Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kommer det verkligen bli fler kommentarer på bilder genom att ladda upp färre? Jag har inte varit medlem mer än några månader, och laddat upp några bilder i Bildkritik nybörjare. Bilderna är visade lite olika men det finns de som är visade ett 50- tal gånger, men kommentarerna har uteblivit. Inte helt det finns några bilder jag har fått kommentar för. Som nybörjare önskar jag inget hellre än att mina uppladdade bilder kommenteras. Får jag kritisk bedömning och tillrättavisning på vad som kunde gjorts annorlunda, lär jag mig något, och det är det jag är ute efter.
Jag upplever det här, som på alla bedömningssporter, att det är de etablerade som får poängen. Jag tror det är fler än jag som önskar kommentarer för att lära av de erfarna.

Mvh/Bengt - Åke
 
Jo, en strypning av flödet kan vara värd att prova. Om det ger fler kommentarer återstår att se, man kan ju alltid hoppas. Ni (vi) får väl utvärdera efter ett tag.

Jag ska fundera lite över vad jag anser lagom, sen ska jag rösta. (Hur länge är omröstningen öppen, förresten?)
 
En per dag låter i mina öron (ögon?) helt lagom. Om man som det är nu laddar upp en bild så tar det inte mer än ett par timmar så är den borta från förstasidan och kommentarerna uteblir. Som sagts tidigare, det är väl bara att prova en stund och sedan utvärdera om det funkar bra.
 
elmfeldt skrev:
(OT: Helt fredagsgalet flyttade jag upp Aktiva bildpooler längst upp i vänsterkolumnen på startsidan. Kanske det ger några fler kommentarer eftersom de borde locka in fler besökare där. Vi testar ett tag)

Ja, det ger väl kanske mer fokus på bilder.

Några närliggande idéer jag fick, (fundera gärna på dom - kostar inget)
- flytta bildköpar- och inloggningsrutorna till mitten
- lägg en grå bakgrund även på vänsterkolumnen
- visa senast inlagd poolbild i vänsterkolumen tillsammans med poollänkarna

Kanske?
 
Låter helt galet att strypa inflödet av bilder. Gör kommenterandet enklare istället genom betygsättning i skärpa, komposition, orginalitet och annat som ni säkert vet bättre än jag. Låt det sedan vara valfritt att skriva en egen kommentarstext. Gör också en uppdelning i intressegrupper, personligen är jag bara intresserad av naturbilder och skulle uppskatta om det snyggare gick att sortera bort allt annat. Det går ju sortara efter natur idag men jag vet inte om alla hittat till dessa funktioner.
 
Ju mer man stryper inflödet av bilder för kritik, desto mindre intressant blir sannolikt FS som site för varje enskild fotograf.

Det viktiga tror jag är att göra det lättare att hitta de bilder som intresserar i inflödet.

De har talats om att införa intressegrupper likt utsidan. Om varje sådan intressegrupp får sina egna kritikpooler så kommer flödet minska i de område den enskilda är intresserad av.

Genom att införa intressegrupper med tillhörande pooler får man också möjligheten att styra inflödet per kategori, och inte som nu globalt för alla typer av bilder.

Mitt tips är att införa en ändring åt gången och utvärdera den.
 
Problemet är inte antalet bilder, problemet är antalet skräpbilder. Om ni jobbade aktivt för att höja kvaliteten på bilderna som laddades upp skulle med stor sannolikhet även antalet minska drastiskt.

Jag har påpekat det tidigare, men tydligen för döva öron: Fotosidan har blivit en sorts lunarstorm för folk som i första hand är intresserade av prylar. I och med detta har statusen för bilden sjunkit markant och därmed kvaliteten. Det är egentligen inte så konstigt om man vill förstå. Det är helt enkelt inte samma personer som har ett genuint musikintresse som dom som främst intresserar sig för högtalarsladdar, för att ta ett närliggande exempel.

Som betalande medlem tycker jag dessutom att man skall ha vissa favörer om det överhuvud taget skall vara någon mening med olika medlemskap.

Ett radikalt förslag som jag gett tidigare, som då tegs ihjäl, är att begränsa medlemmar till de som verkligen betalar medlemsavgift. Ge gärna ett tidsbegränsat provmedlemskap eller tittbehörighet för dom som vill testa. Men som det är nu sprider det sig som en löpeld att på FS kan man surfa runt, dryfta alla upptänkliga problem och lägga upp bilder gratis. Och det mina kära vänner är katastrofalt för kvaliteten.

Varför tror ni över 90% av era sk "medlemmar" är ickebetalande? Det är så man tar sig för pannan. Över 90% anser uppenbarligen inte att ett betalmedlemskap ger så mycket extra att ens en ynka hundring om året är värd att satsa.

Om ni genomförde förslagen ovan skulle säkert medlemsantalet sjunka drastiskt, vilket säkert inte skulle gynna anonsintäkterna. Men i ett lite längre perspektiv, vilka är alternativen?

Som utvecklingen ser ut nu så kommer de flesta som tar sitt fotande på minsta allvar snart ha lämnat sidan.
 
alf109 skrev:
Problemet är inte antalet bilder, problemet är antalet skräpbilder. Om ni jobbade aktivt för att höja kvaliteten på bilderna som laddades upp skulle med stor sannolikhet även antalet minska drastiskt.

Jag har påpekat det tidigare, men tydligen för döva öron: Fotosidan har blivit en sorts lunarstorm för folk som i första hand är intresserade av prylar. I och med detta har statusen för bilden sjunkit markant och därmed kvaliteten. Det är egentligen inte så konstigt om man vill förstå. Det är helt enkelt inte samma personer som har ett genuint musikintresse som dom som främst intresserar sig för högtalarsladdar, för att ta ett närliggande exempel.

Som betalande medlem tycker jag dessutom att man skall ha vissa favörer om det överhuvud taget skall vara någon mening med olika medlemskap.

Ett radikalt förslag som jag gett tidigare, som då tegs ihjäl, är att begränsa medlemmar till de som verkligen betalar medlemsavgift. Ge gärna ett tidsbegränsat provmedlemskap eller tittbehörighet för dom som vill testa. Men som det är nu sprider det sig som en löpeld att på FS kan man surfa runt, dryfta alla upptänkliga problem och lägga upp bilder gratis. Och det mina kära vänner är katastrofalt för kvaliteten.

Varför tror ni över 90% av era sk "medlemmar" är ickebetalande? Det är så man tar sig för pannan. Över 90% anser uppenbarligen inte att ett betalmedlemskap ger så mycket extra att ens en ynka hundring om året är värd att satsa.

Om ni genomförde förslagen ovan skulle säkert medlemsantalet sjunka drastiskt, vilket säkert inte skulle gynna anonsintäkterna. Men i ett lite längre perspektiv, vilka är alternativen?

Som utvecklingen ser ut nu så kommer de flesta som tar sitt fotande på minsta allvar snart ha lämnat sidan.

Håller med dig Affe, iaf lite. Jag tycker det låter ganska bra med ett 30 dagars provmedlemsskap och sen måste man antingen betala eller så kommer ens bilder och profil tas bort (inom ytterliggare 30 dagar). Under tiden som man inte betalt blir den inaktiv.
Problemet är ju för många bild.. flåt, medlemmar, även om det ger er mer cash, men det är som sagt just nu kvantitet istället för kvalitet.
 
mill skrev:
Håller med dig Affe, iaf lite. Jag tycker det låter ganska bra med ett 30 dagars provmedlemsskap och sen måste man antingen betala eller så kommer ens bilder och profil tas bort (inom ytterliggare 30 dagar). Under tiden som man inte betalt blir den inaktiv.
Problemet är ju för många bild.. flåt, medlemmar, även om det ger er mer cash, men det är som sagt just nu kvantitet istället för kvalitet.

Det är betalande medlemmar som står för merparten av alla uppladdade bilder. Att man betalar har verkligen inget direkt samband med hur allvarligt man tar sitt fotograferande.
 
mill skrev:
Ok! Höja priserna? :)

Ja, där tror jag att man skulle kunna hitta ett tydligare samband.

En sak man skulle kunna införa är att nya medlemmar inte får lägga upp ngn bild förrän X dagar (eller efter att ha skrivit en kommentar. Eller liknande för att visa intresse).

För övrigt har vi alltid sagt att kvalitet gäller framför kvantitet.
 
Jag kom på en sak.. jag vill ha "personliga sidor" med bilder, om ni förstår vad jag menar.

Jag vill tex få ett mail om dagen att "Igår kom det in 46 bilder som matchar dina intresserområden: sv/v, gatufoto, snygga tjejer. Klicka <här> för att se din personliga bildsida".

Alltså man kryssar i vilka kategorier man vill se (dvs inga makrobilder, inga naturbilder, inga djurbilder, inga barnfoto osv). Då får man mer fokus på de saker man är intresserad av.

Å andra sidan så kanske man inte utvecklas då man ser samma sorts bilder hela tiden? Jag vet inte. Just nu så är det gääääsp åt större delen av bilderna, trots poolerna (som inte riktigt följs, tyvärr). Och nej, jag är ingen ängel jag heller :D
 
elmfeldt skrev:
Ja, där tror jag att man skulle kunna hitta ett tydligare samband.

En sak man skulle kunna införa är att nya medlemmar inte får lägga upp ngn bild förrän X dagar (eller efter att ha skrivit en kommentar. Eller liknande för att visa intresse).

För övrigt har vi alltid sagt att kvalitet gäller framför kvantitet.

Skoj! Lite bonussystem låter ju fräsigt. 1000 kommentarer = 10 extra bilder. Osv.
 
Poteta skrev:
Nja, risken är att det kommer in en massa skräpkommentarer för att höja sig själv. Typ "supersnygg bild!" och liknande.

Jag har inget emot att få sådana kommentarer. Konstruktiva kommentarer är såklart trevligt och utveclande, men jag blir glad av att ngn tycker bilden är bra också -- det blir en bekräftelse på att jag gjort ngt bra. Men visst, jag förstår vad du menar (om de skriver den enbart för höja sig över gränsen).
 
Poteta skrev:
Nja, risken är att det kommer in en massa skräpkommentarer för att höja sig själv. Typ "supersnygg bild!" och liknande.

Det skulle man väl kunna komma runt om den som lagt upp bilden kan markera kommentaren som relevant eller inte. Kräv sedan att minst hälften (eller något sådant) ska vara markerade som relevanta.
 
timlu skrev:
Det skulle man väl kunna komma runt om den som lagt upp bilden kan markera kommentaren som relevant eller inte. Kräv sedan att minst hälften (eller något sådant) ska vara markerade som relevanta.

Jag gillar den här relevant-idén. Eller har jag inte tänkt länge än vad näsan är, som vanligt? :)
 
elmfeldt skrev:
Det är betalande medlemmar som står för merparten av alla uppladdade bilder. Att man betalar har verkligen inget direkt samband med hur allvarligt man tar sitt fotograferande.

Om det är så vilket säkert stämmer efterlyser jag ödmjukast andra åtgärder för att höja bilden status, kanske på bekostnad av prylarna.
 
alf109 skrev:
Om det är så vilket säkert stämmer efterlyser jag ödmjukast andra åtgärder för att höja bilden status, kanske på bekostnad av prylarna.

Det är exakt den nöten vi försöker knäcka vareviga dag. Och jag tror att vi då och då gör framsteg.
 
Jag saknar tiden då de nyinlagda bilderna hamnade på förstasidan. Jag inser att med dagens inflöde av bilder så skulle det inte fungera men jag efterlyser en smidigare funktion för att se de nyaste bilderna. Idag måste jag gå in på söksidan och söka ut alla bilder som lagts in det senaste dygnet och då får man ändå inte med vissa bilder som lagts in direkt i poolerna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.