ANNONS
Annons

Nya regler för uppladdning och bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:
Hohoo!

En liten undran om uppladdning till kritikpooler. 2 bilder per 168 timmar...

Det har nu gått lite drygt 206 timmar sen min näst senaste kritikbild och jag vill lägga in en till men jag måste vänta drygt 28 timmar till innan jag kan enligt det svar jag får när jag försöker.

Hur fungerar det egentligen?

Mvh
Leif

Ber om ursäkt! Såg att jag lagt en bild i "hård kritik" som tiden beräknas efter. Era uppgifter stämmer!

Mvh
Leif

Får börja med att erkänna att jag inte läst alla 11 sidor...men här kommer iaf mina tankar om det nya.

Vet inte om det beror på semestrar, där alla är ute och njuter av den ljuvliga ;-) sommaren eller de nya reglerna, men jag upplever att det är mindre kommenterande i polerna.

MEN!!! Det börjar kanske bli dags för lite självkritik. Vi (observera att jag säger vi) som sitter och är besvikna över uteblivna kommentarer kanske skall se över vår egen +/- statistik. En kommentar given av mig är en fådd kommentar för dig. Följdaktligen blir 10 givna kommentarer... jag tror ni förstår tanken :) Dessutom finns det väl fortfarande möjighet att nosa runt i varandras album, våga sig bort från huvudleden och in på småstigarna. Har själv en hel hög nya bilder som ingen ens tittat på och så är det nog för många fler.

Det är ju detta som är det härliga med fs. Att hoppa runt mellan olika fotografer och deras album och hitta guldkorn som ingen annan sett förut, hjälpa och hjälpas, inspirera och inspireras...

Fortsatt skön sommar och ta det vackert med solandet :-/
/Mikaela

Håller med dig, men till slut när man har gett närmare 100 kommentarer och fått 1/4 tillbaks så börjar man bli lite trött på folk här. Alla är ju olika men det verkar finnas många här som bara vill ha och sällan ge.

Hoj!

Jag tycker att det verkar funka med de nya reglerna!

Pa sistone har jag fatt intrycket (helt ovetenskapligt, jag har inte tittat pa siffror) att en bild inlagd i bildkritikpoolen far kommentarer under langre tid direkt efter att den lagts in. Det skulle ju kunna bero pa det minskade flodet; forut halkade bilderna av sidan med nya bilder valdigt fort och ingen hann se dem, nu ligger de kvar langre och fler tittar pa dem. Det skulle vara intressant att se statistik pa detta, nar ni pa fotosidan far tid att studera det.

En annan teori ar ju forstas att mina senaste bilder ar mer intressant att kommentera, men det tror jag inte pa! :)

Pia

Hej!

Jag ser inge störe skillnad i bildflödet in till bildpoolerna. Tittar man under "Alla nya poolbilder" så kommer det fortfarande upp ca 12 sidor á 100 bilder.

Tycker däremot att bildkvaliteten blivit sämre med den generlla strypningen för betalande medlemmar från en bild/24 timmar till två bilder/168 timmar.

Här kommer två förslag:

1. Gör större skillnad i "kritik och poolbilderna" beroende på medlemsskap. t.ex:
3 bilder/168 timmar för brons.
5 bilder/168 timmar för silver.
7 bilder/168 timmar för guld.

Tror att detta skulle innebära bättre bildkvalitet i poolerna.

2. Ändra tittmöjligheterna i poolerna genom att flytta motivvalen ut till rullgardinsmenyn. Slopa valet "Alla nya poolbilder" och "Alla nya kritikbilder" och lägg in motivvalen som undermeny till "Nya bilder i Bildkritik - Mjukstart" resp "Nya bilder i Bildkritik" och "Nya bilder i Bildkritik - Hård kritik"

Tror att detta skulle ge varje bild mer tid för kommentarer och "klick" Dessutom så ger det chansen att både ge, och få, kommentarer till, och av, människor med samma bildintresse. Tror oxå att det skulle sporra till fler bilder i de motivgrupper där bildfrekvensen är lägre.

Jag har efter senaste ändring blivit ordentligt bildtrött och det bir allt längre mellan mina kommentarer. Om min bildtrötthet sen beror senaste ändring eller om den är bara en naturlig variation i humöret vet jag inte...men kanske både och?...

Vi har också noterat att bildflödet inte markant verkar ha blivit mindre. En intressant faktor som vi inte kikat på är hur många bilder som helt saknar kommentarer. Vi hoppas att iallafall den har gått upp.

Att det är en tydlig koppling mellan "bra" bilder och dyrare medlemskap är inte helt säkert.

Ett mer avancerat system där medlemmar, som ger kommentarer som andra medlemmar tycker är givande, får en högre uppladdningsfrekvens är nog något som vi tycker är mer lockande.

elmfeldt skrev:
Vi har också noterat att bildflödet inte markant verkar ha blivit mindre. En intressant faktor som vi inte kikat på är hur många bilder som helt saknar kommentarer. Vi hoppas att iallafall den har gått upp.

Att det är en tydlig koppling mellan "bra" bilder och dyrare medlemskap är inte helt säkert.

Ett mer avancerat system där medlemmar, som ger kommentarer som andra medlemmar tycker är givande, får en högre uppladdningsfrekvens är nog något som vi tycker är mer lockande.

Tror heller inte att det finns någon tydlig koppling mellan dyrare medlemsskap och "bra" bilder. Däremot tror jag att det finns en tydlig koppling mellan dyrare medlemsskap och ambitioner.

Tror inte på att låta kommentarskrivandet styra uppladningsfrekvensen. För mej är EN frivillig kommentar värdefullare än TIO med tvång.

Det stämmer nog, men ambition och kvalitet går inte heller nödvändigtvis hand i hand.

Notera att det inte är kommentaren i sig som ger mer uppladdning, utan om andra medlemmar röstat positivt om kommentaren. Dvs fotografen kan inte själv styra genom att skriva mycket kommentarer.

elmfeldt skrev:
Det stämmer nog, men ambition och kvalitet går inte heller nödvändigtvis hand i hand.

Notera att det inte är kommentaren i sig som ger mer uppladdning, utan om andra medlemmar röstat positivt om kommentaren. Dvs fotografen kan inte själv styra genom att skriva mycket kommentarer.

Glöm inte bort viljan att bli bättre bara...

Om kommentarerna tror jag att era tankar bara blir konflikthöjande och i slutänden något som hamnar på ert bord.

Sen tror jag heller inte att kommentarkvaliteten ökar med dessa tankar utan mer att den mottagande kan styra inkommande kommentarer dit han/hon vill i strävan att få många kommentarer. Mer ryggdunkande inom mindre "inbördesbeundrangengrupper" kanske blir resultatet?

Nejdå, glömmer inte bort det, men du efterlyste bättre bilder i inflödet. Jag tror inte som sagt att betalmedlemskap garanterar att det gör ngn skillnad.

Konflikthöjande hänger jag inte med på. Ryggdunkande däremot är ju ett klassiskt och svårlöst "dilemma".

elmfeldt skrev:
Nejdå, glömmer inte bort det, men du efterlyste bättre bilder i inflödet. Jag tror inte som sagt att betalmedlemskap garanterar att det gör ngn skillnad.

Konflikthöjande hänger jag inte med på. Ryggdunkande däremot är ju ett klassiskt och svårlöst "dilemma".

I viljan/ambitionen finns en potentiell utvecklingskurva mot bättre bilder. Var rädda om den för jag tror den finns i högre grad hos betalande medlemmar!

De ryggdunkande som finns kan ni nog aldrig styra bort däremot tror jag ni kan, eller är på väg att?, uppmuntra det.

Tänk oxå på att kommentarer kanske inte är det viktigaste i en fotograferande individs utveckling. Jag tror att bara se på "bra" bilder ger inspiration att själv utvecklas, inte genom att härma utan genom att hitta en egen väg...

En egen tanke istället för era tankar om kommentarstyrning:

Sätt som krav att den som lägger en bild i en kritikpool ska beskriva sina tankar, eller nåt, om sin egen bild. Varför den ser ut som den gör mm men inga långa utlägg. Det kanske kan ge upphov till något vettigt? Det kommer naturligtvis att utmynna i massor med "Bara för att den är fin" typ, men just de ger nog inte många vettiga kommentarer tillbaka. På så sätt tror jag bildskaparen kan styra kommentarerna.

Klart att ambitionen och viljan bör vara högre hos en betalande. Men jag bara invände mot att betalande är inte en genväg till bättre bilder i inflödet. Inget tyder på det faktiskt.

Vissa tycker att kommentarerna är det allra allra viktigaste. Inte att se mängder med bilder. Bristen ligger ju i antal kommentarer inte mängder bilder.

Det finns tydliga fält för att fylla i beskrivning. Vi skriver i våra regler att man måste motivera varför man laddar upp. Att tvinga brukar inte blir bra.

Jag har periodvis följt bilderna i "Alla nya poolbilder" rättså heltäckande och ser då återkommande att samma bilder dyker upp där gång på gång. Först har bilden kanske lagts i en kritikpool och när den inte längre syns där, läggs den i en intressepool med en passande inriktning, sedan kanske ytterligare en intressepool osv. Bilder återkommer gång efter annan som ny bild i "Alla nya poolbilder" och konkurrerar med de bilder som faktiskt är nya.

"Alla nya poolbilder" tycker jag är bra och intressant att följa eftersom den samlar allt nytt inkommande i pooler, så den borde verkligen finnas kvar. Däremot vore det bra om det fanns en funktion så att bilden bara kan finnas med i "Alla nya poolbilder" endast första gången den läggs upp i någon av bildpoolerna.

Jag har ingen kunskap om det här kräver ett stort arbete för att förändra eller ens om det är möjligt, men kanske vore det något att titta på i alla fall?

nonno skrev:
Jag har periodvis följt bilderna i "Alla nya poolbilder" rättså heltäckande och ser då återkommande att samma bilder dyker upp där gång på gång. Först har bilden kanske lagts i en kritikpool och när den inte längre syns där, läggs den i en intressepool med en passande inriktning, sedan kanske ytterligare en intressepool osv. Bilder återkommer gång efter annan som ny bild i "Alla nya poolbilder" och konkurrerar med de bilder som faktiskt är nya.

"Alla nya poolbilder" tycker jag är bra och intressant att följa eftersom den samlar allt nytt inkommande i pooler, så den borde verkligen finnas kvar. Däremot vore det bra om det fanns en funktion så att bilden bara kan finnas med i "Alla nya poolbilder" endast första gången den läggs upp i någon av bildpoolerna.

Jag har ingen kunskap om det här kräver ett stort arbete för att förändra eller ens om det är möjligt, men kanske vore det något att titta på i alla fall?

Om en bild dyker up en gång i en bild pool och sedan dyker up i typ "diskutera budskapet" tycker jag det är okej, men om den går i genom alla kritik pooler så har jag lite svårare att förstå det.
Kan tänka mig att det kan vara någon som inte fått kritik på en bild, men väldigt gjärna vill ha?
Personligen har jag låtit en bild gå genom en pool och sedan in i "diskutera budskapet" då Kritik och budskapet i bilden är två olika saker.
Men det är inte något jag har som vana.

elmfeldt skrev:
Klart att ambitionen och viljan bör vara högre hos en betalande. Men jag bara invände mot att betalande är inte en genväg till bättre bilder i inflödet. Inget tyder på det faktiskt.

Vissa tycker att kommentarerna är det allra allra viktigaste. Inte att se mängder med bilder. Bristen ligger ju i antal kommentarer inte mängder bilder.

Det finns tydliga fält för att fylla i beskrivning. Vi skriver i våra regler att man måste motivera varför man laddar upp. Att tvinga brukar inte blir bra.

Nä det är nog ingen genväg för sådana finns inte i de här fallet. Jag skrev tidigare att jag tycker att bildkvaliteten sjunkit, subjektivt, efter senaste ändringen som innebar i stort sett en strypning av bildinflödet i kritikpoolerna från betalande medlemmar. Om vi nu antar att dessa har en högre potential till utveckling och med en högre vilja att utvecklas så det kanske är helt naturligt att kvalitetskurvan lutar nerat just nu?...

Mängden bilder har kanske sjunkit med ca 100 bilder/3 dygn. Från ca 1300 till ca 1200 eller med ca 7%. Av kanske en ren slump så är ca 7% av medlemmarna betalande medlemmar.

"Att tvinga brukar inte bli bra" håller jag med om men varför tycker ni då att ett tvång på betygsättning av kommentarer är en intressant väg för uppladdningsfrekvensen i kritikpoolerna? Förutsätter ju att det isf är bilderna som ska betygsättas i en fotosajt?..

Jag förstår inte hur jag skall tolka dina 7%. Menar du att dessa motsvarar färre bilder från betalande och det är dessa 7% som gör att kurvan pekar neråt!? Dvs att bilderna skulle blivit 7% sämre?

Du missuppfattar. Det är inget tvång att betygsätta kommentarer, utan de medlemmar som tycker att en kommentar gav något markerar det, och det ger tillbaka till kommenteraren på så sätt att denna får ladda upp oftar och kanske att en duktig kommenterare får någon form av stjärna i sin profil.

Dvs det viktiga är inte att ofta kunna ladda upp bilder, oavsett ambition, utan att det ger något tillbaka. Det spelar ju ingen roll hur bra och fina bilderna är (eller hur dåliga) om man inte får veta det. Alltså är mycket kommentarer viktigare än mycket bilder.

elmfeldt skrev:
Jag förstår inte hur jag skall tolka dina 7%. Menar du att dessa motsvarar färre bilder från betalande och det är dessa 7% som gör att kurvan pekar neråt!? Dvs att bilderna skulle blivit 7% sämre?

Du missuppfattar. Det är inget tvång att betygsätta kommentarer, utan de medlemmar som tycker att en kommentar gav något markerar det, och det ger tillbaka till kommenteraren på så sätt att denna får ladda upp oftar och kanske att en duktig kommenterare får någon form av stjärna i sin profil.

Dvs det viktiga är inte att ofta kunna ladda upp bilder, oavsett ambition, utan att det ger något tillbaka. Det spelar ju ingen roll hur bra och fina bilderna är (eller hur dåliga) om man inte får veta det. Alltså är mycket kommentarer viktigare än mycket bilder.

Ok! Jag har nog missuppfattat dej lite. De du beskriver här verkar vara en vettigare morot i strävan mot vettigare kommentarer.

Dom där 7% har kanske ett samband med den lilla sänkningen av uppladdningsfrekvensen? Till poolerna alltså.

Sen att jag tycker att nivån på kvaliteten sjunkit är väl min egen högst subjektiva uppfattning som kan bero på min tillfälliga? bildtrötthet, att mina krav omedvetet höjts med tiden här på FS, att det är, har varit, semestertider o.s.v...

Det här har ni nog bäst koll på av alla så vad ni än hittar på så tror jag att det är väl underbyggt.

Kan inte låta bli att tänka lite högt ibland bara...som t.ex:

Uteblivna kommentarer på bilder är väl oxå kommentarer. D.v.s. bilen är så intetsägande att den kanske inte ens borde visas upp...men det vet man ju inte förrän man gjort de. Så lite utvecklande lärdom finns det även i dessa bilder...

I varje fall så trivs jag på FS. Sajten har gett mej mycket i utbyte. Inte så mycket genom fådda och givna kommentarer, eller andras kommentarer på andras bilder (läser dom sällan), utan mer genom att det finns så många svar här på FS på min egen nyfikenhet, både bild- och teknikmässigt. Hoppas naturligtvis att jag även bidrar med de jag lär mej till andra.

Ha de gott!
Leif

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar