Nu är ju inte bilden ovan manipulerad i så måtto att något är ditlagt eller borttaget i bildytan, det är bara kontraster och vinjetering som jag jobbat en del med. Just nattfotografering ger också ett surrealistiskt intryck ibland, men just här är det nog främst platsen i sig som skapar "overklighetskänslan"
När det gäller reportagebilder så ser jag ofta i tidningarna att man tar sig betydligt större friheter idag än vad man gjorde tidigare, speciellt med färghanteringen. Det är ganska vanligt med dessa murrigt dova färger och kontraster till exempel som är lite på modet. Det är nog detta som Tommy menar med att dra i spakarna som ju inte är samma sak som att gå in och lägga till eller ta bort saker i bilderna.
-affe
-affe