Grönbeck
Aktiv medlem
müsli skrev:
Ni säger att antalet kommentarer per bild minskat efter att poolerna infördes. Det är märkligt.
Märklig och märkligt, det är ett faktum om man ser på statistiken som Fotosidan själva tillhandahåller. Om det sedan beror på poolerna eller på att det är sk "fri fart" på uppladdningen av bilder är ju en helt annan femma, men av någon anledning så valde man ju att låta folk ladda upp obegränsat antal bilder på samma gång samtidigt som poolerna infördes. Bildflödet har alltså blivit större. Men om det minskade antalet kommentarer per bild beror på den fria farten eller på att det blivit mindre lockande att kommentera pga poolerna låter jag vara osagt.
müsli skrev:
Har jag missförstått, eller kan man inte fortfarande kommentera bilder i fotografers album, precis som förut?
Jovisst kan man det, men minskningen av kommentarer per bild är fortfarande densamma. Den statistik vi har fått fram här säger ingenting om ifall kommentarerna är gjorda i pooler eller i vanliga album. Det vore dock intressant att få se statistik på detta eftersom poolerna sägs främja kommenterandet.
müsli skrev:
När ni tittar på statistiken och konstaterar att antalet kommentarer per bild minskar de senaste månaderna så undrar jag hur statistiken påverkas av årstiderna/säsong eller övergången sommar/höst. Kan det inte vara så att folk satt mer på fotosidan under denna trista sommar än under hösten? Tar ni hänsyn till antal besökare per upplagd bild i statistiken?
Jag undrar också hur statistiken påverkas av årstider mm, det är egentligen bara att gå tillbaka och se hur det var förra året och året innan det och slå ut medelvärden även där. Ska göra det när jag orkar, om ingen hinner före mig? Men jag har lite svårt att tro att folk satt mer på Fotosidan under sommaren (trist? inte min, jag hade fint väder så vitt jag minns) än under hösten som är både kall och regnig och blåsig. Det brukar oftast förhålla sig tvärtom tror jag? Om vi tar hänsyn till antalet besökare per upplagd bild? Nej, eftersom det inte går att få fram via Fotosidans statistiksida så gör vi inte det. Men jag skulle tro att antalet besökare per bild minskat i ungefär samma takt som antalet kommentarer helt enkelt därför att bildflödet är större nu än förut.
müsli skrev:
Finns det inte sätt att öka intresset för kommentering i poolerna?
För egen del bryr jag mig inte om ifall jag får kommentaren i poolen eller i det vanliga albumet, så länge jag får kommentaren. Det känns som att poolerna har blivit något slags självändamål, att det måste kommenteras i pooler och ingen annanstans. Men jag känner i varje fall inte att en kommentar är mer värd bara för att den är gjord i en pool, jag vill ha upp antalet kommentarer per bild oavsett var kommentaren skrivs.
müsli skrev:
Jag hade ett förslag om att locka kommentarer genom att införa en till snabbpool...
...detta är "elittänkande", men är isåfall inte all form av betygsättning "elittänkande"?
Jag vänder mig lite emot tanken att lösa "problemen" som uppstått i och med poolernas införande skulle lösas med hjälp av fler pooler.
Det blir ju ett slags elittänkande med det förslaget, att bara de bilder som får bra betyg får finnas i pooler. Det innebär ju att alla glada amatörer som inte tar perfekta bilder blir utestängda från poolerna (som tyvärr blivit något centralt på Fotosidan), det lockar väl knappast nya förmågor att stanna till här och bli medlemmar? Sedan är ju betyg någonting väldigt individuellt, en bild som av någon klassas som ett mästerverk kan av någon annan klassas som första klassens skit. Även om man har officiella betygskriterier som alla ska följa så vet vi redan att alla inte följer dem. Det finns exempel på bilder som fått 1 i betyg för att det finns människor som helt enkelt inte gillar den typen av motiv och därför inte ens bryr sig om att fundera över komposition osv. Det finns exempel på bilder som har dåligt ljus, där tanke bakom bilden uppenbarligen saknas, men som ändå får 5 i betyg därför att motivet är en söt kattunge. Det blir lite snedvridet...
Och jag tror som sagt inte att problemen löses genom att man inför fler pooler, även om de bara är sk "kvalpooler".