Annons

Varför vill Fotosidan göra det svårare??

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag var allsmäktig och fick bestämma så skulle det bli något åt det här hållet:

Slopa alla kritikpooler, rakt av. Bildkritikpool, nybörjarpool och avancerad kritik. Bort med dem, väck, väck, väck.

Behåll "vanliga album" precis som det har varit hela tiden, låt dessa album fortsätta vara ett sätt att både få/ge bildkritik på och samtidigt fortsätta vara ett ställe att säga "söt kisse" eller "gud vilken snygg solnedgång, en sån såg jag också en gång" på.

Behåll idén med pooler när det gäller att samla bilder i olika intresseområden. En pool för modellbilder som lutar mer åt goth/fetish/etc än mot modemagasin (subculture), en pool för produktfotografering, en pool för husdjursbilder, en pool för insekter i makro, en pool för porträtt, en pool för bilder tagna i svartvitt (jag skulle hemskt gärna se en pool för just svartvita bilder, och då inte bilder som konverterats till svartvitt i Photoshop utan som är svartvita redan från film eller direkt i digitalkameran), en pool för <stoppa in valfritt intresseområde här>...

Begränsa inflödet av bilder så att man kan lägga upp exempelvis 1 bild per vecka som grundmedlem, 5 bilder som bronsmedlem osv. Kanske något mitt emellan nu och hur ordningen var förut? Det är inte det totala antalet bilder på sidan som är problemet, det är antalet bilder som läggs upp praktiskt taget på samma gång som är problemet. En lättare begränsning är att föredra.

Fortsätt trycka på att Fotosidan är en sida för att utvecklas som fotograf, inte för att visa upp bilder för vänner och bekanta. De "vanliga albumen" är för bilder som inte passar in/behöver vara i någon av intressepoolerna, men som man fortfarande vill få kritik på. Intressepoolerna kan ha sina egna regler och riktlinjer för vilken typ av kommentarer man vill ha, det blir helt individuellt precis som nu.

Men nu är jag inte allsmäktig, kan bara hoppas på att jag har så kanonbra idéer att alla andra brister ut i ett fyrfaldigt leve för mig och min briljanta hjärna och att sidan så fort det bara går utvecklas precis som jag vill ha den! :-D

Kan tillägga att jag tror inte en sekund på att krångla till det ytterligare med "presentationspooler" och "icke-presentationspooler" och liknande saker som dykt upp då och då på idé-stadiet. Jag tror benhårt på att det måste hållas enkelt, man ska direkt kunna se var man ska lägga sin bild. Så fort det behövs en hjälptext och att man måste sitta och fundera en stund över var katten ens bild egentligen ska ligga så blir det problem. Är det inte väldigt enkelt så gör folk "fel", det är oundvikligt. Och när folk gör "fel" så minskar intresset och nyttan av tjänsten eftersom de som gör "rätt" tröttnar på alla dessa stollar som inte "klarar av att läsa en enkel instruktion".

Keep it simple!

dumbo skrev:

Visst överdriver jag lite för att visa vad jag menar. Fenomenet är vanligast mellan nybörjare och bildkritik tycker jag. Först läggs bilden ut i nybörjare och någon dag senare i bildkritik, om den inte rent av läggs ut i båda samtidigt (hur tänker man då?).

Man kan inte lägga ut samma bild i 2 pooler samtidigt. Man måste vänta 24 timmar från att man lagt den i första poolen tills man kan lägga den i en ny.

Grönbeck skrev:
Så fort det behövs en hjälptext och att man måste sitta och fundera en stund över var katten ens bild egentligen ska ligga så blir det problem.
Ja, enkelt ska de va.
Vi hyr en enkel lokal på 10m2 i örebro, och lägger helt enkelt dit en rulle enkel tejp. Kostnaden delas enkelt mellan alla enkla medlemmar här. Det är enkelt. Jag har en enkel kalkylator.
Sen kan alla vi enkla som vill ha det enkelt helt enkelt tejpa upp några enkla bilder på ett enkelt vis på en enkel vägg i denna enkla lokal i örebro. En enkel vägbeskrivning hittar man enkelt här på första sidan. Den ska då vara enkel. Sidan alltså. Man kan också ganska enkelt skicka en enkel bild till denna enkla galleria via post helt enkelt. Det låter väl enkelt?

Nu är jag helt enkelt trött å ska ta å drömma nåt enkelt.

Om man laddar in bilder på fs så är det väl för att man vill ha kritik??!!??
Om man bara vill visa upp bilder så finns det ju andra ställen (tex msn foto) att lägga bilderna på. Så har ju fs skrivit oxå. Varför gå ifrån den tanken?

müsli skrev:
Ja, enkelt ska de va.
Vi hyr en enkel lokal... lägger helt enkelt dit en rulle enkel tejp... delas enkelt mellan alla enkla medlemmar ...är enkelt... har en enkel kalkylator... vi enkla som vill ha det enkelt helt enkelt tejpa ... enkla bilder på ett enkelt vis på en enkel vägg ... denna enkla lokal ... enkel vägbeskrivning hittar man enkelt ... ska då vara enkel... ganska enkelt skicka en enkel bild ... enkla galleria via post helt enkelt. Det låter väl enkelt?

Nu är jag helt enkelt trött å ska ta å drömma nåt enkelt.

Eller så kan vi ju växa ur sandlådan, att någon inte gillar ens förslag behöver ju inte per automatik innebära att man ska leka 12-åring...

Jag försöker hålla diskussionen seriös för jag tycker att det är en angelägen diskussion. Jag kommer med seriösa förslag till hur man kan förbättra funktionaliteten, givetvis faller det inte alla på läppen eftersom vi alla är olika. Det innebär att alla är fria att säga vad de vill om förslagen, precis som att jag anser mig ha rätten att säga vad jag vill om andras förslag. Det är en diskussion går ut på, man ger sina synpunkter på det som sägs. Nog tycker man väl att vi allihop skulle kunna ta kritik mot våra förslag och inte sätta igång någon slags sandlådediskussion när någon inte håller med om vad som sägs...

Grönbeck skrev:
Eller så kan vi ju växa ur sandlådan, att någon inte gillar ens förslag behöver ju inte per automatik innebära att man ska leka 12-åring...

Jag försöker hålla diskussionen seriös för jag tycker att det är en angelägen diskussion. <...>
Ja, håller med om att min ironiska replik var onödig, nu ser jag att den lätt uppfattas som dryg.

Det jag vill säga är att jag inte förstår varför enkelhet i sig kan vara ett mål.

I första hand är det målet eller syftet som ska vara enkelt att förstå tycker jag. Därefter får var och en avgöra om arbetet är värt målet.

Om du argumenterar att målet blir det samma, trots de förenklingarna ("ta bort poolerna") kan jag inte hålla med dig.

Enkelhet kan vara ett mål i sig självt eftersom när något är enkelt att använda och förstå så ökar oftast också användningen. Och tvärtom så brukar användningen ofta minska när något blir svårare/krångligare att förstå eller använda.

Och som jag sa, är det inte enkelt att förstå var bilderna ska ligga och varför; ja då kommer folk att lägga sina bilder på "fel" plats. Och ju mer abstrakt namnet på poolen är, eller förklaringen till densamma eller syftet med densamma är, desto svårare blir det ju att ta till sig dess syfte. Idén kan vara kanonbra, men är det inte enkelt att förstå idén och varför man ska göra på ett visst sätt så blir det problem att använda idén.

Att något är krångligt innebär inte alltid att det är dåligt, inte heller att det automatiskt blir bra. Och detsamma gäller givetvis för enkla saker. Men som jag ser det: varför göra något krångligt när man kan göra det enkelt? För många och "konstiga" indelningar gör det krångligt.

Grönbeck skrev:
Och ju mer abstrakt namnet på poolen är, eller förklaringen till densamma eller syftet med densamma är, desto svårare blir det ju att ta till sig dess syfte. Idén kan vara kanonbra, men är det inte enkelt att förstå idén och varför man ska göra på ett visst sätt så blir det problem att använda idén.
Japp, jag skulle varit tydligare i mitt förslag med att det var ett koncept-förslag, absolut ingen färdig idé.

Namnen på poolerna t ex kan inte vara de som jag angav, ingen skulle förstå. Det var därför jag kallade dem Pool 1 och Pool 2. Parentesen efter namnet var mer en markering vilka bildtyper jag avsåg.

Jag tror att om man gör det enkelt att förstå målet är det oftast inga problem att få användare att acceptera de moment som krävs.

Grönbeck skrev:
<...> Så fort det behövs en hjälptext och att man måste sitta och fundera en stund över var katten ens bild egentligen ska ligga så blir det problem.
Är inte det omvända istället lösningen på problemet med "meningslösa bilder"?
Om man tvingar fotografen som lägger upp bilden att tänka till en gång ("vad är mitt syfte med bilden?") så kanske fotografen i större utsträckning snappar att det kan vara kul med ett tydligare syfte med bilden? Det kanske skulle ge den något "högre standard" på bilderna som ofta efterfrågas?

Arleklint skrev:
Jag föreslår att man kör en testvecka då man behåller det obegränsade inflödet, men stryper möjligheten att kommentera i egna album och bara kommenterar och betygsätter i poolerna.

Jag tror att en sådan lösning ounvikligen skulle leda till att Fotosidan primärt skulle bli en bildvisningssida och inte en bildkritiksida. Det skulle innebära att jag kan ladda upp en hel massa bilder som folk kan titta på men jag kan inte få kritik på dem. Jag kan inte få reda på om folk gillar bilderna eller ogillar dem, jag kan inte få reda på vad jag kunde gjort bättre, det blir helt och hållet en envägskommunikation kring bilderna där man visar upp och inte får någon som helst respons. Vad skulle meningen vara med det?

Varför är det så viktigt att kommentarerna kommer i en pool och inte i något album? Tänk vilken mängd bilder som hamnar utanför det vi uppskattar och värdesätter med Fotosidan: bildkritiken. Det jag personligen tycker så mycket om med Fotosidan är att jag kan sitta och kolla på bilder och stanna till här och där och tänka igenom bilderna lite mer, formulera mina tankar kring bilderna i ord och dela med mig till fotografen av de orden. Jag tvingar således mig själv att tänka igenom vad jag gillar och inte gillar med bilderna, något jag inte gör om jag bara tittar på dem och går vidare. Vill jag se på bilder finns det miljoner på internet och i böcker, vill jag kommentera bilder (och dessutom få chansen att få kommentarer själv på mina egna bilder) så är urvalet betydligt mindre. Det är det som är det fina med Fotosidan.

Jag gillar inte hur Fotosidan mer och mer blir ett ställe för att visa upp bilder istället för att kommunicera kring bilderna. Fotosidan tappar sitt syfte för mig och jag kommer att avsluta min aktivitet och mitt engagemang här om inte den utvecklingen hejdas. För jag kan ärligt talat inte för mitt liv begripa vad det skulle vara för mening med att stoppa inflödet av kommentarer i vanliga album.

Då jag blev medlem hade fotosidan precis startat med pooler, så jag har ingen erfarenhet av "den gamla tiden". Personligen tycker jag om idén med pooler, och ser gärna fler av dem. Ser endast ett problem idag (som jag inte vet om det är poolrelaterad): att man får väldigt få kommentarer. Jag har slängt ut några förslag i denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29116 som kanske delvis hanterar vissa av de frågeställningar som hanterats i denna tråd.

Så här ett drygt år efter denna diskussions avslutande så ser jag på det här med pooler med lite annorlunda ögon.

Jag vet inte om det är så att idén med poolernas införande äntligen lyckats ta sig in i min skalle och sätta sig där, eller om det är vanans makt som gjort att man fastnat för idén efter att ha använt pooler under en längre tid, men nu gillar jag det...

Har dock inte jämfört någon statistik från förr och nu på hur många kommentarer man får per bild, vare sig "totalt antal bilder" eller bara i poolerna. Det känns inte som att det är fler kommentarer än det varit förut i alla fall. Känns mer som ett "mission impossible" att få upp antalet kommentarer per bild. Det enda som biter är väl antagligen att kraftigt strypa inflödet av bilder, för det säger ju sig självt att ju fler bilder som publiceras desto mer måste ju folk kommentera för att upprätthålla "rätt" antal komentarer.

Men att strypa inflödet alltför hårt tror jag inte på, möjligen en lättare strypning av antalet bilder man få lägga upp utan att lägga i pool. Eftersom syftet med Fotosidan på något vis blivit pool-användningen (som faktiskt, trots mitt inledande inlägg för över ett år sedan, är väldigt bra) så finns det ju egentligen inte någon större anledning att kunna lägga upp så mycket mer bilder per dag än vad man kan stoppa in i poolerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar