Min ögonmussla monterades på och lika snabbt av igen efter inköpet av NEX-7. Likt Anders tycker jag den gör bäst nytta genom att skramla i kartongen.
Eftersom gummit nu kommit på tal så kanske jag må tillåtas berätta en episod om just Nikons gummi som jämförelse.
Det cirkulerar många teorier om varför det släpper, men jag har noterat att gummit först expanderar och därmed börjar fästmaterialet släppa. Det skylls bl a på att vissa personer kan ha en viss form av "agressiv handsvett". Jag vet inte...låter bara som en dålig ursäkt.
Hursomhelst: Under de första riktiga dslr-åren var vi 3 fotografer på blaskan som hade Nikon D1 och sedan D1H. På min D1 släppte inte gummit, men på kollegans sladdrade det efter 3 månader som ett 18" hjul på en 16" fälg och den andra kollegans visade tendenser till att släppa där högertummen naturligt vilar mot kameran.
Hur det nu var så fick vi D1H lite senare in på 2000-talet och exakt samma mönster upprepades för samma 3 personer efter kort tid.
År 2005 slutade jag och startade eget samt hade bytt till Canon, men gjorde fortfarande många uppdrag till samma blaska och träffade givetvis de andra fotograferna av och till. Då hade de utrustats med D2H och samma person råkade ut för gummisläpp, men inte den andre. År 2008 fick de D3 och samma sak inträffade igen.
Så det kanske inte är helt taget ur luften det där med handsvetten...även om jag tycker det låter befängt.
Nåja, tillbaks till NEX-7:s gummisläppande: Vad jag sett av andra ägares exemplar där gummit släppt verkar inte släppet bero på att gummit expanderar utan på fästemulsionen. Mitt exemplar släpper sig inte i alla fall
. Ännu är väl bäst att tillfoga.
Hursohelst håller jag med om att det verkligen är en skitsak det handlar om att åtgärda och Sony förtjänar allt klander för detta. Sedan snacket om att kameran skulle behöva skickas till England i flera månader för lite gummisläpp låter ju så befängt att det inte borde finnas på servicekartan.
Nikon byter ju i alla fall ut gummi som släppt (även om man tycker att de borde utrusta kamerorna med annan typ av gummi istället), men Sonys service måste nog skärpa sig i framtiden.
Synd på en så trevlig kamera och synd om de som drabbats.
//Lennart