Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073
P-E Claesson skrev:
Inte in med samma bid på nytt! Det måste väl vara det allra mest självklara när det gäller kritikpoolen? Är det någon åtgärd som ska göras angående bildflöde, så måste det väl vara att begränsa postandet till max en gång per bild. Gör du om den är det en annan sak, då finns det ju skäl att fråga om den blev bättre, men inte samma bild fler gånger. Vad skulle det fylla för funktion.

Å är det bilder äldre än 4 veckor som är problemet? Har inte tänkt på det, men tittar ni andra på så gamla bilder i kritikpoolerna? Själv kollar jag bara de senaste, dvs de sista tre dagarna.
Du har nog rätt i det. Man / kvinna måste redigera bilden för att kunna lägga in den i pol på nytt. Jag har för mig att jag sett om en bild redan är inlaggd i en pol men nu ser jag inte hur jag gorde. Hur gamla en bild i polen är får någon ansvarig svara på.

/ Erik
 
Huvudsyftet med kritikerforum är att ge, och få kritik. Och naturligtvis är det mycket problematiskt när bilder på Fotosidans kritikerforum inte får några omdömen alls. Att publicera bilder på kritikerforum är s a s bara ena delen av sysslan. Den andra delen består i att aktivt sätta sig in i andra bilders estetik, teknik mm, och försöka formulera konstruktiv kritik - positiv som negativ.

För närvarande uppfattar jag det finnas en stor obalans mellan de två olika sysslorna: snittmedlemmen lägger gärna ut foton, men kommenterar ogärna andras bilder. Och därmed tenderar det som särskiljer kritikerforum från vanliga utställningsforum att suddas ut.

Argumentet att ingen kommentar, också är en slags kommentar, är bara dumt. I en sådan situation kan man då visserligen misstänka att de som tittat på bilden inte gillar den. Men man får ju ingen som helst vägledning om varför den (eventuellt) inte gillas. Och att få synpunkter/vägledning är ju själva poängen med kritikerforum.
 
Hjompe skrev:
Huvudsyftet med kritikerforum är att ge, och få kritik. Och naturligtvis är det mycket problematiskt när bilder på Fotosidans kritikerforum inte får några omdömen alls. Att publicera bilder på kritikerforum är s a s bara ena delen av sysslan. Den andra delen består i att aktivt sätta sig in i andra bilders estetik, teknik mm, och försöka formulera konstruktiv kritik - positiv som negativ.

För närvarande uppfattar jag det finnas en stor obalans mellan de två olika sysslorna: snittmedlemmen lägger gärna ut foton, men kommenterar ogärna andras bilder. Och därmed tenderar det som särskiljer kritikerforum från vanliga utställningsforum att suddas ut.

Argumentet att ingen kommentar, också är en slags kommentar, är bara dumt. I en sådan situation kan man då visserligen misstänka att de som tittat på bilden inte gillar den. Men man får ju ingen som helst vägledning om varför den (eventuellt) inte gillas. Och att få synpunkter/vägledning är ju själva poängen med kritikerforum.

Jag håller med, men tror det är lite naivt av många här att försöka styra folks beteende. Anledningen till att kritikpoolerna numer används som vanliga album är att Fotosidan ändrade så att alla nya bilder inte visas som dom gjorde tidigare. Jag förstås varför det gjordes men människor ändras inte för att man ändrar systemet. Dom anpassar sig bara och fortsätter på samma spår (dvs visar upp sina bilder oavsett om man egentligen är intresserad av att få eller ge kritik).
 
Hjompe skrev:
Argumentet att ingen kommentar, också är en slags kommentar, är bara dumt. I en sådan situation kan man då visserligen misstänka att de som tittat på bilden inte gillar den. Men man får ju ingen som helst vägledning om varför den (eventuellt) inte gillas. Och att få synpunkter/vägledning är ju själva poängen med kritikerforum.
Självfallet är det syftet. Men även om man inte får den vägledning man vill ha är det ändå så att om ingen kommenterar bilden är det antagligen inte tilltalande nog för att någon skall orka bry sig.

Tror du verkligen man skulle få vettiga och vägledande kommentarer om man tvingar folk att kommentera en bild de inte bryr sig om det minsta? Eller att en tråkig bild helt plötsligt skulle bli intressant bara för att utbudet minskar?
 
En bild som ingen kommenterar är för dålig för att kommenteras, alternativt har den hamnat fel vad gäller tid o inflöde av övriga bilder.

Efter en eller två dagar är bilden "död" och har den inte fått ngn kommentar då, så lär den aldrig få... Tyvärr.

En 24-timmarsgrej? Varje bild ligger i kritikeralbumet i 24 timmar. Därefter hamnar den i fotografens vanliga album - Om den fått kritik!
I annat fall åker den ut, och/men ger fotografen möjligheten att korrigera sin bild och lägga in den på nytt (eller lägga in en ny bild).

Kanske inte världens bästa idé, men jag tror på lite brain storming :)
Ge förslag först, fundera sedan. Inget är för fel eller för dumt... Kommenterar gör man senare när det finns massor spännande (och korkade) idéer att välja mellan.
 
P-E Claesson skrev:
...Vänta lite nu, menar du att bilder som inte fått kritik inte ens får ligga kvar i fotografens pesonliga album?...

Man får ju inte kritisera idéer under en brain storming, inte förän allt är klart... :)

Men, det var nog lite dumt att bilden ska försvinna. Tänkte lite att den ska ge plats åt en ny, men det kan ju albumägaren själv fixa.
 
FILM) (ulltand skrev:
En bild som ingen kommenterar är för dålig för att kommenteras, alternativt har den hamnat fel vad gäller tid o inflöde av övriga bilder.

Efter en eller två dagar är bilden "död" och har den inte fått ngn kommentar då, så lär den aldrig få... Tyvärr.


Du har fel Uffe! Jag har flera bilder som legat i över ett år innan nån har kommenterat. Verkligen kul att få en kommentar på en bild som man för länge sen gett upp hoppet om!


En bild behöver inte vara så dålig bara för att den inte har fått några kommentarer. Ingen "kioskvältare" förvisso men varför lyfta fram det här mainstream-tänkandet hela tiden?


"Så länge det finns liv finns det hopp" - Är bilden borttagen däremot då blir det svårt att få några kommentarer då är bilden lika stone f*ng dead som "the Norwegian Blue" i Monty Pythons sketch! (C;= JANNE
 
Hjompe skrev:
Argumentet att ingen kommentar, också är en slags kommentar, är bara dumt. I en sådan situation kan man då visserligen misstänka att de som tittat på bilden inte gillar den. Men man får ju ingen som helst vägledning om varför den (eventuellt) inte gillas. Och att få synpunkter/vägledning är ju själva poängen med kritikerforum.

Jag menade inte riktigt så. Visst vore det önskvärt om alla kunde få kommentarer på alla bilder, men det är en utopi oavsett hur man rent tenkiskt styr oss medlemmar. För hård styrning och folk kommer att göra allt för att ta sig runt begränsningarna, minska sitt engagemang eller dra sig till andra sajter och inflödet av bra bilder och bra kommentarer kommer att minska och det kan väl knappast vara meningen?

Jag menade helt enkelt att när man har en bild som inte får några kommentarer så är det ett lysande tillfälle att själv reflektera över bilden. Varför den inte fått några kommentarer och vad som skiljer den från andra bilder som fått kommentarer. Det går att lära sig något även av det.

Jag tror helt enkelt att vi måste acceptera att folk både lägger upp och kommenterar frivilligt och att det finns bilder som väldigt få medlemmar är beredda att lägga ner tid och energi på att kommentera. Att det finns många exempel på att medlemmar som gett svidande men konstruktiv kritik fått skit för det gör ju inte heller saken enklare.
 
Vet ni vad?
Med så många medlemmar som över 70000 så är det ganska självklart att det ramlar in en hel del bilder i poolerna, och utanför poolerna också.

Tänk om alla medlemmar lade in en bild i veckan i kritikpoolerna.. det skulle ge ett dygnssnitt på ca 10000 bilder.. gilla eller inte?

Det klagas på att det är för mycket "dåliga" bilder här på Fotosidan, och visst kan väl jag också hålla med om att många bilder inte tilltalar mig ett dugg och jag kanske tom tänker att "vad sjutton är det där?".. men så finns det ju folk som tänker om mina bilder också, så det är ju helt normalt :)..

Kan man inte bara strunta i att gå in i de poolerna där det finns såna bilder som inte tilltalar tittaren? OK, att bildkritik samlar olika former av motiv och det är väl just dessa tre pooler som skapar konflikter och diskussioner kan jag tänka mig!.

Jag har följt tråden och skrivit, och jag skulle bara vilja ha ett förtydligande vad grundtanken är med omröstningen? Är egentligen bildflödet problemet? Eller är det att många gnölar om för dåliga bilder i poolerna? Eller är det att fotograferna inte får kommentarer på sina bilder pga bildflödet?

Jag tror egentligen inte bildflödet är problemet, för de som tar sig tid att titta på alla bilder, ja, de gör det frivilligt och med glädje och de som inte hinner titta på allt, kommer de att göra det om man stryper flödet? Kommer dessa personer kommentera mer? Eller blir det bara så att färre bilder kommer in på fotosidan så att ett större omfång bilder får kommentarer?

Jag har funderat länge på den här frågan, och vad händer om man stryper flödet till kritikpoolerna? På något vis hamnar bilden ur fokus.. fotosidan blir inte en FOTOSIDA utan ett helt vanligt forum till slut.

I grund och botten tror jag att med så många medlemmar och många olika synvinklar så kommer problemen aldrig att upphöra, gnället kommer aldrig att tystna och glädjen kommer att upphöra om vi inte alla hjälps åt att vara glada, ge oss ut och fota, kommentera det vi kan och vill och njuta av det vi får ta del av här på fotosidan. Att vissa av oss gillar nakna modeller, någon gillar katter, någon annan gillar solnedgångar och andra gillar andra saker kan vi väl ändå inte tro att vi ska kunna påverka eller ändra på? Vi måste bara helt enkelt lära oss att hoppa över de bilder vi inte tycker om, och koncentrera oss på de bilder vi tycker om och vill kommentera.. eller de vi anser behöver hjälp till förbättring.

Att bilder försvinner ifrån förstasidan ganska omgående är väl inget problem, det heller? Jag vet på ett ungefär när jag loggade in sist och jag söker fram ALLA bilder tillbaka till det datumet och går sen igenom alla de sidor och öppnar de bilder jag finner intressanta. De som inte intresserar mig öppnar jag inte, utan bläddrar förbi bara..

Visst, det tar en stund.. men det är en hobby det också.. att få ta del av vad andra skapat och då känns tiden inte bortkastad!

Tjingeling.. nu ska jag ut och fota blommorna i rabatten igen.. det gillar JAG :)
 
För att föregå med gott exempel så har jag börjat att kommentera en bild som ej har fått någon kommentar när jag laddar upp en bild.Hoppas att fler gör likadant.
 
Jag tycker att det största problemet är oklara budskap i bildbedömningarna. Har själv kört med en viss formalisering som kan se ut så här:

Kommentarer
Bildens budskap och känsla: Bilden tvingar betraktaren att fundera en del t ex över hur det ibland kan se ut här med fullt med folk… Kanske ser man resterna av en syrenberså…
Originalitet: ganska originell
Komposition, balans, uttryck: fin balans
Exponering, ljussättning, kontrast, skärpa: Mjukt ljus som förstärker den något ödsliga stämningen i bilden. Fin teckning och skärpa.
Teknisk kvalitet allmänt: Bra men bilden borde gjorts större.

Kommentare av typen ”Fin bild”, ”Bra tryck i bilden”, ”Undermålig” etc. förekommer ju fortfarande och är för mej alltid lika tråkigt att se.

Artikeln ”Konsten att ge bildkommentarer” av Maria Mattiasson tycker jag har vissa poänger t ex detta:

” Konstruktiv kritik?
Oavsett din motivation till att ge bildkritik och avsett uttryck, så bör syftet med kritiken alltid vara konstruktivt. För att bildkommentaren ska kunna betraktas som konstruktiv gäller det att försöka hitta en balans mellan det som är positivt och det som jag skulle vilja se förändrat/förbättrat. Kommentaren får också gärna innehålla förslag om hur den förändringen/förbättringen kan göras, men det är egentligen inte ett krav.

Ett sätt att få bildbedömningar som ”ser” mer av bilden kanske är att ge ut en checklista som stöd för minnet. Den viktigaste punkten i en sådan lista är, som jag ser det, bildens budskap och betraktarens känsla inför bilden. Tyvärr saknar de flesta bildbedömningar uppgift om detta. Om man skulle försöka tvinga fram fler bildbedömningar så är väl risken, som någon skrev, att det blir mer av typen ”Fin bild”.
/Harald
 
Är lite nyfiken på hur det kommer bli framöver, stryps inflödet av bilder eller inte?

Jag tror att det blir olyckligt om inflödet stryps så mycke som till en bild i veckan när det gäller bildkritikpoolerna. Och att resultatet skulle bli mindre aktiva medlemmar och vill det sej riktigt illa så tröttnar folk och drar sej till andra ställen. Och risken är nog också stor att färre betalar medlemsavgiften.

Jag tycker istället att fotosidan ska gå åt andra hållet... bli större och mer bilder.
En naturpool (vet att jag tjötar) skulle vara kanon, med tanke på att de flesta bilderna som laddas upp är inom natur (?), skulle dom flesta bilder inom natur då istället läggas i en naturpool skulle bilderna i bildkritikpoolerna minskas väldigt drastiskt.

...mina tankar för dagen. :eek:))
 
evalisen skrev:
Är lite nyfiken på hur det kommer bli framöver, stryps inflödet av bilder eller inte?

Jag tror att det blir olyckligt om inflödet stryps så mycke som till en bild i veckan när det gäller bildkritikpoolerna. Och att resultatet skulle bli mindre aktiva medlemmar och vill det sej riktigt illa så tröttnar folk och drar sej till andra ställen. Och risken är nog också stor att färre betalar medlemsavgiften.

Jag tycker istället att fotosidan ska gå åt andra hållet... bli större och mer bilder.
En naturpool (vet att jag tjötar) skulle vara kanon, med tanke på att de flesta bilderna som laddas upp är inom natur (?), skulle dom flesta bilder inom natur då istället läggas i en naturpool skulle bilderna i bildkritikpoolerna minskas väldigt drastiskt.

...mina tankar för dagen. :eek:))

Mycket bra skrivet, Eva!!
En naturpool har vi väntat läääänge på :)..
 
Jag håller med, naturbilder verkar störa många som inte gillar den genren så det vore fint att få en egen plats för det. Förstår inte varför det inte redan finns faktiskt.
 
Anders Östberg skrev:
Jag håller med, naturbilder verkar störa många som inte gillar den genren så det vore fint att få en egen plats för det. Förstår inte varför det inte redan finns faktiskt.
hahaha
Den va bra... naturbilder stör så jäkla mycke så vi slänger in dom i en annan pool! ;o)))
 
Det var faktiskt halvt allvarligt menat, jag är rätt less på snobberiet här så omvändningen, dvs att slippa kommentarer från gatufotografer, svartvita fotografer, artistic nude fotografer m.m. att det är för mycket naturbilder här vore skönt. Fram för mer fackindelning och segregation på Fotosidan!

Hmm, var han allvarlig nu då, eller... :)

Hur som helst, jag tror en naturpool är bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag tror också på mer fackindelning. Skippa de "vanliga" kritikpoolerna och ha bara klubbar/föreningar (t ex Biofoto, Elaka Fotografers sällskap) och ämnes-, eller intressegruppspooler, som t ex Gatufoto, Fine Art Nude och Det glömda rummet. Om dessutom Alla nya bilder kan väljas så har man maximal valfrihet som betraktare. Känner man för att titta igenom Gatufotopoolen en dag så gör man det och vill man bara titta på natur andra dagen så gör man det.
Om fler fotografer också skrev vad de funderar över vad gällder bilden eller vad de försöker få fram så blir det mer av diskussion!
Strypning eller ej har jag inte funderat färdigt på än.
 
Nä snobberi är inget för mej heller... hmmm.. finns det på fs alltså?
Trodde de hörde till skolan till.

Håller med Malin i vad hon säger också att man kan välja vilka typer av bilder man vill titta från ena dagen till den andra. :eek:)
Intressepooler är bra, fler sånna!
 
Jag är också en förespråkare för en naturpool. Fanns det en sådan tror jag att inflödet till Bildkritik skulle minska betydligt. Och det är ju det som är meningen med omröstningen i denna tråd.
Själv skulle jag lägga mina bilder i en naturpool om det fanns och bilden passar där. Trots att man kanske kan få en "fin bild" som kommentar. Men det kan jag ta:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.