Annons

Sony Nex-7

Gummit lossnade runt om min Nex-7 efter ett halvår, fick en ny i augusti på garantin. Nu släpper gummit efter ett halvår igen, på en ny kamera tillverkad ett halvår efter första defekta exemplaret, vad sysslar Sony med? Skall jag limma den själv, eller vad?

Hur sätter du fast motljusskyddet på Sigman 30?

Lars Levin

Det är som Anders säger att det skruvas fast i filtergängan. Jag undrar om detta är någon ny trend nu på de små objektiven. Jag har skaffat motsvarande lösning till mitt nya Sony E-mount 16-50 (motorzoomen). Jag gillar det dock egentligen inte alls för har man skruvat fast ett filter så är det kört både att sätta på objektivlocket eller ett filter. Det tycker jag är lite beige.

Gummit lossnade runt om min Nex-7 efter ett halvår, fick en ny i augusti på garantin. Nu släpper gummit efter ett halvår igen, på en ny kamera tillverkad ett halvår efter första defekta exemplaret, vad sysslar Sony med? Skall jag limma den själv, eller vad?

Ja, det gjorde jag för jag räknar inte med att sälja min NEX 7. När den är färdig för pension kommer nog ingen som är noga med finishen vilja köpa den ändå. :) Lite kontaktlim funkar fint. Tycker det är konstigt att detta skett med NEX 7 för jag har aldrig varit med om något liknande på något annat av alla mina Sony-hus jag haft.

Ja, det gjorde jag för jag räknar inte med att sälja min NEX 7. När den är färdig för pension kommer nog ingen som är noga med finishen vilja köpa den ändå. :) Lite kontaktlim funkar fint. Tycker det är konstigt att detta skett med NEX 7 för jag har aldrig varit med om något liknande på något annat av alla mina Sony-hus jag haft.

Ja, det är f-n att Sony ska behöva plagiera Nikon och lyckas lika bra:). Vet inte hur många år det påtalats att gummit släpper på Nikons kameror...utan att det verkar påverka Nikon ett skvatt.

Hade varit bättre om man till NEX-7 hade valt ett annat material runt greppet.
Och nog tur att Nikon inte tillverkar kondomer:)

//Lennart

Inte första Sonykameran med problemet. Gummit släppte på min Sony a100 också men på a700 hade Sony dragit små skruvar på greppet där a100 släppte... kanske kommer på nästa Nex-7 också.

Fick du en ny för att gummit lossnat?
Låter lite lyxigt och bussigt av Sony.
De kan inte tjäna många kronor på de affärerna.

Fick du en ny för att gummit lossnat?
Låter lite lyxigt och bussigt av Sony.
De kan inte tjäna många kronor på de affärerna.

Det var verkligen inte bussigt. Jag fick vänta tre veckor på att höra hur de skulle fixa den, sen fick jag veta att det skulle ta fyra månader att fixa det, att de skulle skicka den till England, då sa jag ifrån och tjatade några gånger och sa att det inte var okey, så länge behöver man inte vänta på reparation. Efter fjärde påstötningen fick Sony Center besked från generalagenten att det var okey att istället ge mig en ny. Verkligen inte bussigt. De skall inte tjäna några kronor om de inte kan leverera saker som inte håller längre än ett halvår, min uppfattning i alla fall. Vad som är än mer uppseendeväckande är att DE VISSTE problemet på Sony, och ändå fortsätter att leverera defekta produkter, inte seriöst.

Ifall du ger Sony ett eller annat decennium ytterligare på sig, så kanske de når upp till (ramlar ner till?) samma seriösa nivå som Nikon ligger på redan nu. Åtminstone när det gäller gummi som lossnar.

Riktigt lika långt ner som Nikon är nu torde dock vara teoretiskt omöjligt för dem att nå...

Några exempel jag på rak arm kommer ihåg, och som väl vid det här laget torde vara väl bekanta för oss alla(?) är:

Ex: Olja från spegellagringarna som sprejas runt i spegelhus och på sensor lär NEX:arna aldrig klara av att åstadkomma, eftersom de som bekant är "spegellösa".

Ex: Inte feljusterade sökare heller, deras EVF:er är ju alltid "automatiskt" perfekt justerade och visar 100% av bilden.

Ex: Feljusterade PDAF-sensorer lär man heller aldrig få se någon NEX-kamera med - dessas AF-sensorer ligger ju alltid i exakt samma plan som bildsensorerna.

Eller hur? :)
.

Vad har Nikons problem med skit på sensorn med lossnande gummi på NEX-7 att göra?

På min NEX-7 sitter gummit kvar än så länge, trots att jag inte alltid varit så snäll mot den, men det kan nog skilja från exemplar till exemplar. Också min D3 har allt gummi på plats, men den är ju knappt inkörd ;)

Oavsett det är det förstås inte OK om det skulle ta fyra månader att få gummit utbytt ...

Det var verkligen inte bussigt. Jag fick vänta tre veckor på att höra hur de skulle fixa den, sen fick jag veta att det skulle ta fyra månader att fixa det, att de skulle skicka den till England, då sa jag ifrån och tjatade några gånger och sa att det inte var okey, så länge behöver man inte vänta på reparation. Efter fjärde påstötningen fick Sony Center besked från generalagenten att det var okey att istället ge mig en ny. Verkligen inte bussigt. De skall inte tjäna några kronor om de inte kan leverera saker som inte håller längre än ett halvår, min uppfattning i alla fall. Vad som är än mer uppseendeväckande är att DE VISSTE problemet på Sony, och ändå fortsätter att leverera defekta produkter, inte seriöst.

Men det är ju ett skitproblem. Hur svårt kan det vara att fixa det. Ska det behöva skickas till England. Borde inte Sony fixa det hos sina partners i landet. Verkar verkligen onödigt omständigt. Sony verkar ju inte ha elementär självbevarelsedrift om man byter ut en kamera för lite gummi har släppt. Det luktar usel affär om du frågar mig och Sony måste nog försöka tjäna några spänn de med.

Men det är ju ett skitproblem. Hur svårt kan det vara att fixa det. Ska det behöva skickas till England. Borde inte Sony fixa det hos sina partners i landet. Verkar verkligen onödigt omständigt. Sony verkar ju inte ha elementär självbevarelsedrift om man byter ut en kamera för lite gummi har släppt. Det luktar usel affär om du frågar mig och Sony måste nog försöka tjäna några spänn de med.

Om listerna släpper på din nya led-tv, eller kofångaren på bilen, är det skitproblem? Tycker inte jag, snarare allvarliga kvalitetsproblem, stort problem för Sony, särskilt som de inte åtgärdat det när det upptäckts, utan de fortsätter att skicka ut defekta kameror, fel bolagskultur helt enkelt. Sen må sensorn och resten vara hur bra som helst

Jag skulle tro att Sten-Åke menar att det borde vara ett skitproblem att åtgärda, även om det förstås är jäkligt trist för oss som äger kameran. Att det inte borde uppstått är en annan sak ...

Ja självfallet menar jag precis vad Anders säger. Det är väl en skitsak att fixa lite gummi som lossnat. Andra har kunnat åka till månen i decennier. Vad är problemet?

Sonys service är inget vidare faktiskt och de måste nog göra något åt den om de ska leka med de stora killarna. Det tog väl ett par veckor så tappade jag ögonmuslan till sökaren till min då nyinköpta NEX 7. Jag bad att få en ny på Sony Center och de tittade förvånat på mig som om de undrade varför jag trodde att det inte var mitt eget problem. Till sist gav de mig ett telefonnummer att ringa (till någon Sony-partner efter att först ha upplyst mig om att det inte fanns några sådana reservdelar. Ingen kände något ansvar där heller men jag kanske begick ett misstag när jag inte insisterade på en helt ny kamera.

Problemet var bara att detta var i december 2011 och då var det bara jag och en handfull som fått våra kameror levererade och sedan drabbades Thailandsfabriken av översvämning. Så då var man glad att man överhuvudtaget fått sin kamera levererad. Den jäkla ögonmusslan hade lossnat x-antal gånger innan den försvann helt och jag hade till slut beslutat att skita i den för det är kamerans verkligt urusla konstruktionsdetalj som man faktiskt kan ha och mista. Den är bättre utan faktiskt. Den sitter helt felplacerad och sticker ut och sitter dessutom inte fast ordentligt utan lossnar hela tiden men om man till äventyrs ville ta av den själv så satt den som berg. Då gick det åt en väldig massa svordomar.

Min ögonmussla är i säkert förvar i kartongen där den bott sedan jag köpte kameran. Jag tycker den är mest i vägen, och jag konstaterade också att den lossnar för lätt. Jag kan köpa att gummit släpper på en kamera som använts till 100000-tals bilder (som Martins D3), men på en hobbyanvänd liten Nex borde både gummi och andra delar sitta kvar om man inte misshandlar kameran.

Min Nex håller dock ihop trots att den gled av axeln redan första veckan och hamnade i asfalten (usel rem, sluttande axlar och för låg kameravikt). Har bara en liten repa på skärmen (eller sju) och ett par hack i trinavirattarna. :)

Haha, min ögonmussla försvann i mars förra året och jag låg också på Sony center sen dess, fick varken en ny eller ens kunna köpa någon, blev en ny först när kameran blev utbytt, gör likaså och låter den ligga kvar i lådan. Dessutom hade min lösa oledsökare till nex-5n spruckit upp, de har allvarliga kvalitetsproblem med höljena, även om tekniken är bra. Men inga skitproblem, inte fråga om att lätt limma ihop något, kan jag göra själv, utan att släppa ut dyra produkter på marknaden med simpla fel, uppenbarligen pga bristande kvalitetskontroll och vad värre är, fortsätta att pumpa ut defekta varor trots att de vet problemet, det är inte seriöst. Och inte fixa det snabbt när det brakar, vad är det för skitinställning, något för Plus på tv.

Min ögonmussla monterades på och lika snabbt av igen efter inköpet av NEX-7. Likt Anders tycker jag den gör bäst nytta genom att skramla i kartongen.

Eftersom gummit nu kommit på tal så kanske jag må tillåtas berätta en episod om just Nikons gummi som jämförelse.

Det cirkulerar många teorier om varför det släpper, men jag har noterat att gummit först expanderar och därmed börjar fästmaterialet släppa. Det skylls bl a på att vissa personer kan ha en viss form av "agressiv handsvett". Jag vet inte...låter bara som en dålig ursäkt.

Hursomhelst: Under de första riktiga dslr-åren var vi 3 fotografer på blaskan som hade Nikon D1 och sedan D1H. På min D1 släppte inte gummit, men på kollegans sladdrade det efter 3 månader som ett 18" hjul på en 16" fälg och den andra kollegans visade tendenser till att släppa där högertummen naturligt vilar mot kameran.

Hur det nu var så fick vi D1H lite senare in på 2000-talet och exakt samma mönster upprepades för samma 3 personer efter kort tid.

År 2005 slutade jag och startade eget samt hade bytt till Canon, men gjorde fortfarande många uppdrag till samma blaska och träffade givetvis de andra fotograferna av och till. Då hade de utrustats med D2H och samma person råkade ut för gummisläpp, men inte den andre. År 2008 fick de D3 och samma sak inträffade igen.

Så det kanske inte är helt taget ur luften det där med handsvetten...även om jag tycker det låter befängt.

Nåja, tillbaks till NEX-7:s gummisläppande: Vad jag sett av andra ägares exemplar där gummit släppt verkar inte släppet bero på att gummit expanderar utan på fästemulsionen. Mitt exemplar släpper sig inte i alla fall:). Ännu är väl bäst att tillfoga.

Hursohelst håller jag med om att det verkligen är en skitsak det handlar om att åtgärda och Sony förtjänar allt klander för detta. Sedan snacket om att kameran skulle behöva skickas till England i flera månader för lite gummisläpp låter ju så befängt att det inte borde finnas på servicekartan.

Nikon byter ju i alla fall ut gummi som släppt (även om man tycker att de borde utrusta kamerorna med annan typ av gummi istället), men Sonys service måste nog skärpa sig i framtiden.

Synd på en så trevlig kamera och synd om de som drabbats.

//Lennart

Hur ska en kamera som inte fixar lite handsvedtt fixa exv. sololja?
Det finns ju syntetiskt gummi som inte sväller av oljeprodukter.
Verkar som om Sonys tekniker glömt vad de lärde sig under materiallärakursen i skolan.

På min Nex-7, köpt i januari 2012, släppte gummit på flera ställen efter att kameran varit i Spanien under ett par veckor i augusti. Det började med att gummit expanderade och blev bubbligt pga värmen, när temperaturen blev "normal" gick gummit ner i storlek men hade nu släppt från kameran. Några droppar superlim applicerade med hjälp av tandpetare löste problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar