Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Verkar vara en hyfsat slim adapter till Olympus. Min Pentaxadapter är klart tjockare. Verkar ungefär i klass med Konica AR. Det är klart en faktor att beakta.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Verkar vara en hyfsat slim adapter till Olympus. Min Pentaxadapter är klart tjockare. Verkar ungefär i klass med Konica AR. Det är klart en faktor att beakta.
Vore intressant att göra en jämförelse med min Sigma 19 mm f/2,8 som kostar 1500:-. Den är inte större och har AF ... Jag misstänker att Sigman har bättre egenskaper vad gäller flare och detaljskärpa, men bokeh kan förstås vara sämre.
Jag testade en Nex 7 innan den nya mjukvaran fanns tillgänglig. Något som jag störde mig på då var att det inte gick att anpassa kamerans knappar/rattar fullt ut. Jag fotograferade i M- eller S-läge med manuella objektiv där jag ställer bländaren på objektivet och ville då anpassa den högra trinavi ratten så jag kunde ställa in slutartiden med denna men det gick inte (den var dedicerad till exponeringskompensation). Är det någon som vet om kamerans nya mjukvara har ändrat på det?
Med vänlig hälsning,
Tommy
Sigma 19mm är en mycket bra glugg, i centrum helt i paritet med Zeiss 24/1,8
I kanterna dock inte riktigt samma skärpa -upplösning som 24mm.
Personligen fattar jag inte riktigt hur Sigma kan sälja så bra gluggar som 19 o 30mm för så låga priser.
/Janne
www.helikopterbild.se
Sigma 19mm är en mycket bra glugg, i centrum helt i paritet med Zeiss 24/1,8
I kanterna dock inte riktigt samma skärpa -upplösning som 24mm.
Personligen fattar jag inte riktigt hur Sigma kan sälja så bra gluggar som 19 o 30mm för så låga priser.
/Janne
www.helikopterbild.se
Jag förstår att kunderna blir positivt överaskade när de slipper betala vad en vanlig helikopter kostar per timme med förare och fotograf. Nu är du ju allt i ett med en "leksakshelikopter". Det här hade väl inte varit möjligt utan att vi fått allt mindre men ändå fullt kompetenta små kameror och dessa fantastiska små farkoster.
Ja, de är makalöst bra för sitt pris. Jag antar att det är plasten och den relativt låga ljusstryrkan som håller nere priset. Jag ser det som ett måste att äga dessa gluggar om man har en Nex
Janne, det här var den roligaste och mest uppfriskande länk jag kollat på på länge. Man blir ju alldeles glad som gammal flygtekniker med perspektiv som dessa. Fantastiskt att det funkar så väl med dessa små flygande farkoster. Hur går det med skakoskärpa och sådant. Dels vibrerar det väl av motorn och dels är de ju så lätta när de delvis påverkas av termik och annat.
Hur styrs kamerorna då?
Jag förstår att kunderna blir positivt överaskade när de slipper betala vad en vanlig helikopter kostar per timme med förare och fotograf. Nu är du ju allt i ett med en "leksakshelikopter". Det här hade väl inte varit möjligt utan att vi fått allt mindre men ändå fullt kompetenta små kameror och dessa fantastiska små farkoster.
Har du lyckats undvika att krascha?
Jag tycker du också är ett uppfriskande motbildsexempel till all denna deppighet som finns idag när det traditionella fotografiet blivit allt svårare att leva på. Här der man ju verkligen en nische som tillkommit och inte riktigt funnits på samma sätt tidigare. Det här revolutionerar ju flygfotot på alla sätt och vis. Helt fantastiskt! Jag har sett bilder på dessa helikoptrar tidigare men aldrig sett några bildexempel som visar på styrkan och fördelarna med detta. All lycka med affärerna. Bara så bra!
Enda nackdelen är väl att man inte får flyga själv!
P.S. Är bilden på det lilla "sportplanet" en MFI 9? En sådan har jag i så fall inte sett sedan Carl Gustav von Rosen bedrev sitt "enmanskrig" mot Nigeria under Biafrakriget. D.S
Vad är det för kameraupphängningar du har och är det trådlös bildöverföring så du kan se hur bilden blir medan du flyger, eller fotograferar du i blindo?
/Mats
Helikoptern på startsidan ser ut att bära en tjockkamera, så det verkar fullt möjligt också med sådana
Jag gissar dock att man klarar sig med mindre helikopter om man använder en lätt kamera som Nex med plastglugg från Sigma.
Ja, de är makalöst bra för sitt pris. Jag antar att det är plasten och den relativt låga ljusstryrkan som håller nere priset. Jag ser det som ett måste att äga dessa gluggar om man har en Nex
Nex 7 - Sigma 19mm
Lättare kamerahus med mera högupplösande sensor o skarp optik tror jag man får leta länge efter idag..
Stor heli är dock stabilare o avsevärt mer lättflugen än liten.
Helin på hemsidan har en rotordiameter på 140 cm.
/Janne
Finns det överhuvudtaget något skäl till att köpa en Sigma 19 om man redan äger ett Sony E 16mm 2.8.