Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Verkar vara en hyfsat slim adapter till Olympus. Min Pentaxadapter är klart tjockare. Verkar ungefär i klass med Konica AR. Det är klart en faktor att beakta.

Verkar vara en hyfsat slim adapter till Olympus. Min Pentaxadapter är klart tjockare. Verkar ungefär i klass med Konica AR. Det är klart en faktor att beakta.

Det blir så. Eftersom PEN-FTn är en halvformatare med negativformat 18x24mm, motsvarar det nästan exakt sensorn i Nex-7an so är 23,5x15,6mm. Objektiven är alltså i praktiken avpassade direkt för NEX-7an, då behövs inga påbyggnader för att få objektivets brännpunkt i fokusplanet. Annat är det med min Olympus OM- och min Nikon- adaptera. DE är klumpar.

Ställa in slutartiden med höger Trinavihjul?

Jag testade en Nex 7 innan den nya mjukvaran fanns tillgänglig. Något som jag störde mig på då var att det inte gick att anpassa kamerans knappar/rattar fullt ut. Jag fotograferade i M- eller S-läge med manuella objektiv där jag ställer bländaren på objektivet och ville då anpassa den högra trinavi ratten så jag kunde ställa in slutartiden med denna men det gick inte (den var dedicerad till exponeringskompensation). Är det någon som vet om kamerans nya mjukvara har ändrat på det?

Med vänlig hälsning,
Tommy

Vore intressant att göra en jämförelse med min Sigma 19 mm f/2,8 som kostar 1500:-. Den är inte större och har AF ... Jag misstänker att Sigman har bättre egenskaper vad gäller flare och detaljskärpa, men bokeh kan förstås vara sämre.

Sigma 19mm är en mycket bra glugg, i centrum helt i paritet med Zeiss 24/1,8
I kanterna dock inte riktigt samma skärpa -upplösning som 24mm.
Personligen fattar jag inte riktigt hur Sigma kan sälja så bra gluggar som 19 o 30mm för så låga priser.

/Janne
www.helikopterbild.se

Jag testade en Nex 7 innan den nya mjukvaran fanns tillgänglig. Något som jag störde mig på då var att det inte gick att anpassa kamerans knappar/rattar fullt ut. Jag fotograferade i M- eller S-läge med manuella objektiv där jag ställer bländaren på objektivet och ville då anpassa den högra trinavi ratten så jag kunde ställa in slutartiden med denna men det gick inte (den var dedicerad till exponeringskompensation). Är det någon som vet om kamerans nya mjukvara har ändrat på det?

Med vänlig hälsning,
Tommy

Nä, jag tror inte man ändrat på detta. När jag fotograferar med NEX 7 och exponeringsautomatik så kör jag nästan alltid med A (Aperture/bländarförval). I det läget funkar programshift som låter tid/bländare efter följas åt om man kör med vanliga E-mountobjektiv eller A-mount med Sonys adapter.

När jag kör med manuella objektiv så kör jag också alltid med A. Kör man med manuella objektiv så är det ju just bländarförval man sysslar med eller hur, och då funkar högra ratten precis som du efterlyser. Det är fortfarande så att du formellt sett sysslar med exponeringskompensation (+- 5 steg och det räcker väl oftast?) men i A-läget så funkar det så att när du vrider på högra ratten, så påverkas exponeringstiden, vilket alltså inte sker i vare sig S- eller M-läget. Jag tycker det funkar fantastikt bra. Man behöver alltså inte välja att programmera om högra ratten för det funkar bra som det är om det bara är så att man vill påverka slutartiden.

Personligen fattar jag inte riktigt hur Sigma kan sälja så bra gluggar som 19 o 30mm för så låga priser.

/Janne
www.helikopterbild.se

Janne, det här var den roligaste och mest uppfriskande länk jag kollat på på länge. Man blir ju alldeles glad som gammal flygtekniker med perspektiv som dessa. Fantastiskt att det funkar så väl med dessa små flygande farkoster. Hur går det med skakoskärpa och sådant. Dels vibrerar det väl av motorn och dels är de ju så lätta när de delvis påverkas av termik och annat.

Hur styrs kamerorna då?

Jag förstår att kunderna blir positivt överaskade när de slipper betala vad en vanlig helikopter kostar per timme med förare och fotograf. Nu är du ju allt i ett med en "leksakshelikopter". Det här hade väl inte varit möjligt utan att vi fått allt mindre men ändå fullt kompetenta små kameror och dessa fantastiska små farkoster.

Har du lyckats undvika att krascha?

Jag tycker du också är ett uppfriskande motbildsexempel till all denna deppighet som finns idag när det traditionella fotografiet blivit allt svårare att leva på. Här der man ju verkligen en nische som tillkommit och inte riktigt funnits på samma sätt tidigare. Det här revolutionerar ju flygfotot på alla sätt och vis. Helt fantastiskt! Jag har sett bilder på dessa helikoptrar tidigare men aldrig sett några bildexempel som visar på styrkan och fördelarna med detta. All lycka med affärerna. Bara så bra!

Enda nackdelen är väl att man inte får flyga själv!

P.S. Är bilden på det lilla "sportplanet" en MFI 9? En sådan har jag i så fall inte sett sedan Carl Gustav von Rosen bedrev sitt "enmanskrig" mot Nigeria under Biafrakriget. D.S

/Janne
www.helikopterbild.se

Ja, de är makalöst bra för sitt pris. Jag antar att det är plasten och den relativt låga ljusstryrkan som håller nere priset. Jag ser det som ett måste att äga dessa gluggar om man har en Nex :)

Jag förstår att kunderna blir positivt överaskade när de slipper betala vad en vanlig helikopter kostar per timme med förare och fotograf. Nu är du ju allt i ett med en "leksakshelikopter". Det här hade väl inte varit möjligt utan att vi fått allt mindre men ändå fullt kompetenta små kameror och dessa fantastiska små farkoster.

Helikoptern på startsidan ser ut att bära en tjockkamera, så det verkar fullt möjligt också med sådana ;)

Jag gissar dock att man klarar sig med mindre helikopter om man använder en lätt kamera som Nex med plastglugg från Sigma.

Ja, de är makalöst bra för sitt pris. Jag antar att det är plasten och den relativt låga ljusstryrkan som håller nere priset. Jag ser det som ett måste att äga dessa gluggar om man har en Nex :)

Jag har nyss införskaffat en NEX-5 och har beställt ett Sigma 30/2,8 till den.
Fasiken, det kostar ju bara 1 400 kr..

Löjligt billigt och vad jag har förstått så är det som sagt makalöst bra oavsett vad det skulle kostat, men att det råkar vara makalöst billigt också.

Jag tror jag har sett ljuset med dessa småkameror nu. 5-N är med överallt, för tillfället med ett Hexanon 40/1,8 och adapter eller ibland kit-zoomen vilken är lite klumpig och ljussvag tyvärr, men med Sigmat så kommer det att bli den nya följeslagaren. Otroligt litet och smidigt, men att det ändå ger sån bra kvalitet.

Har visserligen haft en NEX-5 för länge sen och är väl insatt i systemet, men då jag inte haft nån egen på länge så har jag glömt hur otroligt litet, smidigt och bra det är :).

Med en sån här kamera behöver man kanske inte nåt stort åbäke... ;-)

RC Helikopter verkar riktigt roligt. Har kolleger på jobbet som är rejält insnöade på det och har värstingar med rotordiameter på 100 cm och så, men en enklare kan man ju börja med.

Vad är det för kameraupphängningar du har och är det trådlös bildöverföring så du kan se hur bilden blir medan du flyger, eller fotograferar du i blindo?

/Mats

Janne, det här var den roligaste och mest uppfriskande länk jag kollat på på länge. Man blir ju alldeles glad som gammal flygtekniker med perspektiv som dessa. Fantastiskt att det funkar så väl med dessa små flygande farkoster. Hur går det med skakoskärpa och sådant. Dels vibrerar det väl av motorn och dels är de ju så lätta när de delvis påverkas av termik och annat.

Hur styrs kamerorna då?

Har du lyckats undvika att krascha?

Jag tycker du också är ett uppfriskande motbildsexempel till all denna deppighet som finns idag när det traditionella fotografiet blivit allt svårare att leva på. Här der man ju verkligen en nische som tillkommit och inte riktigt funnits på samma sätt tidigare. Det här revolutionerar ju flygfotot på alla sätt och vis. Helt fantastiskt! Jag har sett bilder på dessa helikoptrar tidigare men aldrig sett några bildexempel som visar på styrkan och fördelarna med detta. All lycka med affärerna. Bara så bra!

Enda nackdelen är väl att man inte får flyga själv!

