Annons

Sony Nex-7

Kort o gott, kameror är oftast så pass logiska att man aldrig behöver använda sig av en instruktionsbok...

Det mesta brukar gå att hitta utan manual, men inte i NEX-7. Alla menyer är inte tillgängliga i alla lägen, och det är inte helt logiskt hur och när de blir tillgängliga heller, så det går inte att testa sig fram ...

Kameran är bra, men menysystemet suger kan man väl sammanfatta det som :)

Det stod nåt om bättre bildkvalitet med vidvinklar med den nya FW-versionen. Nån som vet vilka vidvinklar det handlar om, eller hur tusan de lyckats förbättra bildkvaliteten i FW?

Det mesta brukar gå att hitta utan manual, men inte i NEX-7. Alla menyer är inte tillgängliga i alla lägen, och det är inte helt logiskt hur och när de blir tillgängliga heller, så det går inte att testa sig fram ...

Kameran är bra, men menysystemet suger kan man väl sammanfatta det som :)

Menysystemet kan man ha olika uppfattningar om och jag tillhör de som inte har några större problem med det. Lösninen är som sagt att konfigurera kameran genomtänkt, så behöver man aldrig in i menyerna praktiskt taget.

Att förstå hur Tri Navi-funkar och hur konfigurationen i menyerna påverkar hur gränssnittet kommer se ut i Live View och EVF är inte helt trivialt särskilt som att det dessutom finns en drös overlayer till EVF och inte minst bakdisplay / Live View.

Jag har aldrig haft en kamera tidigare som kan konfigureras i tillnärmelsevis samma omfattning som en NEX 7. Så en NEX 7 avviker rätt stort från alla de DSLR/SLT-modeller jag haft tidigare från Konica Minolta och Sony och som sagt, allt är inte så där helt logiskt heller.

Sony har dessutom ovanan att i varje modell jag haft under senare år gömma vitala funktioner i menyträsket. Jag har alltid undrat varför.

Menysystemet kan man ha olika uppfattningar om och jag tillhör de som inte har några större problem med det. Lösninen är som sagt att konfigurera kameran genomtänkt, så behöver man aldrig in i menyerna praktiskt taget.

Så är det defintivt, och jag är mycket sällan inne i menyträsket. När man väl måste in där har i alla fall jag svårt att komma ihåg vilka alternativ som bor under vilka menyer, i och med att det inte alltid är helt logiskt.

Så är det defintivt, och jag är mycket sällan inne i menyträsket. När man väl måste in där har i alla fall jag svårt att komma ihåg vilka alternativ som bor under vilka menyer, i och med att det inte alltid är helt logiskt.

Det håller jag med om men framförallt är det ju så jäkla mycket funktioner och konfigurationsaltrnativ så man nästan ser i kors.

Det stod nåt om bättre bildkvalitet med vidvinklar med den nya FW-versionen. Nån som vet vilka vidvinklar det handlar om, eller hur tusan de lyckats förbättra bildkvaliteten i FW?

Har inte detta att göra med de problem med rödförskjutning som man haft med en del korta Leica-objektiv? Michael Reichmann skrev en del om detta i den jämförelse han gjorde mellan Leica M9 och NEX 7 med Leica-objektiv.

Först frågan, så den inte glöms bort:

Jag brukar försöka få tag i ordentliga handböcker till de kameror jag samlat på mig. Nu, naturligtvis, Nex-7an. Hittar tre på Amazon: David Busch's "Sony Alpha NEX-7 Guide to Digital Photography" för lite över 18 USD, "The Complete Guide To Sony's Nex-7 Mirrorless Camera" av Gary Friedman för nästan 48 USD, och "The Sony Alpha NEX-7: The Unofficial Quintessential Guide" av Carol F. Roullard för ungefär samma pris som Busch. Någon som har koll på vilken man bör ta? Gary Friedmans har fått både ris och ros ...

Sen!
Glädjen över Nex-7an. Äntligen har analognörden hittat den perfekta kompanjonen.
Har skaffat en drös med adaptrar: till Nikkor, till Olympus OM, till Olympus Pen, och till Leica M. Njuter av att kunna använda alla gamla fina objektiv igen efter 20-30-45 år! De som mest sitter på Nex-huset är dock de äldsta Pen-FT objektiven: Zuiko 38mm/1,8, Zuiko 20mm/3,5 och Zuiko 50-90mm/3,5. Tänk att jag aldrig såg de objektivens höga klass när de satt på Pen FT-n ... Nu, med ljusstark sökare och fokushjälpen är de suveräna. Har faktiskt oftare Zuiko 38mm/1,8 än Voigtländer Nokton 40mm/1,4, trots den senares användarvänlighet med ordentliga klackar på både bländarring och avståndsring. Zuikon är mindre, lättare, närgräns typ 30 cm, och skarpt som bara den.
Macro-objektivet Micro Nikkor 60mm/2,8 är också riktigt roligt på Nex-7an. Men stort och tungt i förhållande till huset. För att inte tala om Tamron 70-200mm/2,8 ... katt bland hermelinerna, men förhållandevis skarpt (till den billiga penningen!)
Jag tror att man nog kan kalla detta för en slags förälskelse ... Nex-7an är alltid med. Det var länge sedan det var så med någon kamera, tror faktiskt den senaste var Olympus OM2an ...

Ja, visst är det häftigt att kunna skruva på sina gamla manuella analoga objektiv man sparat av mest nostalgiska skäl och sen finna att de är fantastiskt bra en del. Ja faktiskt bättre än när de satt på de analoga husen. För oss som bara ser skarpt i solljus på ålderns höst så är ju peakingen en gudagåva och den gör ju att man kan sätta skärpan bättre än man någonsin fixade på den analoga tiden trots 40 år yngre ögon. Bilderna blir dessutom klart renare än med film.

Jag har gjort exakt samma erfarenhet med exv. det superskarpa Pentax-M 100/2,8. Det är min juvel alla kategorier idag. Så nu funderar jag faktiskt på några Pentax-M till. Gillar tonen de ger också.

Sen är ju grejen att man med fördel t.o.m. kan skruva på Sonys adapter 2 så får man fasdetekt AF och möjlighet att hänga på riktigt stora telen också.

Jag är också helt hemma nu. Varför har jag behövt vänta 10 år på detta och köpt en massa tjockkamerahus i onödan när jag blev digital.

Har inte detta att göra med de problem med rödförskjutning som man haft med en del korta Leica-objektiv? Michael Reichmann skrev en del om detta i den jämförelse han gjorde mellan Leica M9 och NEX 7 med Leica-objektiv.

Tveksamt. Kameran har ju ingen aning om vilket objektiv som är monterat via en adapter, och då borde det vara svårt att korrigera för detta i firmware.

Det jag skulle kunna tänka mig att de gjort är att ändra på distorsionskorrigering och sådant när man fotograferar i jpg-läge, men det är ju inte så lätt att veta då de inte avslöjat några detaljer om vad som är förbättrat.

Nu har jag också uppdaterat min NEX-7 och inställningarna blev som sagt kvar. Videoknappen är nu avaktiverad, men i övrigt kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad.

Jag hittade dock en positiv överaskning i Lightroom 4.2 - där finns nu kamerans olika bildstilar att välja på (under Camera Calibration). Inte för att jag kommer använda dem så ofta (jag använder mest egna profiler jag gjort med QPCard), men det kan ju vara trevligt ibland.

Leveranstider

Är det nån som har nån aning om hur det ser ut med Sonys leveranstider?

Jag har nu väntat tre månader på en blixt, och en dryg månad på ett objektiv. Scandinavian Photo säger att de inte får någon beräknad leveranstid från Sony.

Alltså.......Sony Nex7 är heeelt fantastisk!! Har en drös Sony hus, gluggar och diverse, men är helt såld på Nex7. Fokus förstoring med peeking är fantastiskt!!

Fick i eftermiddags en efterlängtad komplettering: Olympus G. Zuiko Auto-W 1:3,5 f=20mm – ett Olympus Pen FT-objektiv som nog blir det som kommer att sitta på oftast på Nex-7an. Nex-7an är fantastisk, och mina Pen-FT objektiv är nog de smidigaste, minsta och lättaste och samtidigt så skarpa!

Fick i eftermiddags en efterlängtad komplettering: Olympus G. Zuiko Auto-W 1:3,5 f=20mm – ett Olympus Pen FT-objektiv som nog blir det som kommer att sitta på oftast på Nex-7an. Nex-7an är fantastisk, och mina Pen-FT objektiv är nog de smidigaste, minsta och lättaste och samtidigt så skarpa!

Jag vill se en bild hur det ser ut monterat :)

Nu har jag också uppdaterat min NEX-7 och inställningarna blev som sagt kvar. Videoknappen är nu avaktiverad, men i övrigt kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad.

Jag hittade dock en positiv överaskning i Lightroom 4.2 - där finns nu kamerans olika bildstilar att välja på (under Camera Calibration). Inte för att jag kommer använda dem så ofta (jag använder mest egna profiler jag gjort med QPCard), men det kan ju vara trevligt ibland.

Det är liiite irriterande att när man stängt av videoknappen och kommer åt den av misstag igen, då visas ett varningsmeddelande som man måste klicka bort för att kunna fortsätta ta bilden. Avstängt borde vara totalt avstängt ...

Det är liiite irriterande att när man stängt av videoknappen och kommer åt den av misstag igen, då visas ett varningsmeddelande som man måste klicka bort för att kunna fortsätta ta bilden. Avstängt borde vara totalt avstängt ...

Ja, den skulle kunna indikera att video är avstängt med en symbol i displayen, och kanske låta den blinka om man trycker på videoknappen, men inte hindra fotografering.

Nex-7an med Olympus Pen-F/FT objektivet G. Zuiko Auto-W 1:3,5 f=20mm.
Passar perfekt i fickan! Det ser längre ut i den här vinkeln ... sticker 51 mm med adaptern.

Vore intressant att göra en jämförelse med min Sigma 19 mm f/2,8 som kostar 1500:-. Den är inte större och har AF ... Jag misstänker att Sigman har bättre egenskaper vad gäller flare och detaljskärpa, men bokeh kan förstås vara sämre.

Här är alla de objektiv jag har i fickorna: G. Zuiko Auto-W 1:3,5 f=20mm, F. Zuiko Auto-S 1:1,8 f=38mm och Zuiko Auto-zoom 1:3,5 f=50-90mm. Allt får plats i jackfickorna, och alla är underbara att plåta med – precis som det var på sent 60- och tidigt 70-tal. Känslan är kvar ...

Bilagor

• IMG_0488.jpg
    IMG_0488.jpg
    22.6 KB · Visningar: 281
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar