Först frågan, så den inte glöms bort:
Jag brukar försöka få tag i ordentliga handböcker till de kameror jag samlat på mig. Nu, naturligtvis, Nex-7an. Hittar tre på Amazon: David Busch's "Sony Alpha NEX-7 Guide to Digital Photography" för lite över 18 USD, "The Complete Guide To Sony's Nex-7 Mirrorless Camera" av Gary Friedman för nästan 48 USD, och "The Sony Alpha NEX-7: The Unofficial Quintessential Guide" av Carol F. Roullard för ungefär samma pris som Busch. Någon som har koll på vilken man bör ta? Gary Friedmans har fått både ris och ros ...
Sen!
Glädjen över Nex-7an. Äntligen har analognörden hittat den perfekta kompanjonen.
Har skaffat en drös med adaptrar: till Nikkor, till Olympus OM, till Olympus Pen, och till Leica M. Njuter av att kunna använda alla gamla fina objektiv igen efter 20-30-45 år! De som mest sitter på Nex-huset är dock de äldsta Pen-FT objektiven: Zuiko 38mm/1,8, Zuiko 20mm/3,5 och Zuiko 50-90mm/3,5. Tänk att jag aldrig såg de objektivens höga klass när de satt på Pen FT-n ... Nu, med ljusstark sökare och fokushjälpen är de suveräna. Har faktiskt oftare Zuiko 38mm/1,8 än Voigtländer Nokton 40mm/1,4, trots den senares användarvänlighet med ordentliga klackar på både bländarring och avståndsring. Zuikon är mindre, lättare, närgräns typ 30 cm, och skarpt som bara den.
Macro-objektivet Micro Nikkor 60mm/2,8 är också riktigt roligt på Nex-7an. Men stort och tungt i förhållande till huset. För att inte tala om Tamron 70-200mm/2,8 ... katt bland hermelinerna, men förhållandevis skarpt (till den billiga penningen!)
Jag tror att man nog kan kalla detta för en slags förälskelse ... Nex-7an är alltid med. Det var länge sedan det var så med någon kamera, tror faktiskt den senaste var Olympus OM2an ...