Photocon
Aktiv medlem
Håller med till 100%. Väldigt lite här handlar om A7RII. Mod kanske kan flytta OT-inlägg till tråd(ar) under mer passande rubriker?
Håller bara delvis med. Man bör nog ställa sig frågan "hur många har A7RII" först. Det är först när många nog skaffat den som det går att hålla den nivån ni önskar.
Om ens då. Jämförelser bakåt med tidigare modeller med FE/E-mount samt konkurrenters lösningar är nog helt ofrånkomliga.
Fast jag kan ju starta. Har nu provat en A7RII (äger själv en A7R) och finner att i ren IQ skiljer det mycket, mycket lite. Sedan finns en massa nya saker som känns bättre. AF och avtryckets placering samt IBIS för att nämna några.
Jag gillar dock inte storleken på kamerahuset. Med detta sagt så länge det finns så få native gluggar som är proportionellt passande till kamerahusets litenhet är kameran (och dess syskon och föregångare) obekväma så snart lite tyngre objektiv ska användas. Men kamerans funktioner i övrigt är jättebra..
Därför efterlyser jag faktiskt redan nu en A8, eller vad vi ska benämna den som ligger i samma storleksklass som exempelvis Samsung NX1 (550 gr) men som ändå har grepp och sådana proportioner att det fortfarande känns rätt i näven (utan batterigrepp) att hänga på lite rejälare gluggar.
Mvh//Lennart