Annons

[Rykte] Sony NEX-7n

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är svårt att vara On-Topic om en pryl som ännu inte finns (och som vi inte vet att den kommer att finnas) :)

Just nu är NEX-7 med 20/2,8 (pannkaka) eller med 35/1,8 OSS rätt bra köp tycker jag. Jag föredrar den större kitzoomen framför den med motorzoom (även om jag nu fått veta att också motorzoomen går att zooma manuellt).

Jag köpte min NEX-7 för ett år sedan och betalade då 11 KKr för det, så 5,5 KKr är ju ett rätt bra pris nu. Jag köpte min med Kitzoom, men kompletterade med Sigma 30/2,8 och 19/2,8 och har testat med en del olika manuella gluggar.

Störst besvikelse
: Canon FD 24mm f/1,4 L: stor, klumpig och inte särskilt bra på nåt utom ljusstyrka.

NEX-7 with Canon FDn 24 mm f-1.4 L_2012-05-11.jpg

Störst (fast funkade inte så bra det heller): Nikon 500 mm f/4 VR

NEX-7 with Nikon 500-4 VR_2012-05-08.jpg

Minst (till att börja med) och bra: Sigma 30/2,8

NEX-7 with Sigma 30 mm f-2.8_2012-07-24.jpg

Det går som synes att hänga på nästan vad som helst på en NEX, men allt blir inte bra (även om en del tycker det) :)

Fantastiskt! Man undrar ju vad som tagit åt Sony. Man erinrar sig ju prispolitiken kring A700 som man hårdnackat vägrade sänka fast man inte hade något konkurrenskraftigt att erbjuda i relation till konkurrenterna som fortsatte leverera nya modeller. Man kan väl inte tjäna så många spänn på dessa kameror.

Nja..Cyberphoto skriver att det är en tillfällig prissänkning, försa hur fria händer Cyberphoto har egentligen om dom måste kontakta Sony eller ej. Sedan tänker jag på systemet att det finns 2 olika adaptrar där en ger autofokus hämtad från A55.

Borde inte den också utvecklas med modernare AF för att kunna följa med i den eventuellt nya NEX-7, Sonys ryktes-sajt skvallrar inget om det vad jag kan se. Om jag vore bättre på att skriva på engelska så skulle jag fråga dom lite över den här bortglömda detaljen.

Mja, jag tror inte att en sådan fråga där skulle ge dig mycket mer än vad du kan gissa själv, eftersom att gissa är vad nästan alla som skriver i kommentarsfältet gör...

Ttror att det är mycket sällsynt att någon av dem som faktiskt VET svarar på frågor på en ryktessajt, eller ens läser frågorna bland allt svammel där.

OK, det har i och för sig hänt någon enstaka gång, men annars är det så att de som faktiskt vet och kan tänka sig att läcka något, gör detta direkt till Andrea. Jag betvivlar att dessa källor ägnar särskilt mycket tid åt att vada igenom allt som skrivs på SAR, Mirrorless Rumors och allt vad de heter.
.

Nja..Cyberphoto skriver att det är en tillfällig prissänkning, försa hur fria händer Cyberphoto har egentligen om dom måste kontakta Sony eller ej. Sedan tänker jag på systemet att det finns 2 olika adaptrar där en ger autofokus hämtad från A55.

Borde inte den också utvecklas med modernare AF för att kunna följa med i den eventuellt nya NEX-7, Sonys ryktes-sajt skvallrar inget om det vad jag kan se. Om jag vore bättre på att skriva på engelska så skulle jag fråga dom lite över den här bortglömda detaljen.

Tillfälligt eller ej, vi har ett nytt marknadsledande lägstapris kanske till och med internationellt. Båda Sony adaptrarna med och utan AF fungerar ypperligt på NEX kamerorna. Focus peaking är toppen, speciellt när man microjusterar objektiven.

Mja, jag tror inte att en sådan fråga där skulle ge dig mycket mer än vad du kan gissa själv, eftersom att gissa är vad nästan alla som skriver i kommentarsfältet gör...

Ttror att det är mycket sällsynt att någon av dem som faktiskt VET svarar på frågor på en ryktessajt, eller ens läser frågorna bland allt svammel där.

OK, det har i och för sig hänt någon enstaka gång, men annars är det så att de som faktiskt vet och kan tänka sig att läcka något, gör detta direkt till Andrea. Jag betvivlar att dessa källor ägnar särskilt mycket tid åt att vada igenom allt som skrivs på SAR, Mirrorless Rumors och allt vad de heter.
.

Nej det är förmodligen ingen idé att fråga, dom ville att man skulle pricka för önskemål till nya Firmware och kameror, så sajten är ganska så aktiv. Lite kul tycker jag nog att det är med dessa rykten, man får ta det som det är, förvånansvärt nog så är det ofta en del som stämmer när SAR 4-5 kommer upp.

Jäkla Norrlänningar vad ni är bra på Cyberphoto. Leverans på en dag till Stockholm. Samt en Snickers bar i lådan. Frågan är vad man skall öppna först........ Toppen kvalité CyberPhoto

Norrlänningar

Jäkla Norrlänningar vad ni är bra på Cyberphoto. Leverans på en dag till Stockholm. Samt en Snickers bar i lådan. Frågan är vad man skall öppna först........ Toppen kvalité CyberPhoto

Det har blivit en o annan godisbit från cyberphoto.
Någon som de andra snålar in på tyvärr.

Bra pris för huset.... Riktigt bra kamra
Gav 6830 för min på Electroworld i slutet på November med 18-55 och efter SONYs 1000 kr cashback.... Vilket jag inte kunde motstå.....

Har haft den med mig på tjänste resor. Mest med normalzomen 18-55 som är hyfs eller sigma 30/2,8 och fischeyen....

Var i Arizona förra veckan fotade mycket med 16-50/2.8 och nex-7 med fisheye och 16/2.8 som komplement. Tycker den ger häftiga bilder i komplement till 16-50/2.8 på tjockkamran....
Märker att jag hamnar rätt mycket på 24 med den stora kameran. Man skulle kanske försöka skaffa en CZ 24mm....

Jag saknar också ett macro typ sigmas 105 mm. Skulle visserligen kunna använda adaptern.....

Ang Cyber godiset så trodde jag första gången att packaren glömt sin fika i kartongen ;)

Haha !

När det gäller makroobjektiv så har du som du vet det korta E 30/2,8 Macro-objektivet (ett MYCKET underskattat objektiv f.ö., även av mig tills jag fick möjlighet att prova motsvarigheten med A-fattning). Inte omöjligt att det kommer något makro till NEX:arna i området 90-105 mm (Sony accelerar ju NEX-objektiv lanseringarna till 5-6 st nya per år). Eller det kanske först kommer ett med E-fattning från Sigma. :)

Har förmodligen (som vanligt) hamnat lite Off-Topic här, men jag är i alla fall helt säker på att objektiven ovan kommer att kunna användas på NEX-7:ans efterföljare...
.

Jag tycker 30 mm är alldeles för kort brännvidd för ett makroobjektiv, men för den typen av fotografering kan man ju köra med vilket objektiv som helst och adapter - AF gör ungefär noll nytta för makrobilder.

Här testar årets naturfotograf Canons MP-E 65 mm på NEX-7 :) http://makrofokus.se/blogg/2012/7/24/sony-nex-7-canon-mp-e-65.html

Macro Af ja nej???
Stämmer både och ej
Kör min Nex-7 med bakvänt Nikkor och bälg och aven mikroskop objektiv. Funakr Kanon.
Då pratar vi om min 1:1. Canonet är OK dock, prisvärt dock bara 1-3 x förstoring. Minoltas version oaändligt bättre men även oändligt dyrare (om vi pratar om en def oändlighet :) )
30 mm är ok till blommor etc men för fjärilar behövs minst 90 mm.
Då ligger man kanske 1:5 till 1:3 och då funkar AF hyffsat. Krävar dock nästan att man kan begränsa focus området. Sedan kan man ju fota vanligt med ett macro och då är ju AF bra. Reser man vill man ju inte släpa med isig hela arsenalen. Utan lite mer generella objektiv är ju bättre även om ett macro altid är rätt specifkt

Så det är alltid trevligt att ha valmöjligheten med af. Tycker SONYs DMF är förträffligt. Först af sedan man justering speciellt med peaking aoch sökarförstoring. Fattar inte att Canikon kan fixa detta.

Skickade tillbaka min Nex-7 för 5500kr till Cyberphoto utan att ens öppnat paketet i dag. Blev så sjukt missnöjd att efter att känt på den i verkligheten, skulle förstås gjort det innan!! Passade inte alls ergonomiskt för mig och habegäret var lika med noll. Panasonic G3, G5, G6 och Olympus OM-D är nog mera i min linje även om det hade varit kul med en APS-C sensor till mina gamla manuella Nikkorobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar