Annons

Nya regler för uppladdning och bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)
71Hasse skrev:
mm pröjsad 500 innan dem ändra. Visste inte att dem skulle ändra!!
Pengarna tillbaka tack.

Lite tidigare var jag också kritisk till ändringen och klagade på samma sak. Tror du har rätt (man kan inte ensidigt ändra i ett avtal) och blev faktiskt erbjuden pengarna tillbaka även om det inte var det jag ville och hade inte frågat efter, man vill ju inte lämna fotosidan. Ville kunna ladda upp bilder som vanligt under det år mitt guldmedlemskap gäller. Förstår givetvis att regeländringarna är för ett gott syfte, får se hur det går. Initialt fick jag massa kommentarer men sen blev det som vanligt. Tror det var en bra bild eller två som gjorde ökningen. Men i princip ingen hittar till albumbilderna (inga kommentarer alltså).

Som det blev nu måste man logga in regelbundet för att ladda upp i princip en bild i taget till en pool.

Skulle vilja kunna logga in varannan vecka och ladda upp 4 bilder på en gång, det är ju ofta man producerar mer än en bild i taget.
 
Jag tycker nya reglerna verkar ha gjort nytta direkt. Jag tycker definitivt att mängden nya bilder har varit för stor på sistone och då har mitt intresse för sajten minskat. Det växte lite för snabbt ett tag kände jag.
 
Bättre nu.

Ja, jag håller med, när jag först såg att reglerna hade ändrats var jag kritisk, men jag tänkte att jag väntar och ser hur de nya reglerna påvärkar antalet kommentar och sånt innan jag säger något.
Jag tycker jag får betydligt mer kommentarer på mina bilder nu än jag fick innan ändringarn.
 
Jag tycker det hade varit bra med pooler med andra regler, som mer baserade sig på aktivitet.

Typiskt sätt:

För att få ladda upp en bild så måste du ge 10 kommentarer. Du får ladda upp 10 på en vecka, men då får du också göra 100 kommentarer.

Naturligtvis krävs det då att folk är vuxna nog att inte skräpkommentera.

Jag har en kommentars differens på 30-40 under den senaste perioden, och totalt sätt är den högre än så.

Nu är jag nybörjare och mina bilder är inte så bra, så det är säkert en anledning till att diffen är så hög. Å andra sidan blev jag medlem för att bli bättre och att få kritk är en del i detta. Annars är det ganska menlöst att lägga upp bilderna.

Genom att koppla bilduppladdningen till mängden kommentarer skapar man ett korrekt incitament. Om server utrymme är ett problem kan man ändå ha en begränsning per vecka på säg 2 eller 4 bilder.
 
void skrev:
Jag tycker det hade varit bra med pooler med andra regler, som mer baserade sig på aktivitet.

Typiskt sätt:

För att få ladda upp en bild så måste du ge 10 kommentarer. Du får ladda upp 10 på en vecka, men då får du också göra 100 kommentarer.

Naturligtvis krävs det då att folk är vuxna nog att inte skräpkommentera.

Jag har en kommentars differens på 30-40 under den senaste perioden, och totalt sätt är den högre än så.

Nu är jag nybörjare och mina bilder är inte så bra, så det är säkert en anledning till att diffen är så hög. Å andra sidan blev jag medlem för att bli bättre och att få kritk är en del i detta. Annars är det ganska menlöst att lägga upp bilderna.

Genom att koppla bilduppladdningen till mängden kommentarer skapar man ett korrekt incitament. Om server utrymme är ett problem kan man ändå ha en begränsning per vecka på säg 2 eller 4 bilder.

Och dom amatörfotografer som inte kan ge en kommentar efter som de själva inte vet vad de är som är fel med vissa bilder? Ska dom bara ge 10 kommentarer som i typen "Oooo en så fin bild?" Med tanken på hur många sådana (som jag) det finns här så skulle det bli en j-a massa kommentarer som inte hjälper ett dugg. Utan som bara är där för att man ska få lägga ut sina bilder.
 
Får hellre 5st vettiga kommentarer än 15 onödiga.

Typ som ändra sluttid etc.
Man har sidan för lära sig mer.

Sen man får ha fler bilder på sida kvittar om man har 1GB utrymme på webserver dest utom kostar 250 kr om året.
 
Sköldpadda skrev:
Och dom amatörfotografer som inte kan ge en kommentar efter som de själva inte vet vad de är som är fel med vissa bilder? Ska dom bara ge 10 kommentarer som i typen "Oooo en så fin bild?" Med tanken på hur många sådana (som jag) det finns här så skulle det bli en j-a massa kommentarer som inte hjälper ett dugg. Utan som bara är där för att man ska få lägga ut sina bilder.

Jag har noterat diskussionen om kommentarers olika värde. Jag anser som någon tidigare skrivit att varje kommentar är en gåva. Det må vara att jag får 15 kommentarer och 12 av dem är. "Fin bild." Det är okej. Jag har mer nytta av en kommentar med mer matynyttig kritik, men jag lovar att jag blir glad för alla kommentarer.Även de som säger att min bild är bajs.

Jag tror inte att människor i allmänhet skulle sitta och kommentera utan att bry sig - bara för att få ladda upp. När man väl kommenterar så försöker man ju hitta saker att kommentera.

Jag avskyr den här elitistiska inställningen om att kommentarer skall vara bra och ge något annars är de bara skit. Det är så oförenligt med syftet att vända sig till alla typer av fotografer. Alla måste ha utrymme att lära sig mer över tiden.
 
71Hasse skrev:
Får hellre 5st vettiga kommentarer än 15 onödiga.

Typ som ändra sluttid etc.
Man har sidan för lära sig mer.

Sen man får ha fler bilder på sida kvittar om man har 1GB utrymme på webserver dest utom kostar 250 kr om året.

Absolut får jag också hellre 5st vettinga än 15 "onödiga."

Jag skulle dock ändra "onödiga" till "mindre användbara". Med din attityd till kommentarer vet jag inte om jag skulle vilja kommentera någon av dina bilder för man kanske inte lever upp till dina höst subjektiva krav på "nödighet".

Just på grund av att man har sidan för att lära sig mer så måste man tolerera olika nivåer på kommentarerna. Det är inte en sida med bara proffsfotografer OCH Hans Karlsson.

Om du nu har sidan för att lära dig mer så kanske du kan tillåta att andra också har den för att lära sig mer.
 
Kvittar om det är en proffs eller amatör som ger kommentar.


Sen finns antal olika tycken om bilder.
Jag har blivit sur för nån kommentar.
Snarare tagit det till mig.
Detta fungerat i mitt yrke så fungera nog här med.

Men ser ingen skillnad till ha guld eller broms.
borde nog dela upp upp det så man nån mer "kaka" att få med guld.
 
void skrev:
Jag har noterat diskussionen om kommentarers olika värde. Jag anser som någon tidigare skrivit att varje kommentar är en gåva. Det må vara att jag får 15 kommentarer och 12 av dem är. "Fin bild." Det är okej. Jag har mer nytta av en kommentar med mer matynyttig kritik, men jag lovar att jag blir glad för alla kommentarer.Även de som säger att min bild är bajs.

Jag tror inte att människor i allmänhet skulle sitta och kommentera utan att bry sig - bara för att få ladda upp. När man väl kommenterar så försöker man ju hitta saker att kommentera.

Jag avskyr den här elitistiska inställningen om att kommentarer skall vara bra och ge något annars är de bara skit. Det är så oförenligt med syftet att vända sig till alla typer av fotografer. Alla måste ha utrymme att lära sig mer över tiden.

Jag säger inte att jag har något emot att få ett par kommentar som bara säger att bilden är bra eller dålig, det är alltid trevligt, Men om alla MÅSTE ge 10 kommentar så tror jag det blir för mycket.

Jag ger sällan fler än fem själv när jag lägger upp bilder, för det mesta ger jag då kommentar på de som inte har fått redan.
Efter som jag själv är amatör kan jag inte kommentera på alla bilder eftersom jag inte alltid vet vad som är fel även om jag kan se att något inte stämmer på en bild.
Om jag måste ge tio kommentar för varje bild jag lägger upp i en pol så skulle jag bli tjatig (vilket jag inte tycker om att vara), eller också så skulle jag få ge kommenter om saker jag inte vet tillräckligt om för att ge kommentarer om och det skulle helt enkelt vara fel.

Jag förstår hur du menar att man skulle få fler kommentar men jag är inte säker på att det skulle funka. Men jag lämnar det åt klokare människor än jag att avgöra, som till exempel ägarna av fotosidan.se

Mvh
L-E
 
Jag tror du har en poäng i att 10 kanske är
lite väl mycket. Jag tror också du har en poäng
i att det är lätt att det kanske blir reptetivt.

Speciellt om man sitter där med en bild som
man faktiskt skulle vilja ladda upp. Då lär man tvinga sig själv till att ha åsikter för att
kunna ladda upp, vilket kanske inte är meningsfullt
heller.
 
71Hasse skrev:
Kvittar om det är en proffs eller amatör som ger kommentar.


Sen finns antal olika tycken om bilder.
Jag har blivit sur för nån kommentar.
Snarare tagit det till mig.
Detta fungerat i mitt yrke så fungera nog här med.


Jag har INTE blivit sur för nån kommentar.
 
Jag undrar om det nu, då det gått ett tag, finns någon statistik om hur tingen utvecklats. Har man uppnått det som man ville uppnå?

Så vill jag också passa på att säga att jag tycker att svarsfunktionen på inlägg i bloggarna kunde ha samma minimikrav på antal tecken som bildkommentarerna, alternativt inget krav alls.
 
Nej ingen statistik just nu. Nu är det semestrar så först i slutet av Aug så gör vi en första koll.
 
Nu har det varit en litet tag och jag har gett det en ärlig chans och här kommer mina åsikter.

Jag tycker allt har blivit tråkigare.

1. Eftersom jag har färre bilder att ladda upp behöver jag ladda upp dem exakt jag tror ska få kommentarer (för det är ju det man är ute efter) och inte de bilder man vill ha hjälp med för att gå vidare.

2. Eftersom det är färre bilder totalt som laddas upp blir det inte många nya och det tar snabbt slut på bilder att kommentera.

Det är ju inte så att man kommenterar mera av de bilder som finns där utan helt enkelt får mindre bilder att kommentera. Jag sitter flera timmar på jobbet varje vecka och kollar bilder och efter ett par timmar har man gått igenom allt och då är inget mer att göra.

Inte har det ökat kommentarerna på de få bilder jag lagt in efter ändringen heller.

Sammanfattningsvis ser jag bara nackdelar tyvärr.
 
Hohoo!

En liten undran om uppladdning till kritikpooler. 2 bilder per 168 timmar...

Det har nu gått lite drygt 206 timmar sen min näst senaste kritikbild och jag vill lägga in en till men jag måste vänta drygt 28 timmar till innan jag kan enligt det svar jag får när jag försöker.

Hur fungerar det egentligen?

Mvh
Leif
 
void skrev:
Jag tror du har en poäng i att 10 kanske är
lite väl mycket. Jag tror också du har en poäng
i att det är lätt att det kanske blir reptetivt.

Speciellt om man sitter där med en bild som
man faktiskt skulle vilja ladda upp. Då lär man tvinga sig själv till att ha åsikter för att
kunna ladda upp, vilket kanske inte är meningsfullt
heller.

Redan idag verkar det vara så ibland, tycker jag. När jag gått in på Senaste bildkommentarer har jag ibland sett en "svärm" kommentarer som uppenbarligen är åstadkomna med Ctrl+C och Ctrl+V. Lite trist kommentarsfiske...
 
WFS) (Graylingman skrev:
Redan idag verkar det vara så ibland, tycker jag. När jag gått in på Senaste bildkommentarer har jag ibland sett en "svärm" kommentarer som uppenbarligen är åstadkomna med Ctrl+C och Ctrl+V. Lite trist kommentarsfiske...


Jag kan tycka att mina kommentarer är tråkiga och liknande varje gång men jag kan lova dig att något kopierande/klistrande håller jag inte på med. Jag tänker och funderar och skriver bara det som jag verkligen tycker och tänker och tror om bilden. Tror ni verkligen att det finns de som gör det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.