Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073
Re: Spelar roll?

hebbe skrev:
...
Går det inte att skapa ett bonussystem där de som registrerat flest kommentarer får någon bonus? Typ att få ladda upp extra poolbilder.

Du har inte läst dom 17 tidigare sidorna antar jag. ;-)
 
Sanningen är nog nej tyvärr. Eller så glömmer man vad man läst om man inte tar hela på alla på en gång. Men då kanske idén inte är så dum då eftersom flera säger lika?! ;D
 
Har inte läst hela tråden, men vill ändå skriva vad jag tycker om kritikpoolerna .

Idag måste man lägga en bild i en pool för att få en kommentar från andra än "de som tittar in" och skriver ändå ... så det vore tråkigt om det stryps ytterligare,då jag lär mig sååå mycket av kommentarerna.
Och vill få så många synpunkter som möjligt på en bild jag lägger upp , även om det har sinat ordentligt pga att alla inte går igenom alla poolerna . Man väljer sin favoritpool och håller sig där. Barn/husdjurspoolen ger oftast inga kommentarer alls ;(( Och diskution likaså . Har provat alla pooler för att få feedback, men den är tunn sftersom fs bli större , (vilket är trevligt).

Men jag vill inte ha mera restriktioner.. Röstar också på att ju mer man kommenterar dessto mer bonus skall man kunna få om det är en möjlighet att få igång kommentererandet. Och

Det vore synd om alla fastnar i sin favorit pool och de andra glöms bort. Vill inte fastna i ett fack och tycker det känns som fs hamnat i ett sånt läge att man "tema indelas"..


Mvh Tess
 
Jag har heller inte orkat mig igenom hela tråden men jag tycker som ovanstående att det vore bra med ett bonussystem a la "ju-mer-du-kommenterar-desto-mer-bonus-får-du".
Visst finns risken att man får kommentarer i stil med: "Fin bild", men det gör inte mig något. Det är bättre än ingen kommentar alls som ofta är fallet nu för tiden.
Det är sååå tråkigt att läsa att ens bild har visats 57 ggr och ingen har orkat kommentera!

//Ulle
 
Bevare mej väl från sådana bonussystem! Det finns redan idag ett litet antal ”bildbedömare” som vräker ur sig en massa ytliga och ofta ganska meningslösa omdömen. Om man ska ha ett bonussystem så måste det göras så att bonusen ”betalas ut” endast om bildskaparen godkänner bildbedömningen. Risken att ”klanerna” bedömer varandras bilder för att få mer bonus tycker jag dessutom är uppenbar. Det fenomenet finns ju redan idag, jag menar att vissa grupper gynnar varandra med höga betyg.

En som skriver ”Fin bild”, ”Fin röd färg” etc borde få ett bonusavdrag!
/Harald
 
Ja, Harald, du kan ha rätt men det beror ju på hur bonussystemet är upplagt. På t ex PhotoSig fungerar det så att man kan betygssätta kommentaren, om den har tillfört något eller ej, och då är ju det problemet löst. Sedan kanske det är svårt att programmera sådana funktioner men det vet jag inget om.

MVH
Ulrika
 
Haraldus skrev:
Det finns redan idag ett litet antal ”bildbedömare” som vräker ur sig en massa ytliga och ofta ganska meningslösa omdömen./Harald

Jag skulle vilja få många avidentifierade exempel på dessa meningslösa kommentarer. Jag tycker nog inte att det är så hemskt ofta det bara står "Fin bild" eller "Wow vad snyggt" och liknade fraser.

Det är ju faktiskt dessutom så att alla inte klarar av att skriva de där fantastiskt bra kommentarerna - man skriver så gott man kan och efter den kunskap man har att bedöma bilder.
Det måste ju ändå vara bättre att på något sätt försöka förmedla vad man tycker om en bild än att alls inget skriva?!

För min del har jag haft lika stor nytta av alla glada tillrop som av de riktigt konstruktiva kommentarerna. Positiv förstärkning ger mod att våga fortsätta prova sig fram.

Min egen förmåga att ge konstruktiv kritik är nog så bristfällig, är det bättre om jag slutar helt att kommentera?

Jag är trött och stundtals ledsen över detta tjafsande om kommentarer!

/Nonno
 
Haraldus skrev:
Bevare mej väl från sådana bonussystem! Det finns redan idag ett litet antal ”bildbedömare” som vräker ur sig en massa ytliga och ofta ganska meningslösa omdömen. Om man ska ha ett bonussystem så måste det göras så att bonusen ”betalas ut” endast om bildskaparen godkänner bildbedömningen. Risken att ”klanerna” bedömer varandras bilder för att få mer bonus tycker jag dessutom är uppenbar. Det fenomenet finns ju redan idag, jag menar att vissa grupper gynnar varandra med höga betyg.

En som skriver ”Fin bild”, ”Fin röd färg” etc borde få ett bonusavdrag!
/Harald

Jag erkänner mer än gärna att jag tillhör denna skara du så otroligt mycket föraktar!! Jag söker fram ALLA bilder som lagts in varje dygn och öppnar de som tilltalar mitt öga och där lägger jag min kommentar, ibland konstruktivt, ibland inte. Att det råkar bli så att det återkommer kommentarer hos samma fotografer om och om igen är ganska naturligt då de bilder som läggs in av de fotograferna tilltalar mig. OCH hittills har jag inte märkt att någon skulle avsky att få kommentarer som "Fin bild" och dylikt. Om jag hade möjlighet att kommentera varje bild som lades in här så skulle jag mer än gärna göra det, med den lilla kunskap jag har i bagaget.

Om du kikar på listan på mina givna kommentarer så får du gratis underhållning och stort belägg för ditt syrliga inlägg.. var så god!!

Den dag någon betydelsefull person här inne ( crew med andra ord ) talar om att endast konstruktiva kommentarer får ges till bilder, och att hejarop blir förbjudna.. så självklart ska jag leva upp till det, till följd att det blir en jädrans mycket färre kommentarer ifrån min sida.. tills dess tänker jag glatt fortsätta mitt race.. så du får fortsätta reta dig på såna som jag ett tag till.
 
Frågan är också vad det leder till om bildskaparen ska godkänna kommentarerna innan du får en bonus. Vilka kommer få mest bonus? de som bara tycker en bild är fin, eller de som kommer med saklig kritik?

Den frågan har ju belyst rätt friskt här redan, med exempel på redan existerande bonussystem.
 
Nu är ju kanske inte detta rätt tråd för att diskutera just kommentarer.. men jag kan inte låta bli att undra..

Varför retar man upp sig på vad andra ger för sorts kommentarer? Egentligen??

Om "Kalle" ger "Anna" en kommentar.. varför ska jag ( "Lisa" ) bry mig om vad "Anna" fick för kommentar?

Upplys mig gärna.. jag vill gärna veta!
 
Jag bevakar den här tråden för jag vill läsa diskussionen om att strypa inflödet i kritikpoolerna - vad sägs om att vi håller diskussionen i närheten av det ämnet?


/Maria
 
Och vad var orsaken till att man vill strypa flödet då? Jo kommentarerna! Det är ju de som är hela KÄRNAN i den här debatten!
 
Ett förslag till ändring som kanske skulle öka benägenheten att kommentera inlagda bilder i pooler.

Idag ligger bilderna i bildkritikpoolerna i kronologisk ordning, den sist inlagda bilden först på förstasidan.
Om okommenterade bilder med den äldsta först placerades före redan kommenterade bilder tror jag att någon till slut "förbarmar" sig över dessa. Naturligtvis i enlighet med de riktlinjer för bildkommentarer som finns på fotosidan.
Bilder med kommentarer placeras efter de okommenterade som idag i kronologisk ordning.

Efter tre dagar försvinner precis som idag bilderna.
Man skulle kunna tänka sig att ge okommenterade bilder en halv dag extra kanske.
Effekten av detta skulle dock bli relativt kommenterade bilder en växande skara okommenterade bilder som visas. Men det kan också vara en morot för att ge en kommentar. Medlemmarna håller av egenintresse efter själva, för att de okommenterade bilderna ska vara så få som möjligt.

Utveckla gärna!

Hälsningar

Jan Bergman
 
Haraldus skrev:
Bevare mej väl från sådana bonussystem! Det finns redan idag ett litet antal ”bildbedömare” som vräker ur sig en massa ytliga och ofta ganska meningslösa omdömen. Om man ska ha ett bonussystem så måste det göras så att bonusen ”betalas ut” endast om bildskaparen godkänner bildbedömningen. Risken att ”klanerna” bedömer varandras bilder för att få mer bonus tycker jag dessutom är uppenbar. Det fenomenet finns ju redan idag, jag menar att vissa grupper gynnar varandra med höga betyg.

En som skriver ”Fin bild”, ”Fin röd färg” etc borde få ett bonusavdrag!
/Harald

skrämmande att läsa!
du menar att nybörjarna som inte vet bättre ska
få avdrag när dom kommenterar en bild?
skulle inte tro att medlemskapet ökar med
de här dåliga förslaget och inte kommentarerna
heller
koncentrera dig på dina egna kommentarer och
inte andras
 
Låter som en bra tanke.

/Henrik


lj_naturfoto skrev:
Jag har funderat om man kan vara anonym alltså den som tagit bilden under en tid för att komma ifrån dom som kommenterar på fotografen och inte bilden i sig.Som väl är meningen.
lennart j
 
emtre skrev:
Jag bevakar den här tråden för jag vill läsa diskussionen om att strypa inflödet i kritikpoolerna - vad sägs om att vi håller diskussionen i närheten av det ämnet?


/Maria

Tråden handlar ju indirekt om kommentarerna. För att fortsätta den diskussionen tycker jag att det är lite snobbigt att kräva att alla ska kunna uttrycka sig om en bild. Ibland kan man faktiskt gilla en bild även om man inte kan uttrycka varför i ord.
Det krympande antalet kommentarer beror förmodligen just på det här snobberiet. Folk vågar ju inte skriva en "enkel kommentar" och ett glatt tillrop, för det är inte riktigt rumsrent. Här har ju till och med skrivits artiklar om hur man ska formulera sina kommentarer. Det skrämmer bort många, tror jag.

Jag tror att redaktionen ska bestämma om detta skall vara en sida för alla eller om bara de med talets/skriftens gåva ska få vara med...

Ulrika
 
Vad jag sett är debatten mångfacetterad, men jag har sett ett gäng inlägg som handlar om kommentarernas kvalitet, så jag hakar på med en tanke.

Har sett ett flertal av dessa kommentardebatter nu och har därmed funderat en hel del över problematiken. För min och många andras del fungerar fotosidan precis som konstsamlingar i övrigt både som njutning och inspiration. Att Fotosidan dessutom har den fantastiska egenskapen att man här kan få konstruktiv kritik av erfarna fotografer/nya ögon är för mig och förstås många andra mycket värdefullt. Om en bild har inspirerat eller berört mig vill jag gärna meddela detta genom att skriva ett vänligt ord, om en fotograf når nästan ända fram och jag råkar ha en idé, då framför jag gärna det och så vidare...

Jag kan förstå att många av de duktiga fotografer som varit med länge här kan känna att dessa små vänliga kommentarer är överflödiga, men jag är övertygad om att de är mycket värdefulla för den nya generationens fotografer. Tillsammans med konstruktiv kritik odlar de exprimentlust och konstnärligt självförtroende hos oss gröngölingar.

Vill passa på att tacka alla de som lämnat kommentarer till mig, varenda en har varit värdefull!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.