Anders Östberg skrev:
Jag förstår vad du säger. Jag tror bara inte på idén. Här är vad jag tror händer med ett "belöningssystem"...
...de som redan kommenterar ofta idag påverkas inte av en förändring
Jodå, de får då ladda upp fler bilder och/eller med högre frekvens
...de som bara kommenterar ibland skulle kommentera mindre om det blir krångligare på något sätt
Att kommentera förändras inte på något sätt alls, det går till på precis samma sätt som idag
...en stor del av de som inte får positiv kritik på sina kommentarer skulle kommentera mindre, inte förbättra kommentarerna
Jodå, när deras "dumma" kommentarer leder till att de får ladda upp mindre än annars, så har de i alla fall fått ett incitament att bättra sig och jag tror det har en viss påverkan, även om det givetvis finns undantag, men dessa lever vi ju med redan idag. Vi talar inte heller om någon dramatiskt omdanande förändring, bara en påverkan i marginalen.
...det skulle uppstå en ny grupp som kommenterar av fel anledning, för att tävla om poäng
Ett visst "tävlande" ja, men de gör det tvärt om av en god anledning som Fotosidan som community har nytta av. Kom ihåg att det är två sidor, det handlar inte bara om mängd, utan även om den kvalite som vi alla andra bedömer.
...det skulle uppstå en ny eller utökad "elit" som inte bara ondgör sig över att bilder på Fotosidan är dåliga eller fel utan också att kommentarerna är det
Det problemet har flera klagat över att det förekommer redan idag, anonymitet när man poängsätter bildkritikern kan i viss mån ändra på det
...belöningssystemet i sig skulle diskuteras i oändlighet och finnas vara orättvist eller felaktigt konstruerat
Initialt kräver det onekligen en hel del diskussion och framförallt intrimmande för att styra mellan volym och kvalite och själva styrkan i det, men då har man åtminstone verktyget, vilket helt saknas idag.
Kanske en pessimistisk syn, men så tror jag det blir.
Ja vi är av diametralt motsatt uppfattning. Kanske för att jag inte lyckats förklara. För oss användare skulle skillnaden bli mycket liten, den enda synliga förändringen skulle vara en ruta vid varje bildkommetar med tre val att klicka på, inget annat, dessutom ett anonymt val man inte måste göra. - Kommentera ofta och gärna bra, så vips en dag får du ladda upp fler bilder än vad ditt medlemskap annars medger.
Edit: tangentsnubbel