P.S. Är bilden på det lilla "sportplanet" en MFI 9? En sådan har jag i så fall inte sett sedan Carl Gustav von Rosen bedrev sitt "enmanskrig" mot Nigeria under Biafrakriget. D.S

Tack för de varma orden Sten-Åke.

Kameran styrs från radiokontrollen som styr helikoptern.

Bara en mindre krach-snelandning med kamera, utan kamera kan man ju flyga betydligt mer ohämmat med mindre o billigare Heli.

Namn o nr på planet vet jag tyvärr ej.

Hälsn.

/Janne

Vad är det för kameraupphängningar du har och är det trådlös bildöverföring så du kan se hur bilden blir medan du flyger, eller fotograferar du i blindo?

/Mats

Gyroupphängd som manövreras med Radiokontrollen till Helin.

Ser exakt vad som fotas via videolänk, det är ett villkor om man ska plåta rakt ner och även om man tar rörliga bilder;
Ursäkta den låga kvaliteten på Youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=5iZrd3jFqOw

/Janne

Helikoptern på startsidan ser ut att bära en tjockkamera, så det verkar fullt möjligt också med sådana ;)

Jag gissar dock att man klarar sig med mindre helikopter om man använder en lätt kamera som Nex med plastglugg från Sigma.

Nex 7 - Sigma 19mm :)

Lättare kamerahus med mera högupplösande sensor o skarp optik tror jag man får leta länge efter idag..

Stor heli är dock stabilare o avsevärt mer lättflugen än liten.
Helin på hemsidan har en rotordiameter på 140 cm.

/Janne

Så dålig är väl inte ljusstyrkan? Det är ju inga Leica siffror men när det gäller vidvinkelobjektiv så har man väl inte dessa för det korta skärpedjupets skull så 2,8 är väl OK? Läste också att åtminstone 30mm objektivet funkar med DMF. En del billiga andra objektiv gör ju inte det.

Lär dock låta lite, så det kanske inte är optimalt för filmning.

Kul att det äntligen börjar komma lite bra billiga objektiv till NEX:en. Verkar som om Sigma går från klarhet till klarhet. De placerar sig ju ofta väldigt bra vid jämförande objektivtester, vilket ju Sony inte alltid gör. Fantastiska priser.

Ja jag har inte saknat något sedan jag lämnade tjockkamerornas värld och köpte en NEX 7 i december förra året. Det är dessutom den roligaste kameran att fota med som jag haft till dags dato och den som givit mig bäst kontroll framförallt på var man lägger skärpan. Svårt att skylla på något nu om man tar taskiga bilder rent tekniskt. Vilket i och för sig är lite jobbigt :).

Strängt taget spelar det väl ingen roll vilken NEX man har utav den senare generationen. NEX 6 verkar ju också vara väldigt trevlig och den är ju dessutom billigare.

nu har jag ju inte nex 7 men väl en nex5n och undrar.... Finns det nått värt manuellt objektiv under 19mm kan ska spana efter? Vill ha lite mer vidvinkligare än mitt 30mm 2.8 som inte kostar skjortan.

Nex 7 - Sigma 19mm :)

Lättare kamerahus med mera högupplösande sensor o skarp optik tror jag man får leta länge efter idag..

Stor heli är dock stabilare o avsevärt mer lättflugen än liten.
Helin på hemsidan har en rotordiameter på 140 cm.

/Janne

Finns det överhuvudtaget något skäl till att köpa en Sigma 19 om man redan äger ett Sony E 16mm 2.8.

Finns det överhuvudtaget något skäl till att köpa en Sigma 19 om man redan äger ett Sony E 16mm 2.8.

Sigmat är nog optiskt bättre, men SEL-16 är ju mindre och ger mer vidvinkel, men har tyvärr en del brister i sin optiska prestanda.

Jag är dock ändå på jakt efter ett begagnat 16mm för att jag har hittat ett prisvärt undervattenshus speciellt för NEX-5N med den optiken, annars skulle jag gått på Sigmat.

Har du alltså ett 16/2,8 och funderar på Sigma 19?
I så fall kan du sälja 16mm till mig!

/Mats

16 mm blir ok om man bländar ner det till 5,6?
Finns vissa billiga begagnade paket att köpa. Räknar man med att man får ett extra batteri och även ett normal zoom som man kan sälja på tradera (+ ett extra hus) blir 16 nästan gratis

Är sugen på det nya 35an.... hoppas den kommer snart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar